3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Átlagosan 5 százalékkal drágulhatnak július elseje után a baromfitermékek, mivel többletköltséget okoz az elektronikus útdíj – közölte Baromfi Termék Tanács (BTT).

A BTT számításai szerint mind az alapanyag-termelésben, mind a baromfiiparban kilónként 5-10 forintos többletköltséget okoz az ágazati termékek szállítását terhelő, arányos elektronikus útdíjról szóló szabályozás. A piaci szereplők a többletköltségeket nem tudják kigazdálkodni, ezért az átadási áraikban tovább kell hárítaniuk - mutat rá a BTT. Az útdíj miatti 10-20 forintos összes pluszkiadás a baromfitermékeknél átlagosan 5 százalékos áremelést tesz szükségessé - jelzik.

Az áremelés - hangsúlyozza a BTT - a fogyasztók körében szociális feszültségeket okozhat, mert a 10-20 forintos kilónkénti árnövelés az olcsóbb baromficikkek árában nagyobb részarányt képvisel. Ez éppen az alacsony keresetű családoknak okozhat újabb pluszkiadásokat.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerdán az MTI-vel azt közölte, hogy az útdíj fogyasztói árindexre gyakorolt hatását nem lehet pontosan előre jelezni, de a rendelkezésre álló adatok és a külföldi - köztük szlovák, lengyel - példák alapján megállapítható, hogy a mértéke nem lesz jelentős.

A Világgazdaság napilap szerdai cikkében ugyanakkor az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségére (ÉFOSZ) hivatkozva azt írta, hogy az olcsóbb alapélelmiszerek ára 30 százalékkal is nőhet az elektronikus útdíj rendszerének bevezetése miatt.

Az NFM szerint a makrogazdasági szempontokat figyelembe véve látható, hogy az infláció a visszafogott fogyasztói kereslet, a rezsicsökkentés és az erősödő árfolyam miatt tartósan alacsony szinten maradhat, amelyet az útdíj bevezetése nem veszélyeztet.

A szaktárca értékelése szerint a szűk kereslet miatt a termelők és kereskedők sok esetben nem tudják érvényesíteni a magasabb előállítási költségeket a fogyasztói árakban. Példaként említette a tavalyi gabona-terméseredmények alapján kialakult helyzetet, amikor a pékek jelentős, 20 százalékos kenyér- áremelést tartottak volna szükségesnek. Idén áprilisban azonban a kenyér ára mindössze 1,3 százalékkal volt magasabb, mint 2012 augusztusában, ugyanezen időszak alatt a liszt 12 százalékkal drágult.

A szaktárca számítása szerint a várakozások alapján az e-útdíj felgyorsíthatja a hatékonyság növelését, a rendszerben jelentős tartalékok vannak. Például a költségadatok összehasonlítása szerint a bérfuvarozók akár 30 százalékkal olcsóbban is képesek ellátni egy szállítási feladatot a saját rezsiben szállítóknál.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!