3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár 2017-ben voltak megingások, a magyar ipar 4,8 százalékos növekedéssel zárta az évet. A járműgyártás fontos szerepet kapott és a jövőben is meghatározó lehet. Igaz, ennek azért kockázata is van. A jelenlegi kilátások kedvezőek, az idén 5 százalék körüli bővülésre lehet számítani.

Decemberben 0,5 százalékos csökkenéssel zárt a magyar ipar az előzetes, nyers adatok szerint. A munkanaphatással tisztított adatok szerint azonban 4,5 százalékos volt a növekedés. A jelentős eltérés hátterében az áll, hogy tavaly decemberben 2-vel kevesebb munkanap volt, mint 2016 decemberében.

2017-ben a nyers adatatok alapján összességében 4,8 százalékos bővülést produkált a szektor. Ez azt is jelenti, hogy az egy évvel korábbinál jóval magasabb fordulatszámon pörgött az ágazat, 2016-ban ugyanis mindössze 0,9 százalékos növekedést ért el. Azonban a 2015-ben elért több mint 7 százalékos plusztól elmarad a tavalyi tempó. „2017-ben voltak gyengébb hónapok az iparban, például a járműipari leállások miatt nyáron volt egy megtorpanás, de a megingások átmenetinek bizonyultak. Összességében az 5 százalék körüli bővülés a várakozásoknak megfelelő teljesítménynek mondható” - kommentálta a friss adatokat Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.
 
 A Mercedes koncept-autója az Iparművészeti Múzeumban

Slágertermék az autó

A fejlődés egyik motorja a járműgyártás volt, amelynek súlya növekedett az iparon belül: a teljes termelés 20 százalékát adja, az exportból 15,5 százalékkal részesedik, a GDP-ben pedig 5 százalékos a súlya. „A járműgyártás nem csak a nagy autógyárakat, hanem a teljes beszállítói kört is felöleli” - tette hozzá a szakember.

A járműgyártás jó teljesítménye elsősorban azzal magyarázható, hogy a gépjármű-értékesítések Európában megközelítették a válság előtti csúcsot, azaz kimagasló a kereslet az autók iránt. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2017-ben az Európai Unióban több mint 15 millió személyautó kelt el, ami 3,4 százalékos növekedést jelentett 2016-hoz képest.

Az autópiaci boom a magyar ipar és a járműgyártó szektor számára kedvező, ugyanakkor veszélyeket is hordoz. Ha ugyanis visszaesik a kereslet, az hátrányosan érintheti a magyar cégeket is.

Mire lesz képest a magyar ipar?

Németh Dávid szerint a mostani kilátások kedvezőek a magyar ipar számára, egyrészt a nemzetközi konjunktúra miatt.  Másrészt azért, mert több nagyszabású járműipari és elektronikai gyárberuházás van folyamatban, amelyek a következő 1-2 évben fokozatosan beépülnek a termelésbe és támogatják majd az ágazat növekedését.

A szakember 2018-ban a tavalyihoz hasonló 5 százalékos többlet vár a magyar ipartól.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!