Az online, a bankkártyás és a mobilon történő fizetés potenciáljairól Virág Nikolett-tel, a VNDesign Technology Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Milyen problémát kell még megoldania a digitális fizetésnek?
A fizetéshez kötődő technológiai megoldások fő jövőbeni iránya az, hogy miként tudjuk a fizetési folyamatban csökkenteni a fogyasztók pénzköltési frusztrációját. Ez kiegészül azzal, hogy a pozitív élmény hogyan tud markánsan és értéket képviselve megjelenni a folyamat egyes fázisaiban. A nehézség abban rejlik, hogy a műveletek sora jellemzően jelentősen rövidül, tehát nem is feltétlenül a folyamatban van a megoldás, hanem a hordozóban, az eszközben. Az attitűdbeli vizsgálatok eredményei viszont jelenleg azt mutatják, hogy nem jelent gondot a fogyasztók számára az sem, ha esetleg nem csökken, hanem pár másodperccel növekedik a vásárlási folyamat hosszúsága, amennyiben ezt kompenzálja egy egyedi fogyasztói paraméterekre szabott élmény. Ha van mód rá, egyetlen eszközzel vagy alkalmazással szeretnénk mindent elintézni, vagyis a jövő egyértelműen a helyfüggetlen integrált fizetési modellek és a technológiai megoldások kombinációjából: a pénzügyi és technológiai ágazatok összefonódásából adódik. A cél az élményszerű, személyre szabott, valós idejű, kártyás és mobilon történő vásárlás, a lehető legnagyobb biztonságban. Adódik a kérdés: a szofisztikált szoftveres megoldások miképpen tudnak integrált szolgáltatáscsomagot nyújtani egy apró méretű telefonban? A telekommunikáció miképpen tudja összehangolt működésre bírni ezeket? Hogyan lesz a kinyert adatokból érték? Hogyan tudjuk az adatokat a legbiztonságosabban, legitim módon kezelni?
Mire alapozhatják a szolgáltatók az élményt?
Az élmény a személyességből fakad: valami történik, ami megérint engem, lehetőleg pozitívan, és értéket hordoz. Ideális esetben emberi, szórakoztat, illetve informál, hasznosnak ítélem. Kapcsolódhat az eszközhöz, amivel fizetek, ahhoz a termékhez vagy szolgáltatáshoz, amit épp kifizetek és egy olyan, életszerű helyzethez, amelyben a fizetési mód megkönnyíti az életemet. Amikor a fizetést és az élményt összekötjük, akkor szolgáltatói oldalon abból érdemes kiindulni, mi mindent adhatunk a fogyasztónak, amivel mindkét fél jól jár. Elengedhetetlen kérdések, hogy miként tudom a fizetési folyamataimat egyszerűsíteni és rövidíteni. Ha bármilyen okból nem tudom rövidíteni, milyen előzetes ismeretekkel rendelkezem az adott fogyasztói csoportról, hogy testre szabott legyen az ajánlatom? Miként tudom a geolokációt involválni a tranzakciót megelőző lépéssorba? Ezt követően a válaszokat lefordítjuk a felületek intuitív designjára, a technológiai háttérre és természetesen a kommunikációra. Az a szolgáltató, aki nem invesztál a felhasználók motivációinak feltérképezésébe, idővel profitot veszíthet. Az okostelefonok, és ezáltal a vásárlók, nyomon követhetők, és egyedi ajánlatok is rájuk szabhatók. A megoldások személyre szabása az autentikációban is megjelenik a biometrikától a geo-pozícionálásig, és bizalmat is ébreszthet, ha transzparensen és egyben szórakoztatóan végezzük el.
Kinek szavazunk bizalmat, ha online, bankkártyás vagy mobilon történő fizetésre kerül a sor?
A fogyasztók egyre kevésbé elégednek meg azzal, hogy használnak valamit, vannak, akik látni szeretnék a működési modellt, azt, hogy milyen utat járt be a termék, milyen gyártási technológia áll mögötte. Legtöbben szeretnénk minél jobb döntést hozni az ár-érték arány körében, összehasonlítunk, mérlegelünk, és az a szolgáltató, kereskedő nyer, aki a leginkább transzparenssé tudja tenni a folyamatait, amelyek a termék megszületéséig vezettek. Nem feltétlenül a B2B vagy a B2C megközelítés a helytálló, hiszen a bizalom kizárólag human2human, azaz H2H nexusból születhet meg, azaz emberi, életszerű helyzetekre szabjuk az élményt és az azzal kéz a kézben járó biztonságot. Fizetésnél a kezemben marad a kártyám, a telefonom, "én hozom a döntést, én kontrollálok".
Sokan azért nem választják a mobillal történő, érintést nélkülöző fizetést, mert "mi van, ha ellopják az okostelefonomat".
Sokkal gyorsabban vesszük észre, ha a mobilunk eltűnik, mintha a bankkártyánkkal történne ugyanez, már csak a fizikai jellegből adódóan is. Gyorsan le is tudjuk tiltani. Mindenkinek mást jelent a biztonság, az viszont biztos, hogy a fizetési megoldások többsége a mobilba "költözik".
Milyen más fejlődési potenciálok vannak a felhasználók szemszögéből?
Amikor szolgáltatóként a fogyasztónak adni kívánunk, akkor azt gondoljuk át, hogy tudjuk növelni a biztonságot azzal egyidejűleg, hogy csökkentjük a költségeket, és gyorsítjuk a kifizetést. Hogyan tudom az emberek mindennapi életébe vonni a fizetési opcióimat - az idejüket és energiájukat maximálisan tiszteletben tartva? Hogyan tudom a jelszavakat biztonságban tudni? Biztos, hogy állandó jelszóra van szükség? Min múlik a kényelem? Milyen előnyöket és jutalomelemeket tudok alkalmazni a fizetési folyamat utolsó lépcsőjében? Kiváló az ügyfélszolgálatom? További fejlődési irány lehet a műveleti sor rövidítése.
(X)