4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több korábban felvett hitel lejárata is közeleg márciusban és áprilisban, ezért két tender keretében összesen 11,5 milliárd forintos refinanszírozási hitelre írt ki közbeszerzést a közlekedési vállalat. A hitelek visszafizetése mellett a napi működés is egyre nehézkesebbé válik, a hírek szerint márciusnál tovább nem húzza a társaság. Mfor.hu-háttér.

További 11,5 milliárdnyi hitelt vennének fel

Két közbeszerzést írt ki az elmúlt napokban a BKV refinanszírozási hitelre, az egyik 6, a másik pedig 5,5 milliárd forintos hitelkeretről szól. Az első keret esetében a hatmilliárd forint összesen három részből tevődik össze, a bankok egy-, két- és hárommilliárdos hitel nyújtására pályázhatnak. A kiírás értelmében a hitelt a szerződés aláírásától számított három hónapon belül hívhatná le a BKV, a referenciakamat pedig 3 havi BUBOR, míg a kamatfelár a teljes futamidő alatt fix.

A másik tenderen szintén három alszakasz szerepel: az 5,5 milliárd forint egy-, két- és két és félmilliárd forintos részekből tevődik össze. Az összeget szintén a szerződés aláírásától számított 3 hónapon belül hívhatja le a közlekedési társaság, a kamat pedig szintén 3 havi BUBOR plusz fix kamatfelár.

Kezességvállalásról a kiírások az alábbiak szerint rendelkeznek: "Negative pledge, pari passu, vagy a Kormány erről szóló jóváhagyó döntése esetén a Magyar Állam kezességvállalása, vagy a Budapest Főváros Önkormányzata erről szóló jóváhagyó döntése esetén a Budapest Főváros Önkormányzata kezességvállalásával". Vagyis a jelek szerint egyelőre sem állami, sem fővárosi kezességvállalásról nincs döntés, kérdés, így mennyire lesz vonzó a bankoknak a kiírás.

A közbeszerzési kiírás értelmében mindkét hitelkeret esetében a legalacsonyabb összegű szolgáltatás nyer, vagyis az nyújthat hitelt a BKV-nak, aki a 3 havi BUBOR-on felül a legalacsonyabb kamatfelárral vállalja azt.

Összesen több mint 35 milliárdot kellene idén visszafizetni

Nem is csoda, hogy a cégnek refinanszírozási hitelre van szüksége, hiszen április végéig összesen 16,79 milliárd forintnyi lejáró hitelszerződése lesz, melyeket vissza kell fizetni. Vélhetően ezeket újítanák meg részben most, ha sikeresek lesznek a tenderek az újabb hitelfelvételre. Igazán nehéz helyzetbe azonban majd csak októberben kerülhet a cég, hiszen akkor egy 15 milliárd forintos hitelkerete jár le az OTP-nél, amit meg kellene újítania, emellett decemberben lesz még egy kisebb, másfél milliárd forintos összeg is.

A BKV teljes adóssága a legfrissebb elérhető 2010-es adatok alapján 118,3 milliárd forint volt. Ebből 39,6 milliárd forint volt a hosszú lejáratú tartozás, 78,6 milliárd pedig a rövid lejáratú. Utóbbiban 39,7 milliárdot tett ki a szállítók felé fennálló tartozás. Az újabb, 2011-es adatok várhatóan majd csak május végén lesznek ismertek, amikor a társaságnak be kell nyújtania friss beszámolóját.

Lassan a napi működés is problémás

A BKV-nak nem csak a lejáró hitelei okoznak egyre nagyobb problémát, hanem lassan a cég napi működése is veszélybe kerül. Hónapok óta riogatnak azzal, hogy a finanszírozás megoldása nélkül csődbe mehet a cég, erre pedig megnyugtató választ azóta sem sikerült találni. A Fővárosi Közgyűlés január végén 9 milliárd forintos kölcsönt és további 6 milliárdot támogatást szavazott meg a társaságnak. A kölcsönt szintén április végéig kell visszafizetnie a cégnek, vagyis ezzel is csak egy kis időt nyertek.

Szakemberek szerint rövidtávon a cég legnagyobb gondja, hogy az állam zárolta 32 milliárd forintos normatív támogatását, ezzel kapcsolatban Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára a múlt héten úgy nyilatkozott, hogy van lehetőség a zárolás feloldására, de csak akkor, ha átfogó terv lesz a BKV finanszírozásáról és a főváros biztosítja a kormányt, hogy az abban foglalt forrásokat a maga részéről el tudja teremteni.

Az államtitkár közölte: a kormányzat kész minden segítséget megadni a fővárosnak, hogy a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani. A kormány egy 1 plusz 1 forintos elvet akar érvényesíteni, azaz minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást szeretnének.

Az utóbbi hetekben több ötlet is felvetődött a közlekedési vállalat anyagi problémáinak kezelésére, szóba került havi tízezer forintos útdíj minden budapesti autós számára, azonban ennél sokkal reálisabb elképzelés volt, hogy a BKV átmenetileg ne hajtsa végre a kötelező minimálbér-emelést és a bérkompenzációt. A társaság ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a finanszírozás megoldódásával visszamenőleg végrehajtanák a béremeléseket.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!