Az első háromnegyedévre vonatkozó felmérés szerint mintegy negyedével költenek kevesebbet egy-egy vásárláskor az építőanyag-kereskedők az idén, mint egy évvel korábban. Ezzel párhuzamosan azonban gyakrabban vásárolnak a viszonteladók, így a rendelések száma 6 százalékkal bővült az idén.
A MASTERPLAST tapasztalatai szerint a szomszédos országokban is hasonló a helyzet az építőanyag kereskedelemben. Az átlagos rendelési érték Szlovákiában ötödével esett vissza az első háromnegyed évben 2009 hasonló időszakához képest, miközben 7 százalékkal nőtt a megrendelések száma.
Szerbiában hasonló mértékű volt az egy vásárlásra jutó összeg csökkenése, mint a magyar piacon, és ott is 7 százakkal bővült a rendelések száma.
Az építőanyag gyártókat és forgalmazókat is érintő építőipari recesszió az adatok szerint az idén is folytatódik. Magyarországon az év első hét hónapjában az építőipari termelés volumene 12,3 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. A KSH közlése szerint júliusban 4,6 százalékos csökkenést mértek az ágazatban 2009 azonos időszakához képest. Az építőipari ágazatok közül az épületek építése 1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Az egyéb építmények esetében 15,8 százalékos volt a visszaesés, míg a speciális szaképítés ágazatban 2,1 százalékos növekedést mértek.
Hasonlóan drámai az építőipar helyzete Szerbiában, az ottani statisztikai hivatal adatai szerint a második negyedévben 14,1 százalékos volt a visszaesés az ágazatban 2009. hasonló időszakához képest.
A szlovák építőipar is érzi még a válság hatásait, a szlovák statisztikai hivatal közlése szerint az év első hét hónapjában 8 százalékkal csökkent az építőipar teljesítménye 2009 hasonló időszakához képest. Az utolsó, júliusra vonatkozó adatok szerint egyébként kissé mintha javulna a helyzet, ebben a hónapban mindössze 3,3 százalékkal maradt el az építőipari termelés értéke Szlovákiában az egy évvel korábbitól.
A MASTERPLAST a felmérést partnercégei körében végezte, Magyarországon 1.200, Szlovákiában 650, míg Szerbiában 670 vásárlója van.
Az 1997-ben alapított MASTERPLAST csoport a közép-kelet-európai régió egyik vezető építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 15 országban rendelkezik leányvállalattal. A csoport 2009-as árbevétele 86,53 millió euró volt, míg adózás előtti eredménye 725 ezer eurót tett ki.
MTI