A lízingcégek által visszavett és jelentős engedménnyel piacra dobott, valamint a nyugat-európai országokból korábban nagy tömegben behozott használt autók drasztikusan lenyomták a személyautó-árakat Romániában. A dömpingáron kínált két-három éves kocsikra már a külföldiek is szemet vetettek, és egyre gyakoribb, hogy az eredetileg Romániában forgalomba helyezett, köztük is elsősorban a jól felszerelt, közép- és felső kategóriás autókat valahol Nyugat-Európában értékesítik újra - mondta a Napinak Mezei János, a kolozsvári Autoworld Srl. vezérigazgatója.
Egyre nagyobb számban érdeklődnek Magyarországról is, elsősorban olyanok, akik tisztában vannak a jogszabályi kiskapuk adta lehetőségekkel, hiszen egy Romániában vásárolt egy-két éves gépkocsin akár 20-30 százalékot is megtakaríthatnak az itteni árakhoz képest.
Bár az árak csábítóak, honfitársainknak a regisztrációs adóval is számolniuk kell. Persze a szlovákrendszám-bizniszhez hasonlóan papíron maradhat romániai az autó, de így sem valószínű, hogy elárasztanák a magyar piacot - vélekedett a Napinak Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A helyi bürokrácia, a megfelelő jogbiztonság hiánya ugyanis hamar kedvét szegheti az erre vállalkozónak. A Romániában idén májusban módosított jogszabályok szerint ráadásul csak haszongépjárműveket lehet cégautóként üzemeltetni, ezek javítási, illetve üzemanyagköltségeit lehet leírni.
Vannak azonban kiskapuk. Ilyen például, ha egy vállalkozás autók bérbeadásával foglalkozik, vagy ha ügynököket foglalkoztat, ebben az esetben bármilyen személygépkocsi üzemeltethető cégautóként. A forgalmi adó visszaigénylésére is létezik megoldás, a helyi jogszabályok szerint ugyanis a lízingdíj áfája levonható az adóalapból. Ez azt jelenti, hogy egy gépkocsi vásárlásakor tulajdonképpen csak a maradványérték után - a futamidő függvényében az eredeti ár töredékére - kell az adót megfizetni.
Ezeket a lehetőségeket egyre több magyarországi vállalkozó használja ki - nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő, romániai érdekeltségekkel is bíró hazai cégvezető. A cégalapítás - például a határközeli Nagyváradon - 50-60 ezer forintból három-négy hét alatt megoldható. Ehhez még székhely sem szükséges, elég egy ügyvédet hivatalos képviselőnek megbízni. A létrehozott vállalkozás a papíron bérbe adott gépkocsik után visszaigényli az áfát, üzemeltetőként pedig minden költséget le tud vonni az adóalapból. A biztosításokat leszámítva az önkormányzatnak kell évente - a motor teljesítményének függvényében - 150-200 lejes adót fizetni, az útadó 100-175 lejt visz el (1 lej = kb. 65 forint).
Az adóoptimalizálásra további módszerek is léteznek. A kis- és közepes vállalkozások két adózási nem közül választhatnak. Az egyik lehetőség az, hogy a cég a nyeresége után fizet 16 százalékos adót, de választhatja azt is, hogy bevétele után adózik, így annak 3 százalékát kell befizetnie az államkasszába. Ennek megfelelően terjedőben van az a megoldás, amelynek lényege, hogy egy-egy vállalkozó két céget visz. A profitot elérő vállalkozás a nyereséget átszámlázza a bevétel után adózó, papíron más tulajdonában lévő társaságnak. E rózsás képet persze árnyalja a minden cég számára idén tavasz óta kötelező, forgalomarányos minimumadó-kötelezettség, írja a Napi Gazdaság.