9p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Federal Reserve rekordvesztesége, a székházépítési kiadások elszállása és a kamatszint körüli vita adta meg az ürügyet Donald Trumpnak: készül Jerome Powell jegybankelnök leváltására. Miért nem csupán amerikai belügy ez? Hogyan hathat a világpiacra és a hosszú amerikai hozamokra a független monetáris politika megrendülése? És miért vet fel párhuzamokat a magyar helyzettel? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése.

A jegybank eredménykimutatása veszteségbe fordult. Székházépítési költségeinek elfutása növeli az éves hiányát, amely a végén az adófizetőkre marad. A kormány nyíltan kritizálja a jegybanki vezetést a kamatok magas szintje miatt, és most itt van a közpénz szórásának a botránya is, a vezetőt ki akarják rúgni. 

Nem, ez nem Magyarország. Jerome Powell, a FED elnöke áll támadás alatt. Holott ő nem a demokraták kormányzása alatt kapta meg a kinevezését, azaz nem „hátrahagyott” ember, hanem éppenséggel Trump 1.0 idején került az intézmény élére. Mandátuma jövőre lejár, de tudni lehet, hogy Trump az elmozdításán dolgozik. A felmondó levél tervezetét megmutatta néhány republikánus vezetőnek – az ügy persze kiszivárgott. 

A jegybankelnöktől való megszabadulás nem maradna meg amerikai belügynek. A pénzügyi világ talán legbefolyásosabb intézményét érintő változások kihatnak a nemzetközi pénzügyekre. Az amerikai dollár a világ vezető tartalékdevizája. A jegybanki függetlenség azért sem belső ügy, mert mintát ad: sok más helyen is útjában áll a kormánytól független bank a politikai szándékok gyors érvényesítésének. Ezek a szándékok pedig rendre arra irányulnak, amit Trump is sűrűn megüzenget saját média-felületén: vigyék le a kamatlábat, élénkítsék a gazdaságot. 

Csakhogy robosztus szakirodalmi bizonyítékok gyűltek fel arról, hogy a pártpolitikai, kormányzati befolyástól mentes központi bank esetén kisebb a pénzromlás üteme, mint ahol a politika rövid távú szempontjai befolyásolják a kamatokat, azokon keresztül a pénzmennyiséget, és így az inflációs rátát. 

Az infláció ellen vannak eszközei a jegybanknak. Eszköztárának a használata esetén aztán megeshet, hogy mint pénzintézet, a jegybank veszteséget mutat ki. Ez történt a FED-del is, amely legtöbbször nyereséggel zárja az üzleti évét, és a profitot befizeti az Egyesült Államok pénzügyminisztériumába, a Treasury-be, most azonban más a helyzet. A FED az elmúlt két évben 192 milliárd dolláros összesített nettó veszteséget könyvelt el. Míg a gazdaságélénkítő szakaszban a jegybank sok pénzt teremt, a mérlegfőösszegét nagyban növeli, és a szokásosnál is nyereségesebb, addig az infláció elleni küzdelem során pénzt szív ki a gazdaságból, mérlegfőösszege csökken, nyeresége elolvad, sőt a mérlege átválthat deficitbe. 

 

A Federal Reserve és az amerikai pénzügyminisztérium között nettó transzferek alakulása (milliárd dollárban)
A Federal Reserve és az amerikai pénzügyminisztérium között nettó transzferek alakulása (milliárd dollárban)
Fotó: FED, Axios Visuals

A szakmai körökben köztudott, hogy a központi bankok általában nyereségesek, már eleve a „seigniorage”, a pénzteremtésből származó bevétel okán, ám az éves eredmény a monetáris működésnek mellékhatása, nem pedig célja. Ez érvényes természetesen magyar viszonyok között is, mint az is, hogy a jegybanki többlet és hiány az éppen érvényes elszámolási rend szerint, de végül is konszolidálva lesz a központi költségvetéssel. Ezt a tankönyvi tételt az MNB korábbi elnöke látványosan negligálta. Sikerismérvként mutatta fel, hogy az ő elnöksége alatt ismét nyereséges lett a jegybank, szemben az elődjével. Sőt annyira komolyan vette a jegybanki nyereséges mint üzleti kategória téveszmét, hogy nyereséges években a kimutatott többletre hivatkozva százmilliárdokat vitt ki alapítványi formában. Ezzel a lépéssel persze egyben elvonva a pénzt a magyar állam költségvetése elől – ami csakis a kormányzat tudtával, a kormány által beterjesztett és országgyűlési többséggel elfogadtatott törvény révén volt lehetséges. 

A FED esetében fel sem merült az a vád, hogy náluk a közpénz „elveszi közpénz-jellegét”. Mégis a nyereségből visszatartott tételeket, főként az intézmény székházépítési céljaira fordított nagy kiadásokat hirtelen felfedezte magának a Trump-kormány, ráugrott a kormányoldali sajtó. Miről is van szó?

Mi is a bűne? Legalábbis Donald Trump szerint...
Mi is a bűne? Legalábbis Donald Trump szerint...
Fotó: EPA/SHAWN THEW

A FED-nek két központi épülete van, az Eccles és a közeli East épület. Egyik sem esett át átfogó felújításon a száz évvel ezelőtti felépítésük óta, most átépítés, renoválás zajlik. Az igazgatótanács közlése szerint számos „előre nem látható körülmény” járult hozzá az áremelkedésekhez, így azbesztgond és talajszennyezés, valamint a talajvíz közelebb volt a felszínhez, mint korábban gondolták. A keleti épületkomplexum alá négy többlet pinceszintet kell beépíteni – a Potomac folyó melletti területek mocsarasok.  

A kiköltekezés vádja mesterkélt ügy, a FED működése és az építkezés transzparens, szóba sem jött barátnak, rokonnak juttatott pénzekről. A lényeg az, hogy az idén januárban hivatalba lépő Trump-kormány nagy gazdasági fellendülést ígért, szavazóinak egy része ennek az ígéretnek a vonzásával választotta a republikánus jelöltet, most pedig sokasodnak a gazdasági bajok. Megmaradt az infláció és az attól való félelem, ehhez társult a vámháború miatti bizonytalanság, a gazdaság a megígértnél kevésbé növekszik, a FED mégsem viszi le sebesen a kamatjait – kivár.  

Trump közönséges hangnemben esett neki a FED elnökének; lúzernek, lassúnak, habozósnak állítja be. Most Scott Bessent pénzügyminiszter is támadásba lendült; a CNBC-nek például azt nyilatkozta, hogy „meg kell vizsgálnunk a teljes Federal Reserve intézményt, és azt, hogy sikeres volt-e.” Ami pedig a vámokat illeti: volt nagy hangulatkeltés a vámok miatt, pedig eddig szinte semmi inflációt nem tapasztaltunk – mondta Bessent. „Nem tudom, mit csinálnak ezek a PhD-sek ott.” Alig nőtt az infláció, holott miket jósoltak a kutatók! 

Amint erről esett már a Privátbankáron szó, a kutatói közösség az április elején elindított vámháborúban Trump eredeti vámtételeivel számolva, jelentős inflációt vetített előre, a tavaszig tartó dezinflációs folyamat megfordulását. Az eddigi inflációs tényadatokban csak némi emelkedés mutatkozott. Csakhogy a többszöri halasztás, visszakozás miatt Trump vámjai még csupán töredék részben érvényesültek, valamint a kereskedőknél volt elég korábbi áru, fel lehetett készülni elővásárlásokkal, készletfeltöltéssel. Így a júniusi inflációs mutatók nem szolgáltatnak perdöntő bizonyítékot. 

Miért óvatoskodik a FED?

A FED pedig érthetően óvatos.  Az elemzők úgy látják, hogy a Federal Reserve tervezett kamatpályája kissé felfelé tolódott: lesz azért kamatcsökkentés, de később, és a fél évvel ezelőtti reményekhez képest kisebb mértékben.

No és ha Trump a republikánus többséggel maga mögött a törvényhozás mindkét ágában, megszabadul a jelenlegi elnöktől? Ha kezesebbel váltja fel? Az elnök és köre azt várja, hogy a beígért kamatcsökkentések eljönnek, határozottan lejjebb megy a jegybank a maga rövid kamatjaival. 

Itt viszont mindenféle gondok léphetnek fel. A kamatmérséklés tankönyvi módon – időbeli átfutással – hozzátesz az inflációhoz. Ha az a közvélekedés, hogy az inflációs ütem így is, úgy is lefelé tart, azaz dezinflációs trend alakult ki, akkor egy kis monetáris lazításból, főleg a legelején, nem lesz különösebb gond. Csakhogy az ügy természete az, hogy a lazítás következményei késleltetéssel jelennek meg az inflációs adatokban, mint ahogy egy szigorító lépés is későbbi időben kezd ténylegesen hatni – jobb az óvatosság. 

Egy másik hatás viszont azonnali: a piaci várakozások megváltozása. Ha az otthoni meg az Egyesült Államokon kívüli pénzpiaci szereplők azt látják, hogy az inflációs ügyekben galamblelkű lesz a döntéshozói többség, akkor ezt a várakozásukat rögtön érvényesítik az értékpapírpiacon. Mert ne feledjük: a FED leviheti a maga rövid kamatjait, de a piac hosszabb lejárataira nincs közvetlen kihatása. A mostaninál lazább FED-politika azt üzenné a piaci szereplőknek, hogy az eddig gondoltnál nagyobb lesz az infláció. Akkor viszont a kockázatokért az eddiginél nagyobb kockázati prémiumot várnak el. Hosszabb lejáratokon ebből kamatemelkedés várható. Már most is magas az amerikai állampapírhozam-szint: a 10 éves papíroknál 4,4 százalék, a 30 éveseknél csaknem 5 százalék a hozam.  

Elképzelhető, hogy az esetleges új FED-vezető hálából, félelemből vagy meggyőződésből a kormány szándékának megfelelve, jó nagyot csökkent a FED kamatjain? Az lökné csak fel aztán az áremelkedés gyorsulását, de legalábbis a várakozásokat! Ezért akár idő előtt távozik Powell, akár ütemterv szerint jön a csere, az új fiúnak nem szabad inflációs ügyben puhábbnak látszania. Ezért bizony, ha elkövetné az elnöki hatalommal való visszaélés újabb esetét Trump, egyáltalán nem biztos, hogy megkapná a remélt gazdaságélénkítést, a Treasury pedig az államadósság-szolgálati költségek csökkentését, sőt a hosszú kamatok magas szinten való beragadása meg kellemetlenebbül érintené az amúgy is romló költségvetési viszonyokat.

És itt azért van hazai párhuzam. A kormányból érkező Varga Mihály váltotta a korábban szintén kormánytag Matolcsyt, aki alatt az lett a forint külső és belső értékével, ami. Nem meglepő módon, Varga nem szólalt meg galambhangon. A monetáris tanács tartja a kamatot. „ A jegybank a jelenlegi gazdasági körülmények között az árstabilitás elérésével és a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásával tud a leghatékonyabban hozzájárulni a gazdasági szereplők fokozott óvatosságának oldódásához, egyben a fenntartható gazdasági növekedéshez. A szigorú irányultságú monetáris politika a pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, az inflációs várakozások jegybanki céllal összhangban lévő horgonyzásához, és ezáltal az inflációs cél fenntartható eléréséhez” – így szól a legfrissebb közlemény, teljesen korrekt módon. A piac ezt várta, a forint árfolyam maradt, ahol volt.

Pozitív reálkamatláb? Ha a fogyasztói árindex 5 százalék körül várható az év végén, ahhoz viszont valóban passzol a 6,5 százalékos, vagy akörüli alapkamat, 5,5 százalékos betéti kamattal és 7,5 százalékos jegybanki rendelkezésre állási hitellel. Ez a térségben igencsak magas szint, de ez kell az árfolyam megtámasztásához. Csakhogy ilyen kamatszinttel a kormány élénkítési tervei nem kapnak támaszt. Marad az eddigi kormányzati fegyvertár alkalmazása: a bankok presszionálása, 3 százalékos kedvezményes kamatozású lakáshitel, bármi olyan, amelyről a jó hír most jelenthető be. A következmények pedig maradnak jövőre.   

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!