Míg Afrikában komplex létesítmények – utak-vasutak, repterek, kikötők, kórházak, oktatási és egyéb intézmények – kulcsrakész kivitelezésével jutott a természeti kincsek birtokába a kínai gazdaság, addig Európában olcsó és az IMF által megkövetelt reformok megkerüléséhez vezető hitelekkel operálnak.
Moldávia számára 1 milliárd dollárt bocsátott rendelkezésre, annak kikötésével, hogy annak ellenében egy kínai építési nagyvállalat – a China Overseas Engineering Co (Covec) – kap kivitelezési megbízásokat.
Szerbiában Duna-hidakat, utakat, kikötői létesítményeket építenek, különleges gazdasági övezeteket hoznak létre, és hadiipari projekteket hajtanak végre, Peking hitelei révén. A megállapodás részeként a kínai kormány vállalta, hogy nem ismeri el független államként Koszovót, Belgrád pedig ugyanígy jár el Tajvannal szemben.
A Handelsblatt emellett idéz egy elgondolkodtató lengyelországi példát, ahol a Covec a 2012-es labdarugó Európa-bajnoksághoz szükséges, 40 milliárd eurósra becsült útépítési tervekből hasított ki jelentős hányadot. Mint a lap írja, a kínaiak a kiírási irányárnál 60 százalékkal (!) olcsóbb ajánlatot terjesztettek elő a Varsó-Lodz közötti autópálya építésére, kilométerenként 6,3-6,5 millió eurós áron, írja a Világgazdaság.