Januártól bármely, az unióban működő cég megpróbálkozhat azzal, hogy megkérje az "Engedélyezett Gazdálkodói" státuszt (AEO). Az AEO egy speciális akkreditációt jelent, amelyet csak a legmegbízhatóbb társaságok kaphatnak meg. Az unióban egységes rendszer alapján működő akkreditáció révén a közösségi értékesítés - a kereskedelem minden elemét, így a szállítást is ide értve - sokkal biztonságosabbá és átláthatóbbá válhat.
Az AEO tanúsítványt egy komplett cégátvilágítás után adja ki a vámhatóság. Ehhez egy vaskos, száz kérdésből álló dokumentációt kell kitölteni, amely a cég teljes működését átöleli. Meg kell felelni a számviteli standardoknak ugynaúgy, mint a fizikai és IT biztonsági kikötéseknek. A társaság szeplőtelen előélete, pénzügyi stabilitása, a dokumentumekezlése ugyanúgy alapfeltétel, mint a termelés (vagy bármely tevékenység) pontos és átlátható működtetése vagy a vámoltatási szokások - derült ki a Deloitte sajtóbeszélgetésén.
Szigorú, de megéri
Azért okozhat adott esetben komoly versenyhátrányt, ha egy cég "mezítlábas" marad, mert a hatósági ellenőrzéseknél nem egy adott céget néznek majd, hanem a teljes értékláncot a termeléstől a fogyasztókig. A - közeljövőben megvalósuló - elektronikus vámellenőrzéseknél a rendszer a teljes ügyletet kíséri majd figyelemmel és ha bármi gyanúsat vagy kockázatosat talál, jelezni fogja. Így az is kockázatot jelent, hogy az egyik szállítócég nem rendelkezik AEO tanúsítvánnyal. Egy multinacionális vállalat pedig valószínűleg nem kockáztatja meg, hogy a harmadik szállítmányozója miatt megakadjon az ügylet, inkább keres egy másik partnert.
Majdnem kockázatmentes
A távlati cél az, hogy minden nemzetközi ügylet egy közös uniós rendszeren menjen keresztül és a befolyó adatokból egy kockázatelemző rendszer automatikusan megállapítsa egy ügylet kockázatosságát. Az AEO tanúsítványú cégek ügyleteit eleve sokkal alacsonyabb kockázatúnak sorolja be majd a rendszer, vagyis ritkábban akasztják majd meg a hatóságok az üzletet. Márpedig manapság a gyorsaságnál is fontosabb, hogy az ügylet pontos és kiszámítható legyen.
A papír ingyen van
Maga a tanúsítvánnyal kapcsolatos ügyintézés ingyenes, persze ez nem azt jelenti, hogy pillanatok alatt ki lehetne pipálni az igazolás megszerzését. A dokumentáció kitöltése ugyanis több hetet, hónapot is igénybe vehet, és arról még nem is beszéltünk, hogy a formanyomtatványokat nem elég kitölteni, a benne szereplő standardoknak meg is kell felelni. Adott esetben ez azt is jelentheti, hogy a teljes IT rendszert ki kell cserélni - mondta Ralph von Uden, a Deloitte kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere.
Mondani sem kell, hogy a státuszt nem elég megszerezni, fenn is kell tartani az állapotot, a tanúsítványt ugyanis vissza is veheti a hatóság, ha egy ellenőrzés során hanyagságot tapasztal. Az pedig igencsak rontja egy cég renoméját, ha a hatóság megbízhatatlannak ítéli és megfosztja kivételezett helyzetétől.
Áfázni is könnyebb lesz talán
A kivételezett helyzet márpedig kézzel foghatóvá válik jövőre. A vámoltatás egyszerűbb és gördülékenyebb lesz, ennek köszönhetően olcsóbb is, hiszen nem kell folyamatosan a vámhivatalokba járkálni, hogy az okmányokat bemutassák és alapesetben attól sem kell tartani, hogy az árut megállítják.
Emellett később akár az adózásban is szerepet játszhat, ha valakinek van AEO tanúsítványa. Pillanatnyilag ugyanis nagyon nehézkesen működik az áfamentes értékesítés az unió területén. Ahhoz, hogy egy társaság valóban áfamentesen adhassa el a termékét egy másik uniós tagállamban működő cégnek, bizonyítania kell, hogy az áru elhagyta az országot, épp annyi termék, amennyi az okmányban szerepel stb. Az AEO tanúsítvánnyal talán ez is könnyebbé válik, persze ehhez az áfaszabályokat is módosítani kell - fűzte hozzá Kelemen László. Erre ugyanakkor a szakember szerint van esély.
F. Sz. E.