6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közbeszerzési törvény módosításának köszönhetően egyszerűbbé, átláthatóbbá, gyorsabbá és nem utolsósorban olcsóbbá válnak a közbeszerzések. Jelentősen javul a hazai kis- és középvállalkozások hozzáférése is a közbeszerzési szerződésekhez. A törvény fel kíván lépni a kartellek ellen is: a bírságok ma már milliárdos nagyságrendet is elérhetnek. Mfor.hu tudósítás.

(Mfor-montázs)

Sokat kellett várni rá, de végül elfogadták a közbeszerzési törvény módosítását. A legtöbb pontban egyetértés volt a felek között, viták csupán néhány kisebb ponton bontakoztak ki, mondta el az mfor.hu kérdésére Gadó Gábor, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium civilisztikai és igazságügyi szakállamtitkára egy mai sajtótájékoztatón.

Megszűnnek a nemzeti eljárások

A legfontosabb módosítás, hogy a jövőben csupán két eljárási rendszer fog érvényesülni az eddigi három helyett. A nemzeti eljárások megszűnnek, míg a közösségi és egyszerű procedúra megmarad. Ennek következtében rugalmasabban lehet majd lefolytatni a közbeszerzéseket, a pályázó által benyújtandó különféle igazolások száma is jelentősen csökken. Így egyszerűbb lesz a kiírók és a pályázók eligazodása is a közbeszerzési szabályok között.

A kötelező hirdetmény-ellenőrzés, noha nem szűnt meg - és ezzel a tárca is egyetért -, de az ezer fő alatti településeknél ingyenes lesz a jövőben.

A másik költségcsökkenés a pályázóknál jelentkezik: a jövőben csak azokat a kizáró okokkal kapcsolatos tényeket kell majd igazolnia a pályázónak, amelyeket a kiíró saját maga közhiteles elektronikus nyilvántartásból nem tud ellenőrizni. Annak érdekében, hogy ez a kiíró részéről se járjon többletköltséggel, a törvény előírja, hogy az ilyen adatbázisokhoz a kiírók ingyenesen férjenek hozzá.

Mi változik a kkv-knál?

A kis- és középvállalkozásokat érintő legfontosabb módosítások közt szerepel, hogy azokat a szerződéseket, amelyek esetében ez műszakilag és gazdaságilag lehetséges, a kiíróknak kisebb egységekre kell majd bontani, ami jelentősen növelheti a kkv-k nyerési esélyeit. Mivel az így elnyerhető szerződések értéke csökken, a kisebb vállalkozások is nagyobb eséllyel pályázhatnak és nyerhetnek.

A kisebb értékű beszerzések esetén a törvény lehetővé teszi azt is a kiíróknak, hogy úgy döntsenek: a közbeszerzést csak az éves nettó egymilliárd forint árbevételt el nem érő vállalkozások számára tartják fenn. Ez azt jelenti, hogy ha a kiíró úgy határoz, akkor a kisebb értékű szerződésekért csak az ilyen árbevétellel rendelkező EU-s vállalkozások szállhatnak versenybe, amelyek így a nagyobbakkal nem, csak egymással versenyezhetnek. Erre építési beruházások és koncessziók esetében egyébként csak akkor lesz a kiírónak lehetősége, ha a szerződés értéke kevesebb mint 2 millió forint.

Amióta létezik közbeszerzés, korrupció is van. Ezt az eljárások nyilvánosságával lehet a leginkább kiküszöbölni, mutatott rá Gadó Gábor. A törvény ennek érdekében lehetővé teszi, hogy az ajánlatkérő a közbeszerzés szinte minden jelentős mozzanatát közzé tudja tenni az interneten.

Online is kutathatunk

A világhálón a kiírástól a nyertes ajánlaton át a szerződésen keresztül egészen az esetleges jogorvoslati eljárásban hozott döntésig minden információ elérhető lesz azzal, hogy a nyertes ajánlatot - annak terjedelme miatt - az elektronikus eljárás bevezetésének időpontjától kell majd az internetre feltenni.

Kezdetben, vagyis 2009. április 1-től október 1-ig az információk a kiírók honlapjain lesznek megtalálhatóak, majd október 1-től adatbázis jelleggel - közbeszerzési eljárásonként csoportosítva - mind a Közbeszerzések, valamint a honlappal rendelkező kiírók honlapján is.

A törvény fel kíván lépni a kartellek ellen is, ha ugyanis a kiíró kartellt gyanít, köteles azt jelezni a Gazdasági Versenyhivatalnak. A bírságok ma már milliárdos nagyságrendeket is elérhetnek, miután azok társadalomra veszélyességét is vizsgálják.

Jelentős újítás, hogy a közbeszerzési kiírást csak akkor lehet majd megjelentetni, ha valaki a kiíró részéről annak jogszerűségét aláírásával igazolja. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság azt állapítja meg, hogy a kiírás jogsértő volt és bírságot szab ki, akkor a kiíró mellett a kiírást ellenjegyzőt is megbírságolja.

Kirívó árak

A kirívóan magas és alacsony ár elbírálása kapcsán is hoz újdonságot a joganyag. Ezentúl a kiírónak indokolást kell kérnie a pályázótól, ha az ajánlatban megadott ár kevesebb, vagy kirívóan több, mint ami az adott ágazatban általában szokásos bérekből, valamint a szerződés teljesítéséhez szükséges eszköz-és anyagköltségekből következik. Az adott pályázó nem nyerheti el a szerződést akkor, ha az indoklás alapján látszik, hogy az általa ajánlott ár nem fedezi a szerződés teljesítéséhez szükséges béreket, közterheket.

A törvény - egy európai uniós irányelv átültetéséből következően - a jövőben biztosítani fogja, hogy jogellenes közbeszerzést követően ne történjen szerződéskötés. A közbeszerzési szerződést ezentúl a Közbeszerzési Döntőbizottság döntéséig nem lehet majd megkötni, ha pedig peres szakaszba kerül az ügy, a kiíró dönthet úgy, hogy egészen a per lezárultáig nem köti meg a szerződést.

Szintén az európai uniós irányelvnek köszönhetően a törvény sajátos közbeszerzési érvénytelenségi okokat vezet be. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatában eszerint jogsértést állapít meg, köteles pert indítani.

Jelenleg a kiíró döntésétől függ, hogy papír alapon „közbeszerez”, vagy az eljárás egy részét elektronikusan folytatja le. Ha a kiíró bizonyos eljárás-részleteket elektronikusan folytat le, így például ha a közbeszerzést megindító hirdetményét elektronikusan adja fel, az eljárást rövidebb idő alatt fejezheti be. A közbeszerzéseket azonban most még jellemzően papír alapon bonyolítják az érintettek, amelyek jóval lassabbak és költségesebbek, tette hozzá Gadó Gábor.

2010. január 1-től azonban a nagyobb értékű közbeszerzési eljárások, míg 2010. július 1-től a kisebb értékűek is elektronikusak lesznek, így utóbbi időponttól minden közbeszerzési procedúra és a jogorvoslati ügyek is elektronikusan zajlanak majd. Ennek következtében a minimális ajánlattételi határidő 52 napról 45 napra csökken.

Új típusú per jön

A peres eljárás gyorsítása érdekében a törvény egy teljesen új típusú pert vezet be. Ez az úgynevezett kombinált per, amelyben egyszerre lenne kérhető a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatának felülvizsgálata és a már megkötött szerződés érvénytelenségének megállapítása is. Ez a per tehát a közigazgatási és a polgári perek egyes jellemzőit egyaránt tartalmazza. Csökkeni fog továbbá a közbeszerzési viták elintézésének ideje is.

A minisztérium szeretné, ha ebben a kormányzati ciklusban már nem kerülne sor a közbeszerzési törvény módosítására, mivel a folytonos jogszabályváltozás sérti a jogbiztonságot, emelte ki Gadó Gábor.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!