5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány tegnap bemutatott jelentésében tisztázza azt is, milyen kockázatok is rejtőznek az idei költségvetésben.

Már januárban felcsendültek a sajtóban azok a hangok, melyek az idei költségvetés kockázatait taglalták. A kormány a kedd délelőtt ismeretett konvergencia programjában kiemeli, hogy az idei év első három hónapjában a pénzforgalmi adatok kedvezően alakultak. Ahogy, azt az mfor.hu is megírta, a központi költségvetés, a társadalombiztosítási alapok és az elkülönített állami pénzalapok együttes hiánya az éves előirányzat 56 százalékát érte el az első negyedévben, ami több évre visszamenőleg a legalacsonyabb teljesülési arány. Ennek ellenére vitathatatlanul körvonalazódnak olyan kockázatok, melyeket figyelembe kell venni.

164 milliárd forint kieshet az adók és járulékok miatt

Ahogy azt Varga Mihály a sajtótájékoztatón is elmondta, a pénzügyi tranzakciós illetéknél az eddigi befizetések elmaradnak az időarányosan várttól. Ennek oka, hogy a piac rendkívül gyorsan reagált a változásra, és például számlaösszevonásokkal válaszoltak az ügyfelek az új "sarcra". Emiatt 80 milliárd forint lehet a költségvetésből kieső összeg, vagyis az előirányzat 26,6 százaléka nem folyik be a büdzsébe, hacsak a kormány nem tesz valamit. Eredetileg egyébként 301 milliárdos bevételt remélt a kabinet a bankokat és a Magyar Államkincstárt (MÁK) terhelő illetéktől.

Szintén kiesést okoz az, hogy az Európai Bizottság nem engedélyezte hazánknak a sertéságazatban a fordított adózás bevezetését, ami így 10 milliárdos lyukat üt az idei büdzsében. Ennél viszont jóval nagyobb tételt jelent a kisadókhoz kapcsolódó kiesés. A kisvállalati adózás és a kisadózás hatálya alá ugyanis a reméltnél alacsonyabb a bejelentkezők száma, pedig az idei költségvetésben a kisadóból 74,3, míg a kisvállalati adóból 130,2 milliárd forintos bevétel szerepel. Ám ez mégis pozitív kockázatként értékelhető, hiszen azok a vállalkozók, akik nem választják az új adózási formák valamelyikét, a korábbi szabályok szerint magasabb adóterhelés mellett fizetnek. Vagyis ez túlkompenzálja a kiesést.

A konvergencia program szerint a bázishatás és a makrogazdasági folyamatok hatása az áfa bevételnél is megmutatkozik, és a tervezett 2953,2 milliárdnál a fordított áfa miatti 10 milliárdos kiesésen felül még 60 milliárddal kevesebb folyhat be a büdzsébe idén.

Nem jelentős tétel, de a benyújtott bevallások alapján a kormány úgy látja, a várt 60 milliárd forintnál pár milliárddal kevesebb folyhat be a közműadóból is.

Összességében az eredményszemléletű adó- és járulékbevételek elmaradása  - a fenti hatásokat is figyelembe véve - elérheti a GDP 0,6 százalékát. Vagyis 164 milliárd forint eshet ki.

A kieső bevételekre a fedezetet a 400 milliárd forintos biztonsági tartalék jelenti. Varga Mihály szerint a fenti tételek mellett is maradna még annyi az Országvédelmi Alapban, hogy az év hátralévő részében biztonsággal tudják menedzselni az idei évet.

Van, ahol megtakaríthat a kormány

Korábban a kormány azzal számolt, hogy az IMF-megállapodás jelentősebb megtakarítást eredményezhet a kamatkiadásokban a kedvezőbb hozamkörnyezet miatt.  A jelenlegi hozamfeltétek mellett azonban megállapodás hiányában is jóval alacsonyabb kamatkiadással lehet számolni, mint a költségvetés készítésének idején. Ezzel kapcsolatban az mfor.hu már végzett egy kalkulációt és számításaink szerint akár 100 milliárdos "pozitív lyuk" is lehet büdzsében a kamatkiadások vártnál alacsonyabb szintje miatt. A konvergencia program ugyanakkor nem tartalmaz változtatást a költségvetésben elfogadott számokhoz képest. Vagyis míg 2012-ben a kamatkiadások a GDP 4,2 százalékát tették ki, a konvergencia program táblázata szerint idén ez 4,1 százalékra mérséklődhet (bővülő nominális GDP mellett), míg 2014-ben már 3,8-ra csökken. 

Emellett a tervezettnél alacsonyabb lehet Vargáék szerint a lakásépítési támogatás 50 milliárd forinttal, a korhatár előtti ellátások kiadása 35 milliárd forinttal és a bérkompenzációra fordított kiadás 20 milliárd forinttal lehet kevesebb a költségvetésben tervezettnél. (szerk.: korhatár előtti ellátásokra összesen az idei büdzsében 283,3 milliárd forintot irányoztak elő).

Emellett a helyi önkormányzatok egyenlege is kedvezőbben alakulhat. 2013-ban sor kerül az 5000 fő feletti települések adósságának állam általi (differenciált) átvállalására. Ennek is köszönhetően az önkormányzati alrendszer egyenlegében a GDP 2 százalékát meghaladó többlet keletkezik ebben az évben. Az önkormányzatok egyenlege azonban nem csak az adósságátvállalás, hanem a 2012. évi folyamatok bázishatása következtében is a GDP 0,2 százalékával javulhat.

Azt a fejezet végén azért megjegyzi az NGM, hogy amennyiben az év hátralévő részében a makrogazdasági és költségvetési folyamatok alapján mégis szükségesnek látszik, a kormány készen áll további lépések megtételére a hiánycél megvalósítása érdekében.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!