5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jelenlegi jogszabályi környezetben nem lett volna mód arra, hogy megelőzzük a Jógazda Szövetkezeti Takarékpénztár csődjét, éppen ezért fontos lenne a jogszabályi lehetőségek bővítése - hangzott el egy pénteki sajtóbeszélgetésen. A hitelintézet januári bedőlése egyébként milliárdos károkat okozott az Országos Betétbiztosítási Alapnak (OBA), ennek a pénznek a nagy része valószínűleg soha nem térül meg. Mfor.hu tudósítás.

Több mint ötezer ügyfelet kártalanítottak a Jógazda Szövetkezeti Takarékpénztár januári csődje után, eddig 8,8 milliárd forintot fizetett ki az OBA, melynek a várakozások szerint a tíz százaléka térülhet meg. A betétbiztosítási alap ugyanakkor eredményként értékeli, hogy a törvényben előírt húsz nap alatt sikerült az ügyfelek nagy többségét kártalanítani a hitelintézet bedőlése után.

Milliárdos károk

A Jógazda Szövetkezeti Takarékpénztár teljes betétállománya megközelítette a 10 milliárd forintot, amiből 9,8 milliárd volt a biztosított állomány. Az OBA kártalanítási kötelezettsége 9,1 milliárd forint volt, amiből 8,8 milliárdot ki is fizettek az ügyfeleknek, a fennmaradó közel 300 millió forint sorsa még tisztázásra vár öröklés, zárolt betétek vagy más okok miatt. "Eddig 5313 főt kártalanítottunk, a számítások szerint további 126 ügyfél betéteinek sorsa bizonytalan még" - mondta egy pénteki sajtóbeszélgetésen Fekete-Győr András, az OBA elnöke.

A Jógazda piaci részesedése egyébként nehezen volt mérhető, az általa okozott kár azonban tetemes, ennyi pénzből majdnem öt pénzintézetet lehetne alapítani - tette hozzá a szakember. Az abszolút összeget tekintve ez az eddigi legnagyobb kártalanítás az OBA életében.

Az ügyfelek kártalanítása azért is volt nehéz, mert a betétbiztosítónak még az adattisztítással is foglalkoznia kellett. Fekete-Győr András szerint a januárban bevezetett gyorsított kártalanítás csak akkor működhet, ha az adatokban nincsenek nagy problémák. Az OBA elnöke szerint természetes kellene, hogy legyen, hogy az ügyfelek adatait a hitelintézetek elektronikus úton kezeljék, elengedhetetlen, hogy a papíralapú adatokat is átvezessék az elektronikus rendszerbe.

"Olyan problémákkal szembesültünk, hogy egy betétnél több név volt megadva, vagy az elhunyt ügyfél nevén maradt a betét, nem osztották szét a vagyont az örökösök között a hagyatéki végzés értelmében" - emelte ki az OBA elnöke. Fekete-Győr András hozzátette: az adatminőség komoly rendszerkockázatot jelent, ha emiatt nem valósul meg a gyorsított kártalanítás, akkor az aláássa a közbizalmat. A szakember szerint az adatminőséggel kapcsolatban felvetődik az ügyfél és a hitelintézet felelőssége: az ügyfélnek fontos, hogy az adatok változását bejelentse, a bank dolga pedig az, hogy ezeket a változásokat átvezesse.

"A Jógazda esetében én személy szerint nagyjából 10 százalékos megtérüléssel számolok, a kártalanítási összeg 90 százaléka értékvesztésként jelenhet meg" - emelte ki az OBA elnöke. A betétbiztosítónak egyelőre nincsenek konkrét információi arról, milyen eszközökre lehet számítani a felszámolás során. A 9,1 milliárdos kártalanítási összeg mellett az OBA további 16 millió forintot költött az egyéb költségekre.

A jövőben elkerülnék a hasonló eseteket

"A Jógazda csődje miatt a mi tagszervezeteink is pénzben nehezen mérhető károkat szenvedtek el, mivel romlott az imázsuk" - mondta a sajtóbeszélgetésen Varga Antal, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) ügyvezetője. Hozzátette: ők jelenleg 112 intézményt tömörítenek, melyek kicsik és sérülékenyek, viszont áll mögöttük egy több milliárdos garanciaalap.

Varga Antal a lehetséges megoldással kapcsolatban elmondta: évek óta szorgalmazzák, hogy legyen kötelező valamilyen intézményvédelmi alaphoz tartozni, amiben van valós pénzeszköz. Ebben a kérdésben remélhetőleg még az idén megoldás születik, hogy a jövőben hasonló problémák ne fordulhassanak elő. Jelenleg még négy olyan takarékszövetkezet van, melyek nem csatlakoztak hasonló intézményvédelmi alaphoz.

"A Jógazda csődje után Borsodban, ahol önkormányzati pénzek is befagytak, a Forró és Vidéke Takarékszövetkezet azonnal átvette a hitelintézet hat fiókját, hogy minél gyorsabban meg lehessen nyitni a számlákat. Számunkra is fontos volt, hogy az általános bankellenes hangulat ne fokozódjon" - tette hozzá Varga Antal. Szerinte egyébként a tőkeoldalon 0,5-1 milliárd forint közötti összeggel meg lehetett volna menteni a Jógazdát, ha áll mögötte valamilyen intézményvédelmi alap.

Fekete-Győr András a sajtóbeszélgetésen hozzátette: a jelenlegi válság rávilágított arra, hogy az európai jogalkotásban is nagyobb szerepet kell szánni a prevenciónak, ebben pedig a betétbiztosítási szerveknek is be kell kapcsolódniuk. Sokkal olcsóbb és előnyösebb ugyanis, ha a megelőzés keretében nem engedik eljutni a hitelintézetet a csődig, hogy később kártalanítani kelljen a betéteseket. "Olyan megoldások felé kell elmozdulni, amelyek keretében az eszközök szétválasztása megtörténhet, a jó eszközöket el lehet adni, a különbözetet pedig a betétbiztosító állhatja" - emelte ki az OBA elnöke. Hozzátette: azt fogják kezdeményezni a felügyeletnél, hogy a vizsgálatok során az eddiginél nagyobb figyelmet kapjon a betéti oldal is.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!