5p

A kormány kedden ismerteti azt a 2011-2013-ra szóló strukturális reformprogamot, amelytől az időszak végére a piac 600-800 milliárd forintos államháztartási kiigazítást vár.

Az Orbán-kormány mind a 2010., mind a 2011. évi államháztartási hiányt, illetve hiánycélt elsősorban a bevételi oldal kiterjesztésével és úgynevezett egyszeri bevételekkel hozta, illetve hozza rendbe. De ezek a bevételek sem az ágazati különadók esetében, sem a magán-nyugdíjpénztári vagyon visszaterelése után nem ismételhetők, ezért hirdette meg Orbán Viktor kormányfő, illetve Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a Növekedési és Stabilitási Programot.

A miniszter egy hónappal ezelőtti tájékoztatóján úgy fogalmazott, hogy 2013-ra a programnak legalább 600-650 milliárd forinttal szükséges  konszolidálnia az államháztartást, ebből 2012-ben az összegnek nagyjából a felére van szükség, de 2011-ben is "valamit hoznia kell" az új programnak. A piac ennél az összegnél valamivel nagyobb, 600-800 milliárd forintos kiigazítást, de legalább 700 milliárdot vár. A prognózisok szerint ebben az évben ennek csak a töredékére, maximum 50 milliárd forintos megtakarításra van szükség, a következő évben már 250-300 milliárdra, majd 2013-ra kell elérni a 700 milliárd forintos összeget.

A reformokkal kapcsolatos piaci várakozást indokolja a Nemzetközi Valutaalap legutóbbi, február elején kiadott országjelentése is, amelyben az IMF az idei jelentős államháztartási többlet után jövőre GDP arányosan 5,2 százalékos, 2013-ra pedig 7,2 százalékos hiányt vetít előre, amennyiben a kormány nem lépi meg a strukturális reformprogamot.

Az elemzők egyetértenek a kormány által is kiszivárogtatott elképzeléssel, amelyek szerint a megkívánt összeg egyharmada a bevételek növeléséből, kétharmada pedig a kiadások lefaragásából származhat. Konszenzus látszik abban is, hogy a kívánatos célok között a foglalkoztatottság növelése, a demográfia helyzet és a lakosság egészségi állapotának javítása, valamint az úgynevezett potyautas-probléma kezelése a legfontosabb. Ez utóbbi a rokkantsági ellátás és az utazási kedvezmények újragondolását jelenti.

A rokkantsági ellátásról készült elemzői diagnózis és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) napokban közölt tanulmánya hasonló tézist állít fel. Eszerint a rokkantsági ellátások támogatási rendszere Magyarországon bonyolult és ellentmondásos, esetenként túl sokat ad, fontos támogatások pedig hiányoznak; kritikusan alacsony a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, miközben ma 728 ezren kapnak rokkantsági nyugellátást. A rokkantnyugdíjasok 52 százaléka korbetöltött rokkantsági nyugdíjban, 48 százaléka korhatár alatti rokkantsági nyugdíjban részesült.

Az Európai Unió élenjáró országaiban a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása 40 százalékos, míg itthon csupán 12-15 százalékos - áll az NGM tanulmányában. A munkaképes korú népességen belül Magyarországon kiemelkedően magas a rokkantsági ellátásban részesülők aránya, 2007-ben meghaladta a 12 százalékot, míg Szlovákiában csak 6,3 százalék volt ez az arány, az OECD-átlag pedig ennél is kevesebb, 5,8 százalék.

A szaktárca elemzése utal a helyzet megváltozatását elősegítő terápiára is: az álláskeresőként regisztrált megváltozott munkaképességű személyek száma 40-45 ezer fő, rehabilitációs járadékban jelenleg néhány ezer fő részesül, ám számuk rövid időn belül 15-20 ezerre emelkedhet. Néhány ezren vannak azok, akiknek elhelyezkedésük érdekében együtt kell működniük az Állami Foglalkoztatási Szolgálattal, számuk néhány év alatt 50-60 ezer főre emelkedhet.

Nem kevésbé bonyolult a közösségi közlekedés ügye, amelynek finanszírozását tanulmányában az NGM leginkább egy feneketlen kúthoz hasonlítja. A  közösségi közlekedése nemcsak a magyar költségvetés folyó kiadásait terheli, hanem a későbbi évek büdzséjét is, hiszen a MÁV és a BKV felhalmozott adóssága megközelíti a 370 milliárd forintot, ami az éves GDP csaknem 1,4 százaléka. Emellett természetesen számba kell venni azt az összesen 350 milliárd forintot is, amelyet 2011-ben a közösségi közlekedésre direkt módon illetve fogyasztói ártámogatás formájában indirekt módon fordít a költségvetés - áll az NGM elemzésében.

A közösségi közlekedés reformja és a potyautas probléma, illetve az utazási kedvezmények szűkítése hosszú folyamat, hiszen elég arra utalni, hogy a magyar vasúti pályákra 1500-2000 milliárd forintot kellene költeni annak érdekében, hogy azokon a vonatok az európai pályákon megszokott sebességgel haladhassanak.

Miközben a közösségi közlekedéssel foglalkozó NGM tanulmány szűkszavúan fogalmaz a terület reformjának megoldási lehetőségeiről, addig szakértők már régóta felvetették az e-ticket mielőbbi bevezetésének, és az autópályákon kívüli úthasználat költségtérítésének lehetőségét illetve szükségességét.

A piacon elterjedt információk szerint a reformprogram keretében a kormány a gyógyszerkassza kiadásainak lefaragására készül, amit a generikus gyógyszerek forgalmazásnak elősegítésével lehetne elérni. Az egészségügy lehetséges átalakításról részletes tanulmány nem készült, az NGM elemzése azt állapítja  meg, hogy a magyar egészségügyi kiadások szerkezete eltér a visegrádi országokétól: Magyarországon a gyógyító-megelőző szolgáltatásokra kevesebb jut, a gyógyszerkiadások viszont magasabbak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!