4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ugyan az Országgyűlés költségvetési bizottságán átment egészségbiztosítási pénztárakat szabályozó törvénytervezet, az ellenzés szerint sokba fog kerülni az új rendszer. Egy szakkonferencia résztvevői szerint ráadásul a kormány által hangoztatott magasabb minőségű szolgáltatásokra sincs semmi garancia.

Ki fizeti majd meg a reform árát?

Az Országgyűlés költségvetési pénzügyi és számvevőszéki bizottsága szerdai ülésén 16 igen és 9 nem szavazat mellett általános vitára alkalmasnak minősítette az egészségbiztosítási pénztárak (ebp) és a kötelező egészségbiztosítás rendjének újraszabályozásáról (a több biztosítós modellről) beterjesztett törvényjavaslatot.

Az egészségbiztosítás átalakításáról készült törvénytervezet kompromisszum eredménye, de a lényeg, a választható és versenyző pénztárak létrehozása, megmaradt - jelentette ki az előterjesztő nevében Baraczka Marianna. Az Egészségügyi Minisztérium szakállamtitkára rögzítette: a pénztárak nem szelektálhatnak a betegek között, aki nem választ pénztárt, az a területileg illetékes pénztár tagjává válik. A pénztárak alapításához szükséges saját tőke minimális összege az alapítás évében 3 milliárd forint, az alapítási évet követően pedig az éves fejkvóta bevétel öt százalékának megfelelő összeg - jelezte Baraczka Marianna.

Növekvő működési költségek

Mádi László (Fidesz) kérdésére a szakállamtitkár elmondta: a szakmai érdekképviseletekkel egyeztetett a szaktárca, amely a "törvénytervezettel nem értünk egyet" észrevételt nem tudta a szövegszerkesztésben felhasználni. A törvénytervezetben foglalt modellhez hasonló rendszer működik a világon, pontosan ilyen azonban nem - felelte ugyancsak ellenzéki képviselői kérdésre a szakállamtitkár.

Egy másik kérdésre kifejtette: az egybiztosítós modell 1,8 százalékos költségét nem lehet összehasonlítani a több biztosítós modellben engedélyezett maximum 3,5 százalékos működési költséggel, hiszen nem a jelenlegi ellátási színvonalat kívánják nyújtani az újonnan alakuló biztosítók, amelyek minimum 500 ezer, maximum 2 millió taggal kezdhetik meg a működést.

Fennmarad a nemzeti kockázatközösség

Ugyan nem a biztosság ülésén, hanem egy szakkonferencián Horváth Ágnes egészségügyi miniszter is kifejtette véleményét. Szerinte az egészségügyben a reformok után is fennmarad a nemzeti kockázatközösség, ugyanis mindenki számára kötelező lesz a biztosítás, mint eddig. A miniszter előadásában kitért arra, hogy a jelenlegi ellátórendszer minősége nem megfelelő, nem biztosít azonos hozzáférést és nem elég hatékony.

Ez a rendszer a beteg kiszolgáltatottságát tartja fenn, döntő benne a hálapénz, nem biztosítja a méltó körülményeket, sem a méltányos jövedelmeket a gyógyításra, sem az orvosoknak, sem az egészségügy más dolgozóinak. A meghirdetett reformok célja, hogy a három alapproblémára, a minőségre, az igazságosságra és a fenntarthatóságra adjon terápiát.

Túl sok lesz a korlát?

A konferenciát szervező Pénzügykutató elnök-vezérigazgatója, Lengyel László az MTI-nek elmondta, hogy a konferencián a vita gyakorlatilag három területre koncentrálódott. Az egyik kérdés az volt, hogy az új biztosítási rendszer ki fogja-e elégíteni a szolgáltatók, a betegek és a befektetők, tehát az üzleti biztosítók igényeit. Az előadók és felszólalók többsége úgy vélekedett, elsősorban egészségügyi szakmai szempontból, hogy az új rendszer korlátozza a versenyt a szolgáltatóknál, tehát nem lesz igazi szolgáltatási verseny és a kapacitás-csökkentések miatt ez negatívan fog hatni a betegekre. A betegek szabad orvosválasztásának a korlátozása - az, hogy a biztosító jelöli ki a "betegutakat" - szakmailag is problémákat jelent, valamint emberjogilag is gondokat vet fel. Ennek a következménye lesz, hogy a betegoldalról is elégedetlenség látszik előre.

Nem vonzó a biztosítóknak

Salamon Károly, az Alianz Hungária Biztosító elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy az üzleti biztosító szempontjából is nagyon sok a kockázati tényező. Az új biztosítási rendszerben nincs sem a díjakra, sem az egyéb protokollokra, sem a működtetésre vonatkozóan igazi befolyásuk a biztosítóknak, ezért várhatóan a befektetési hajlandóság nem lesz meg a kellő mértékben.

Pusztai Erzsébet (MDF) volt egészségügyi államtitkár szerint az lett volna a jobb, ha először a szolgáltatók és nem pedig a biztosítók körében jelenik meg verseny. Bokros Lajos, a CEU Közép-európai Egyetem vezérigazgatója ezt a véleményt vitatta, mert szerinte a szolgáltatók nem tudnak igazán versenyezni.

A konferencián résztvevők többségének véleménye szerint további szakmai-politikai lépésekre, konszenzusra lenne szükség, mert ez a reform még nincs igazán kidolgozva.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!