Az Egyesült Államokban van ugyan egy-két aktívan beruházásokat végző "világító torony", a német középvállalatok körében azonban úgy általában jóval nagyobb a vállalkozó kedv - mutatott rá Markus Lorenz, a BCG kutatója a dpa hírügynökségnek adott interjúban.
A tanulmány szerint a német vállalatoknak 20 százaléka, az amerikai vállalatoknak pedig 16 százaléka tette meg az első lépéseket a negyedik ipari forradalom, a termelés és a szolgáltatások digitalizációja feltételeinek a megteremtése felé. A német vállalatoknak a fele dolgozta ki az új követelményeknek megfelelő üzleti koncepcióját és nyolcvan százalékuk érzi magát felkészültnek a változások feldolgozására. Az amerikai vállalatok hetven százalékának viszont még elképzelése sincs róla, hogyan hasznosíthatná a digitalizáció által kínált lehetőségeket termelési folyamatában.
Vissza a középkorba?? Fából készített autót a Toyota
A felmérés szerint az amerikai és a német cégek egyaránt forgalmuk 7-9 százalékára becsülik a digitális váltás kezdeti lépéseinek beruházás igényét. A német vállalatok viszonylag magas aktivitásának az oka Markus Lorenz szerint a középvállalati réteg kiterjedtségében keresendő. "A kisebb vállalatok Németországban kifejezetten jó tőkeerővel rendelkeznek" - mutatott rá, hozzátéve, hogy "ezeket a cégeket pedig a magas bérköltségek és statikus munkaerőpiaci helyzet viszonylag hamar arra kényszerítette, hogy automatizálási lehetőségek után nézzenek".
Fejlesztési beruházások terén előnnyel indulnak ugyan a német vállalatok, de a megfelelően képzett munkaerő toborzásában már amerikai társaiknál nagyobb nehézségekbe ütköznek. A német rendszer ebből a szempontból ugyanis túlságosan merev - mutatott rá Markus Lorenz -, az Egyesült Államokban ezzel szemben nem helyeznek olyan nagy hangsúlyt a formális képzésre és foglalkozást váltani is sokkal könnyebben lehet.
MTI