6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem fest túl rózsás képet a gazdaságról a Költségvetési Tanács aktuális jelentése. Véleményük szerint a költségvetési hiány tervezett, 3,8 százalékos szintje nem lesz tartható, és jövőre sem fogjuk elérni a maastrichti kritériumot.

A Költségvetési Tanács szerint az idén csak 1, jövőre 2,9 százalékkal, 2012-ben 3,1, 2013-ban és 2014-ben pedig 3-3 százalékkal bővül majd a magyar gazdaság.

A Tanács jelentése szerint a magyar gazdaság növekedési potenciálja már a pénzügyi válság kitörése előtti években is alacsony (1-2 százalék közötti) szintre csökkent, 2009-re pedig nulla közeli szintre esett. A válságból történő kilábalás során viszont hosszabb távon 3 százalék körüli szintre tér majd vissza. A gazdasági növekedés ugyanakkor a fogyasztás korábbinál mérsékeltebb növekedése mellett valósul majd meg, miközben a beruházások a GDP-t meghaladó ütemben bővülnek és a nettó export a korábbi időszakhoz képest jelentősebben járul hozzá a növekedéshez.

A júliusi adócsomag erősíti azt a korábbi tendenciát, amely szerint a munkát terhelő adók helyett a fogyasztást pedig jobban megadóztató adószerkezet hosszabb távon növeli a gazdaság kibocsátását, és magasabb foglalkoztatottsági szinthez vezet. A Tanács véleménye szerint pénzügyi intézmények átmeneti különadója - a forint kockázati prémiumának változatlanságát feltételezve - hosszabb távon nem lassítja lényegesen a fogyasztás, a beruházás és a termelés növekedését.

Elemzésében a költségvetési tanács megállapítja, hogy a gazdasági válság miatt felerősödő hitelkínálati korlátok likviditási problémát okoznak, és óvatossági megtakarításokat generálnak a lakosság körében. Ez a fogyasztásnak a rendelkezésre álló jövedelemhez viszonyított arányát csökkentő hatás azonban fokozatosan elhal, így a fogyasztási ráta 2011-től lassan emelkedhet, bár az óvatossági megtakarítások és a megemelkedő hiteltörlesztések csökkentik az elkölthető jövedelmeket, s ezért még 2014-ben sem éri el a ráta a válság előtti szintet. A júliusi adócsomag és abból különösen a pénzügyi szervezetek különadója – azonban 2011–2012-ben ezt a fokozatos élénkülést is számottevően fékezi, aminek döntő oka, hogy az adó egy részét a bankszektor áthárítja a háztartásokra, emlékeztet a Tanács egy korábbi állásfoglalására. 

A Költségvetési Alappálya 2010-2014 (Technikai kivetítés) című, szerdán közzétett jelentés szerint a háztartások fogyasztása az idén még 3,2 százalékkal csökken, jövőre 1,5 százalékkal nő, 2012 és 2014 között pedig rendre 2,8, 2,7, illetve 2,6 százalékkal nő majd.

A jelentés szerint a beruházások az idei 1,4 százalékos növekedés után 2011-ben 6,3 százalékkal, azt követően 5,7, majd 5,5 százalékkal nő, amely 2014-ben 5,0 százalékra lassul. 2010-ben a magánberuházások még visszafogottan alakulnak, mivel a válság következtében a gazdaság szereplői olyan beruházásokat is elhalasztanak, amelyeket a válság nélkül megvalósítottak volna. Ugyanakkor hosszabb távon a magánberuházások a GDP-nél gyorsabban bővülhetnek a Tanács véleménye szerint részben egyedi tényezők (például a kecskeméti Daimler-beruházás) hatására, részben pedig a hitelkorlátok enyhülése miatt. Ehhez adódik még, hogy a júliusi adócsomag összességében – főként a társasági adó csökkentésével – élénkíti a magánberuházásokat.

Az éves átlagos infláció is 3 százalék körül lesz majd a következő négy évben: idén ugyan még 5,1 százalékos drágulást vár a tanács - a kormányzat 4,7 százalékos prognózisával szemben -, jövőre 3,4, 2012-ben 3,1, 2013-ban 2,9, 2014-ben pedig újra 3,1 százalékkal emelkednek az árak.  A korábbi előrejelzéséhez képest felfelé korrigált inflációs előrejelzését a forint gyengülésével, az árvíz és a kedvezőtlen időjárás következtében a feldolgozatlan élelmiszerek árának jelentősen emelkedésével, valamint a magasabb nemzetközi olajárral indokolta.

A jelentés szerint a munkanélküliségi ráta az idei 11,2 százalék után, jövőre 10,4 százalékra, 2012-ben 9,6, 2013-ban 8,9, 2014-ben pedig 8,2 százalékra csökken. A versenyszférában várhatóan idén csökken a foglalkoztatottak száma, 2011-től pedig 0,8 százalékos növekedés lehetséges. A Tanács azt feltételezi, hogy az állami létszám 2011-től nem változik 2010-hez képest. A 2010-ben kiemelkedően magas munkanélküliség folyamatosan csökken. A versenyszférában a bruttó átlagbér dinamikája 4-5 százalék lehet, az állami alkalmazottak bruttó átlagbére ennél lassabb ütemben, de fokozatosan emelkedhet. Az adószabályok változása következtében pedig a nettó bérek 2010-ben és 2011-ben lényegesen gyorsabban, 7-8 százalék körüli mértékben növekedhetnek. A Tanács elemzés ugyanakkor megjegyzi, hogy a júliusi adócsomag összességében - főként a kibocsátásra gyakorolt kedvezőtlen hatása miatt - a foglalkoztatást enyhén mérséklő hatást fejt ki, ami a magánszektor bruttó béreit is valamelyest fékezi.

Az idén a GDP 4 százaléka, jövőre 4,2 százaléka, 2012-ben pedig 3,4 százaléka lesz a maastrichti hiány a Költségvetési Tanács szerint. Mint azt a Tanács elemzése megjegyzi, számításai szerint a költségvetési hiány a konvergencia programban vállalt célok közelébe kerül.

A Költségvetési Alappálya 2010-2014 című jelentés szerint az idei évi költségvetési törvényben kitűzött egyenlegcél – bár számos kockázat övezi, de – megvalósítható; ha a belső tételek - a költségvetési törvény által közvetlenül befolyásolt bevételek és kiadások - nominális egyenlegét 2011-ben sikerül gazdasági növekedést fékező hatás nélkül a 2010. évi szinten tartani, és emellett a pénzintézetek különadója beszedhetővé válik.

Előrejelzésében a Tanács abból indul ki, hogy a jegybank olyan monetáris politikát folytat, amely középtávon biztosítja az inflációs cél elérését. Ezáltal – a gazdaság fokozatos kilábalásával párhuzamosan – a kamatpálya 6,7 százalék körülire emelkedne. Az ehhez tartozó kamatpályát azonban befolyásolják a kormányzati intézkedések, amelyek főként 2011-2012-ben enyhítik az inflációs feszültségeket, állapítja meg a költségvetési tanács. Ezért az inflációs célok eléréséhez szükséges jegybanki kamatemelés csak 2012 közepétől kezdődik meg, amennyiben a kockázati prémium változatlan marad.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!