A baleseti adó nyilvánosságra kerülésekor még úgy kommunikálta ezt a kormány, hogy közvetlenül a sok balesetet okozó autósok biztosítóját terhelné az adónem, bár már akkor is lehetett sejteni, hogy ezt az intézmények végül úgyis az ügyfeleikre hárítják át. A biztosítás.hu korábbi véleménye szerint a kgfb-díj 3-4000 forinttal emelkedne ennek következtében.
Plusz 30 százalék
A legutóbbi sajtóinformációk szerint viszont már körvonalazódtak a baleseti adóval kapcsolatos elképzélések. Amennyiben elfogadásra kerülnek a tervek, akkor az új adónem alapja a kötelező felelősségbiztosítás díja lenne, és az adó mértéke ennek a 30 százaléka. A beszedés minden esetben a biztosítók feladata lenne, ha azonban az ügyfél nem fizetne, az érintett intézmény akkor sem mentesül a befizetés alól, és a saját pénzéből kellene az összeget az Egészségbiztosítási Alapba befizetnie.
Felforgatja a piacot az adó
A kotelezo.hu internetes szakportál álláspontja szerint mindez alaposan felforgatja az autós piacot, mivel az átlagdíj a tavalyi nagyon alacsony díjszintet figyelembe véve is több mint ötezer forinttal emelkedne. „A kiszivárgott információk már nem a vétkes autósok új terhéről, hanem egy egységesen a piacra terített adóról szólnak – magyarázza Lantos Lóránt, a kotelezo.hu vezetője. Az igazi kérdés majd az lesz, hogy a biztosítók milyen mértékben tudják és akarják a vétkes sofőrökre hárítani a plusz terhet. Ennek egyik módja a szakportál szerint az lehet, hogy megnövelik az egyes bónusz-malusz kategóriák közötti már most is kétszeres-háromszoros díjkülönbséget. A biztosítás.hu szakértői ugyanakkor a verseny élénkítését tekintve arra is számítanak, hogy egyes biztosítók a kismértékű díjcsökkenés mellett az adó egy részét díjkedvezmények formájában vissza is juttathatják az ügyfeleiknek, bár ezzel újabb díjcsökkenést vállalnak magukra, viszont a közelgő kampányban kedvezőbb pozícióba kerülhetnének, és színesíthetnék a kínálati oldalt.
A biztosítás.hu számításai szerint azonban az év végén már megszokott díjcsökkenés mellett bekövetkező 30 százalékos áremelés végeredményben csak megközelítőleg 25 százalékos növekedést eredményezhet, mivel várhatóan idén 5 százalékos mértékben csökkenthetik a biztosítók a szolgáltatások díjait, ami egyébként már így is a legalacsonyabb a régióban. Hiszen míg Lengyelországban 30 ezer, Szlovákiában 40 ezer, Szlovéniában pedig 61 ezer forint az éves kgfb-átlagdíj, addig hazánkban 24 ezer forintra tehető ez az összeg.
A baleseti adó összességében személygépkocsik esetében 7200 forintos pluszterhet jelenthetne, motorkerékpároknál 2800 forint, a 6 tonnánál nehezebb tehergépjárműveknél pedig 36 900 forint díjemelkedést generálna. Így a vállalkozások és a magánszemélyek esetében is a korábban becsültnél némileg nagyobb mértékben emelkednének a gépjárművek üzemeltetési költségei.
Váltásra ösztönzi az ügyfeleket
A baleseti adó tervezett bevezetése új helyzetet teremthet a piacokon, hiszen miközben a szolgáltatókat arra ösztönzi, hogy ezzel kalkulálva a legalacsonyabb díjakkal legyenek jelen, addig az autósokat a kiadásaik újragondolására és váltásra ösztönözheti, hiszen a teher annál magasabb, minél nagyobb a biztosítás díja. A kotelezo.hu becslése szerint a biztosítót váltó ügyfelek száma a tavalyi kampányban tapasztalt 17 ezerről 22 ezer fölé is ugorhat. Hasonló álláspontra jutottak egyébként a Netrisk.hu szakértői is. Közleményükben úgy fogalmaznak, hogy annak is érdemes váltani, aki csak pár ezer forintot takaríthat meg, viszont a tavalyi kampányban nem váltóknál még nagyobb a tét. Esetükben ugyanis már akár 20 ezer forintos megtakarítás forog kockán.
Székely Sarolta
mfor.hu