Az ingatlan és gépjármű pénzügyi lízing esetén a hitelekhez képest a lízingre alacsonyabb fedezeti elvárást határozott meg a jogalkotó, a lízing, mint önálló finanszírozási forma bekerült a Polgári Törvénykönyvbe, valamint hamarosan lehetőség nyílik a zálogjog egyszerűbb, elektronikus bejegyzésére, ami nagyobb biztonságot nyújt a gépkocsi finanszírozónak. Ezen kívül kedvezően változtak az illetékszabályok és illetékmentessé vált az ingatlan, és gépjármű visszlízing, sőt a lízing bekerült az állami lakásmentő programba is.
"Évtizedes lemaradást hoztunk be az elmúlt évben, amely eredményeként a lízing végre a helyére került és számos területen megszűnt a hitellel szembeni hátránya" - emelte ki Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke. A sikert némileg beárnyékolja a gépjármű finanszírozás esetében a futamidő korlátozása 7 évre, illetve a devizakorlátozás, ami a szövetség szerint tovább csökkenti a gépjármű értékesítés volumenét az egyébként is zsugorodó piacon. A kis- és középvállalkozók (kkv) finanszírozásának könnyítése érdekében mindeddig kis lépések történtek csak: a mai napig csak korlátozott módon alkalmazhatják a lízing társfinanszírozást az Uniós pályázatokon és az Új Magyarország programokban annak ellenére, hogy az esetek többségében a lízing lenne a kkv-k számára az egyetlen reális forrásjutási lehetőség. Míg az Európai Unióban több mint 40 százalék a géplízing aránya az lízingportfólióban, addig Magyarországon ez a szám még a 2009-es jelentős növekedés után is csupán 25 százalék.
A lízingcégek által finanszírozott eszközök értéke 2009-ben valamivel több, mint 60 százalékkal csökkent a 2008-as évhez képest, értéke 468 milliárd forint volt, ám az utolsó negyedévében már tapasztalható volt némi javulás; a visszaesés 57 százalékra mérséklődött 2008 hasonló időszakához képest. A szerződések száma ugyan továbbra is csökkent, de amíg az előző év hasonló időszakához képest a visszaesés az év első 9 hónapjában 65 százalékot tett ki, addig 2009 utolsó negyedévében már csak 63 százalék volt az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva.
"A piaci szereplőknek csupán elenyésző százaléka vonult ki a magyar piacról vagy egyes szegmensekből, csődre pedig eddig nem akadt példa" - hangsúlyozta Hordós Zoltán. "A lízingcégek alkalmazkodnak a megváltozott gazdasági körülményekhez, kiszorulnak a kockázatos portfoliók, bizonyos esetekben szigorítják a finanszírozáshoz jutási feltételeket."
A Lízingszövetség tagságában készített felmérés szerint a lakossági szegmensben a lízingpiac idén eléri a mélypontot, a tavalyi évet megközelítő szerződésállományra lehet számítani, de természetesen sok függ a lízingpiaci szereplők portfolió kezelésétől és céltartalék képzési gyakorlatától is. A kkv finanszírozás területén enyhe piacbővülésre számítanak abban az esetben, ha megindul a gazdasági növekedés. Ekkor ugyanis élénkülnének a beruházások, aminek nagy része lízing formájában valósulhatna meg.
"A lízingpiac jövője nagyban függ az autópiac alakulásától, mivel ez a szegmens több mint 50 százalékos részesedéssel rendelkezik a teljes piacon belül. A szigorú devizahitel korlátozások tovább rontottak a helyzeten; az ügyfelek mintegy felét ellehetetlenítik az új szabályok. Ugyanakkor a javuló makrogazdasági mutatóknak köszönhetően a flotta-és az ingatlan üzletág bővülésére számítunk idén" - hangsúlyozta Hordós Zoltán. Véleménye szerint az elkövetkező hónapokban főleg a kkv szegmensre koncentrálunk és szeretnénk itt áttörést elérni, mert úgy gondoljuk, hogy a hazai vállalkozások beruházásai számára a lízing jelenti az egyetlen megoldást. Vannak területek ezen kívül is, ahol még jelentős eredményeket szeretnénk elérni, ilyen az ügynökszabályozás és a jutalékszabályozás is. Erősíteni kívánjuk a törvény-előkészítésben való szerepvállalásunkat.
Menedzsment Fórum