3p

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Telemarketing Kft. amikor reklámjaiban azt állította, hogy Hollywood Patch nevű terméke fogyasztószer – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A vállalkozás emiatt 3 millió forint bírságot kapott.

A Telemarketing Kft. áruit (autóápolási, elektronikai, háztartási, konyhai, szabadidős, wellness/sport termékeket) WS Teleshop néven, elsősorban közvetlen televíziós ajánlatokon alapuló csomagküldő kereskedelem útján, illetve országos, regionális és nemzetközi vásárokon tartott termékbemutatókon értékesíti. Így történt ez a Hollywood Patch elnevezésű termékkel is, amelyről a vállalkozás televíziós és internetes reklámjaiban egyebek mellett a következőket állította:

a fogyasztó több kilótól szabadulhat meg a termék révén gyorsan és megerőltetés nélkül,

a termékkel diétázás, fogyasztótabletták, mozgás nélkül le lehet fogyni, álomalakot lehet elérni, akár 10 nap alatt,

a fogyasztó a Hollywood Patch segítségével 10 nap alatt akár 5 kilót vagy 2 ruhaméretnyit fogyhat.

Ha egy vállalkozás az általa értékesített kozmetikai termék hatása kapcsán ígéretet fogalmaz meg, akkor az állítás valóságnak való megfelelését a reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania. A Telemarketing Kft. által a Hollywood Patch elnevezésű termékkel kapcsolatban tett állítások igazolására benyújtotta anyag nem bizonyította, hogy a fenti állítások megfelelnek a valóságnak. A becsatolt anyagban nem jelenik meg a Hollywood Patch megnevezés, így alkalmatlan annak igazolására, hogy az adott vizsgálat a Hollywood Patch termékkel került lefolytatásra.

Kiemelendő továbbá, hogy a vizsgálati anyag még akkor is alkalmatlan lenne a kommunikációs eszközökben tett állítások igazolására, ha elfogadásra kerülne, hogy a vizsgálat a Hollywood Patch elnevezéssel értékesített termékkel történt. A kommunikációs eszközökben tett állítások valóságnak való megfelelését illetően a becsatolt vizsgálati anyag lényegében semmilyen bizonyítékkal sem szolgált. A becsatolt vizsgálati anyag a vizsgált termék narancsbőrre gyakorolt hatásáról tartalmaz adatokat, miközben az eljárás alá vont kommunikációs eszközeiben a Hollywood Patch elnevezésű terméket fogyásra ajánlja.

A GVH szerint magával a vizsgálati anyaggal, illetve a lefolytatott vizsgálattal kapcsolatban is több kifogás fogalmazható meg. Például a vizsgálat során nem alkalmaztak placebo-t, így a vizsgálati alanyok tisztában voltak azzal, hogy mindannyian a valódi terméket kapják, ezért a szubjektív önértékelésen alapuló eredmények nem vehetők figyelembe. A vizsgálatban részt vett alanyok száma nagyon alacsony (15 fő) volt.

Ezek alapján a GVH megállapította, hogy a Telemarketing Kft. a Hollywood Patch termék népszerűsítése során 2009. február 25. és 2009. március 25. között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor internetes oldalán és televíziós reklámjaiban a termék tulajdonságairól valótlan állításokat tett közzé. Emiatt a vállalkozásnak 3 millió forint bírságot kapott. A bírság összegének meghatározásakor súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy bizalmi jellegű terméket hirdettek megtévesztő módon sérülékeny fogyasztói kör számára és ezek a hirdetések jelentős számú fogyasztót értek el.

A bírságon túlmenően a GVH kötelezte a vállalkozást arra is, hogy internetes oldalán három hónapon át jól észlelhetően, észrevételek hozzátétele nélkül közölje a versenyhatóság döntését.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!