4p

A lakosság inkább a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a jelenlegi helyzetben, míg a hitelfelvételi kedv jelentősen visszaesett – ismertette a hazai trendeket a GfK piackutató intézet sajtótájékoztatón szerdán. Kiderült az is, hogy a magyarok a válságban inkább kevesebbet fogyasztanak, semmint hogy olcsóbb termékekre váltsanak megszokott márkáikról.

A jelenlegi gazdasági helyzet egyelőre nem okozott jelentőst változást a lakosság pénzügyi termékhasználati szokásaiban - mondta Bacher János, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyfélkapcsolati igazgatója egy szerdai sajtótájékoztatón. Szerinte ennek az az oka, hogy az ezt jelző mutató elég statikus - mivel általában nem rövid távú folyamatokról van szó -, csak hosszabb időtávon változik.

Ugyanakkor az elmúlt egy évben nagyobb mértékű változás jelentkezett a pénzügyi termékek tervezett használatában. Az öt fő pénzügyi termékcsoportot (folyószámla/bankkártya, lakáshitel, kis összegű hitel, közepes összegű, hitel, megtakarítási termék) vizsgálva megállapítható, hogy 2008 második félévében mindegyik termékcsoport esetében alacsonyabb volt a lakosság részéről tervezett igénybevétel az első félévhez képest. Eszerint óvatosabbakká váltak a családok, és sokkal kevésbé szándékoztak új pénzügyi termékeket igénybe venni, mint korábban.

2009 első négy hónapjában még kevesebben mondták, hogy lakáshitelt, kis és közepes összegű hitelt kívánnak a jövőben felvenni. A befektetési termékek esetében viszont már a tavalyi év első félévében mért értékek feletti igénybevételi szándékokról beszélhetünk.

Egyre kevesebben vennének fel hitelt

Bacher János hangsúlyozta: idén áprilisban először fordult elő - mióta ilyen típusú méréseket végeznek -, hogy többen vannak, akik megtakarításokban gondolkodnak, mint akik hitelben. Hozzátette: az, hogy az emberek a megtakarításokat, befektetéseket preferálják a jelenlegi gazdasági helyzetben, a lakosság pénzügyi helyzetének szempontjából mindenképpen kedvező, de a fogyasztás és a gazdasági növekedés szempontjából kedvezőtlen fejlemény.

Magyarország a pénzügyi termékekkel való ellátottságot leíró mutatók alapján a közép-európai középmezőny elején helyezkedik el: a 13 országot (Ausztriát és 12 volt szocialista országot) vizsgáló felmérés adatai szerint a bankkapcsolattal rendelkezők arányát tekintve a hetedik helyen áll. Ennél kedvezőbb pozícióban vagyunk a folyószámlával rendelkezés terén: itt a negyedik pozíciót sikerült elérni.

Megtakarítási termékeke a lakosság 14 százalékának van, ami összesítésben a hetedik helyet jelenti, míg a legelőkelőbb pozíciót a pénzintézeti hitelek elterjedtségében érte el az ország. E téren a 24 százalékos arány a harmadik legmagasabb a régióban.

Kevesebb élelmiszert veszünk

A fogyasztás visszaesését a teljes hazai kiskereskedelem közel felét adó élelmiszer, illetve élelmiszer jellegű szektor is megszenvedte: az idei első negyedévben négy százalékkal csökkentek az élelmiszer és vegyi áru eladások.

A jelentős csökkenés elsősorban mennyiségi mérséklődésből adódik, tehát kevesebb terméket vásárolnak az emberek ahelyett, hogy a márkás, drágább termékeket olcsóbbra váltanák – mondta el Dörnyei Ottília, a cég ügyfélkapcsolati igazgatója. Hozzáfűzte: bár az olcsóbb árucikkek részaránya továbbra is növekedést mutat, ez nem olyan dinamikus, mint ahogy várták.

Az italok közül a sör, a szénsavas üdítőitalok, a gyümölcslevek és az ásványvíz fogyasztását fogtuk vissza, de kevesebbet veszünk felvágottból, kekszből, édességből, rágcsálnivalóból, pörkölt kávéból, tejből, margarinból, mosóporból és öblítőből is. Ugyanakkor a korábbiaknál nagyobb mennyiség fogyott kutya- és macskaeledelből, étolajból, sajtból, joghurtból, tésztából, zsírból. Ez utóbbiakból azért is vásárolunk többet, mert az étterembe járást sokan felváltották otthoni főzésre.

Stagnálást mutat a tejföl, a tejszelet, az égetett szeszes italok és a bor fogyasztása. Dörnyei Ottília szerint az adatokból az látszik, hogy a magyarok racionalizálták vásárlásaikat, és találtak olyan területeket, ahol tudnak a krízis alatt spórolni.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!