A közzé tett adatok szerint tavaly a vásárlók éves átlagban mintegy 8 százalékkal kevesebbet költöttek ruházkodásra mint egy évvel korábban. A visszaesés az év első felében több mint 10, a második felében pedig kevesebb mint 5 százalékot tett ki. Kilenc százalékos visszaesés Európában csak Spanyolországban volt, míg Ausztriában alig 3, Csehországban pedig több mint 4 százalékkal zsugorodott a piac, míg a nagyobb nyugat-európai országokban ennél is kisebb volt a visszaesés.
A GfK szerint a vásárlási szokások vizsgálatából egyértelműen kiderül, hogy a recesszió még nem ért véget: a magyar háztartások a csökkenő rendelkezésre álló jövedelműkből kevesebbet költenek utazásra, ruházkodásra, oktatásra és kultúrára is. Annak ellenére, hogy a makrogazdasági mutatók és a lakosság várakozásai javultak az idei első félévben, a fogyasztás növekedése eddig még nem érzékelhető a ruházati piacon.
A közleményben hangsúlyozzák: különösen a fiatalok, a gyermek nélküli családok, az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező vidéki háztartások fogták vissza ruházati költéseiket. A vásárlók egy-egy szezonális akció kedvéért hajlandóak vásárlásaikat elhalasztani, és egy jó ajánlat kedvéért a megszokott üzletük helyett egy másikba betérni.
MTI