3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A bankadó európai szintű egységesítését jó iránynak tartja Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország vezető partnere, legfőképp azért, mert az egységes rendszer kevesebb teret hagyna például arra az adókikerülésre, hogy másik országba telepítik a pénzügyi szolgáltatást.

A pénzügyi tanácsadó cég szakembere azzal kapcsolatban fejtette ki a a véleményét kedden, hogy előző nap Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter az Európai Parlament gazdasági és pénzügyi szakbizottsága előtt az európai szinten harmonizált bankadó bevezetése mellett szállt síkra. A miniszter azt is kifejtette: ez azonban csak olyan lehet, amely "megengedi a kormányoknak, hogy amikor baj van a költségvetésben, olyan bankadót használjanak, amely költségvetési bevétel".

Ha a bankadó nem egységes, az a bankoknak mindig mozgásteret fog adni arra, hogy átmenjenek egy olyan helyre, ahol nincs adó - mondta a Gerendy Zoltán.

Jelenleg tíz országban van bankadó, és ezek alkalmazásában több különbség is van. A legnagyobb probléma, hogy eltérő a számítási mód és a mérték, de a felhasználásban sem homogén az eljárás. Van, ahol a befolyt pénzből alapot képeznek, például Németországban, Magyarországon viszont folyó költségvetési bevételként számolják el - fejtette ki. A magyarországi bankadó mértékét a szakember agresszívnek nevezte, és felhívta a figyelmet, hogy ezzel szemben van néhány ország, ahol lényegesen alacsonyabb mértékkel adóztatják a bankok eszközeit.

Gerendy Zoltán szerint az eszköz alapú adóztatás azért is nem szerencsés, mert bünteti a bankok magas eszközállományát egy adott országban, ez pedig ellentétes az üzletpolitikájukkal. Ez ellen úgy próbálnak védekezni, hogy telephelyi, vagy más modellben kimennek az országból, és kívülről igyekeznek finanszírozni azt, amit az EU enged.

Az eszközalapú adóztatásnak alternatívája lehet, ha a bankokat a szolgáltatásuk, a forgalmuk alapján adóztatják meg. Ilyen a korábban már többször napirendre került Tobin-adó. Ez a pénzügyi tranzakciókra vetne ki adót. A szakember szerint ez lényegesen kisebb mértékű lenne, tehát sokkal kedvezőbb a bankok számára is, és ezt könnyen továbbháríthatnák az ügyfelekre. Hozzátette: a bank számára minden adó költség, és mint minden működő gazdasági vállalkozás, a költségeit továbbhárítani igyekszik.

A szakember rámutatott arra is, hogy Magyarországon eszköz alapú bankadót vezettek be, ami a bankokat bünteti a kihelyezés alapján, ugyanakkor az ország forráshiányos. Sok hitelre lenne szükségük a vállalkozásoknak ahhoz, hogy működni tudjanak, ezt viszont akadályozza ez a fajta bankadó.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!