4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pénzügyi cégek egy része már 2005 óta fizet bankadót, amelyet a korabeli ígéretek szerint csak két évig tartottak volna hatályban, de végül járadék elnevezéssel, más adóalappal és kulccsal, fenntartották az elvonást. A bankok érthető módon már akkor sem fogadták lelkesedéssel a "sarcot", Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója például kilátásba helyezte, hogy a bankcsoport az intézkedésre válaszul legnyereségesebb tevékenységeit kiviszi az országból.

A parlament 2004 novemberében fogadta el a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások különadójáról szóló törvényjavaslatot, amely 2005. január 1-jén lépett hatályba. Az érintett cégek választhattak, hogy 2005-2006-ban 8 százalék többlet társasági adót fizetnek, vagy a kamatkülönbözet 6 százalékát róják le banki különadó címen.

Az időszakos különadó bevezetését 2004-ben az akkori kormányzat azzal indokolta, hogy a pénzügyi szektor extraprofitra tett szert a magas belföldi kamatszint, valamint a lakástámogatási rendszer révén, és illendő, hogy abból visszajuttasson valamennyit a költségvetésbe. A banki különadó azonban olyan pénzügyi cégeket is sújtott, amelyek egyáltalán nem részesültek a lakástámogatási rendszer "áldásaiból", mint például a lízing- és faktorcégek. A pénzügyi szektor tagjai közül csupán a biztosítók adóját nem emelték.

A különadó azért csak két évre szólt volna, mert - mint Gyurcsány Ferenc, akkor még miniszterelnök-jelöltként kifejtette - 2007-től olyan nagyobb EU-források érkeznek majd az országba, amelyek szükségtelenné teszik a banki különadó további fenntartását.

A bankok érthető módon nem fogadták lelkesedéssel a "sarcot", Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója például kilátásba helyezte, hogy a bankcsoport az intézkedésre válaszul legnyereségesebb tevékenységeit kiviszi az országból. A pénzügyi cégek végül tudomásul vették a kormány azon igényét, hogy a két év alatt 30-30 milliárd forinttal járuljanak hozzá a költségvetéshez.

A pénzügyi szektort 2006 nyarán derült égből villámcsapásként érte Gyurcsány azon bejelentése, hogy meghosszabbítják a különadó hatályát, sőt mellette még az újonnan bevezetendő szolidaritási adót is meg kell fizetniük. Az indoklás ezúttal az volt, hogy a pénzügyi szektor nyereségének egy jelentős része az állam nyújtott támogatások - kamattámogatás és adókedvezmény - keltette keresletnek köszönhető, így méltányos, hogy nagyobb mértékben járuljanak hozzá a költségvetési egyensúly helyreállításához.

A különadó hatályát a kormány Új egyensúly programja szerint kiterjesztették volna a biztosítókra is, ami a kormány kalkulációi szerint évi 50 milliárd forint bevételt eredményezett volna. A biztosítók azonban gyorsan kikerültek a különadóval sújtandó körből, amit Veres János akkor pénzügyminiszter azzal indokolt, hogy esetükben ez alkotmányossági aggályokat vetne fel.

Végül nem a bankadó hatályát hosszabbították meg, hanem bevezették a  bankjáradékot. Az elvonás tervezett módja többször változott, míg a parlament elé került. A bankadó meghosszabbítása és kiterjesztése helyett előbb a bankokat az állami kamattámogatásra vetítve 20 százalékos járadék terhelte volna, de végül a kamattámogatással, kamatkiegyenlítéssel közvetlenül vagy közvetve érintett hitelállomány kamat- és kamatjellegű bevételére vetettek ki 5 százalékos járadékot 2007 január 1-jétől.

A változtatásban minden bizonnyal jelentős szerepe volt annak, hogy az első változat kiemelten sújtotta volna a nagy támogatott hitelállománnyal rendelkező bankokat, köztük az akkor még az állam többségi tulajdonában lévő FHB Jelzálogbankot. Az FHB pozícióját a hír akkor oly mértékben rontotta, hogy rövid időre tőzsdei kereskedését is fel kellett függeszteni. Egyes elemzők szerint az állam közel akkora veszteséget szenvedett volna el a 20 százalékos járadék bevezetése miatt az akkor még privatizáció előtt álló FHB vagyonvesztése miatt, mint amekkora bevételre a kamattámogatás megadóztatásával szert tett volna. A végül elfogadott megoldással több piaci szereplő között oszlott meg a teher.

A hitelintézeti szektor érdekképviseleti szervezetei 2006-ban a rendelkezés megsemmisítését kérték az Alkotmánybíróságtól, de a taláros testület alkotmányosnak ítélte a banki járadékadó bevezetését.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!