Decemberben 0,5 százalékos csökkenéssel zárt a magyar ipar
az előzetes, nyers adatok szerint. A munkanaphatással tisztított adatok szerint azonban 4,5 százalékos volt a növekedés. A jelentős eltérés hátterében az áll, hogy tavaly decemberben 2-vel kevesebb munkanap volt, mint 2016 decemberében.
2017-ben a nyers adatatok alapján összességében 4,8 százalékos bővülést produkált a szektor. Ez azt is jelenti, hogy az egy évvel korábbinál jóval magasabb fordulatszámon pörgött az ágazat, 2016-ban ugyanis mindössze 0,9 százalékos növekedést ért el. Azonban a 2015-ben elért több mint 7 százalékos plusztól elmarad a tavalyi tempó. „2017-ben voltak gyengébb hónapok az iparban, például a járműipari leállások miatt nyáron volt egy megtorpanás, de a megingások átmenetinek bizonyultak. Összességében az 5 százalék körüli bővülés a várakozásoknak megfelelő teljesítménynek mondható” - kommentálta a friss adatokat Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.
A Mercedes koncept-autója az Iparművészeti Múzeumban
Slágertermék az autó
A fejlődés egyik motorja a járműgyártás volt, amelynek súlya növekedett az iparon belül: a teljes termelés 20 százalékát adja, az exportból 15,5 százalékkal részesedik, a GDP-ben pedig 5 százalékos a súlya. „A járműgyártás nem csak a nagy autógyárakat, hanem a teljes beszállítói kört is felöleli” - tette hozzá a szakember.
A járműgyártás jó teljesítménye elsősorban azzal magyarázható, hogy a gépjármű-értékesítések Európában megközelítették a válság előtti csúcsot, azaz kimagasló a kereslet az autók iránt. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2017-ben az Európai Unióban több mint 15 millió személyautó kelt el, ami 3,4 százalékos növekedést jelentett 2016-hoz képest.
Az autópiaci boom a magyar ipar és a járműgyártó szektor számára kedvező, ugyanakkor veszélyeket is hordoz. Ha ugyanis visszaesik a kereslet, az hátrányosan érintheti a magyar cégeket is.
Mire lesz képest a magyar ipar?
Németh Dávid szerint a mostani kilátások kedvezőek a magyar ipar számára, egyrészt a nemzetközi konjunktúra miatt. Másrészt azért, mert több nagyszabású járműipari és elektronikai gyárberuházás van folyamatban, amelyek a következő 1-2 évben fokozatosan beépülnek a termelésbe és támogatják majd az ágazat növekedését.
A szakember 2018-ban a tavalyihoz hasonló 5 százalékos többlet vár a magyar ipartól.
mfor.hu