Az év első öt hónapjában és májusban egyaránt 4,7 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene a tavalyi év hasonló időszakához képest - közölte hétfő reggel a KSH. Ez nagyon lassú javulást jelent, bár a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a májusi értékesítés volumene 0,5 százalékkal elmaradt az előző havitól. Ennél is rosszabb a helyzet az üzemanyagok terén: az első öt hónapban tizedével kevesebb fogyott, mint 2009-ben.
Ilyen áron nem kell a benzin?
Idén májusban a 95-ös üzemanyag ára hat forinttal emelkedett, míg a gázolajért 12 forinttal kellett többet fizetni a hónap végén, mint az elején. A benzin esetében a 337-ről 343 forintra emelkedő ár 1,8 százalékos drágulást jelentett, míg a gázolaj esetében majdnem 4 százalékkal, 312-ről 324 forintra nőtt az átlagár.
Mindezek mellett talán kevésbé meglepő, hogy a forgalom tovább csökkent: tavaly májushoz képest 11,7 százalékkal esett a benzinkutak forgalma a KSH adatai szerint. Ezzel az év első öt hónapjában 9,8 százalékos volt a visszaesés 2009 hasonló időszakához képest. "A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a májusi eladások 0,7 százalékkal mérséklődtek az áprilisihoz viszonyítva" - olvasható a statisztikai hivatal adataiban.
Még így is 106,8 milliárd forintot hagytak a benzinkutakon az autósok, ami 3,1 milliárdos emelkedést jelentett áprilishoz képest. Az év első hónapjában tapasztalt 82 milliárdos forgalomhoz képest pedig már majdnem 25 milliárddal nőttek a terhek. Azaz kevesebb benzinért fizetünk lényegesen többet az árak emelkedése miatt.
A KSH adatait támasztják alá a Magyar Ásványolaj Szövetség nemrég közölt statisztikái is: a szövetség adatai szerint az év első felében 12,5 százalékkal csökkent az üzemanyagok forgalma, ezen belül a 95-ös benzinből 14,4, gázolajból pedig 9,8 százalékkal kevesebb fogyott.
600 milliárdot hagytunk a boltokban
A statisztikai hivatal közlése szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom májusban 4,7 százalékkal csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest, ugyanekkora volt a visszaesés az év első öt hónapjában. A teljes bolthálózatban az első öt hónapban 2768 milliárd forint értékű áru talált gazdára, ebből májusra 605 milliárd jutott.
A kiskereskedelmi eladások 45 százaléka élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes-, 17 százaléka üzemanyag-, 13 százaléka bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 25 százalék volt.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek értékesítésének volumene 2010 első öt hónapjában 3,8, májusban 3,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz mérten. 2010 májusában az eladások jelentős részét (91 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) forgalmának volumene 4,3 százalékkal mérséklődött 2009 májusához képest. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem májusi volumene az előző hónap szintjén maradt.
Májusban a könyv-, újság-, papíráru- és egyéb iparcikküzletek, valamint az összes forgalomból kis súlyt képviselő illatszerüzletek és a csomagküldő hálózat eladásai növekedtek, miközben a többi üzlettípusban bonyolított forgalom volumene csökkent. A legnagyobb mértékű visszaesés az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (16,8 százalék)jelentkezett. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszerkiskereskedelem eladásai 1 százalékkal maradtak el az áprilisban mért szinttől.
Az Eurostat gyorsbecslése szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – 2010 májusában az Európai Unió 27 tagállamában az előző év azonos időszakához mérten átlagosan 0,5, az eurózóna országaiban 0,3 százalékkal növekedett a kiskereskedelmi forgalom volumene. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok szerint hét tagállamban tapasztaltak növekedést, egyben stagnálást, tizenkettőben csökkenést. A legnagyobb mértékű növekedést (4,4 százalék) Franciaországban, a legnagyobb visszaesést (10,7 százalék) Litvániában mérték.
Beke Károly
Menedzsment Fórum