A PSZÁF a privát banki terület ügyfél minősítési, -tájékoztatási és tájékozódási gyakorlatát, a kiemelt kockázatot hordozó termékek értékesítésének gyakorlatát, továbbá a piaci visszaélésszerű magatartások azonosítására, kezelésére kidolgozott és működtetett belső kontroll-, valamint jelentési mechanizmusokat vizsgálta.
A felügyelet a feltárt hiányosságok nyomán felszólította a bankot arra, hogy a jövőben maradéktalanul feleljen meg az ügyfelekkel szemben fennálló tájékoztatási és tájékozódási kötelezettségének, valamint befektetési üzletszabályzata ügyfelek kockázati besorolására vonatkozó előírásainak. Figyelmeztette a bankot arra, hogy a terméktájékoztatóban, a termék kockázatai között kifejezetten utaljon az ügyfelek esetlegesen bekövetkező pótfedezet feltöltési kötelezettségére, kiemelve, hogy amennyiben a nyitott pozíciók értéke az ügyfél számára hátrányosan változik, a pótfeltöltési kötelezettség értékének növekedése olyan mértékű is lehet, amely az ügyfélnek likviditási gondokat okozhat. A bírság a kiszabható keret alsó harmadába esik.
A felügyelet egyebek mellett súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a banktól elvárható, hogy az ügyfeleivel szemben a legteljesebb körültekintéssel járjon el; hogy a jogszabálysértésekre a lakossági besorolású ügyfelekkel kötött ügyletek kapcsán is sor került, továbbá, hogy egyes jogszabálysértések komplex és magas kockázatú termékre vonatkozó ügyletkötések kapcsán történtek.
Enyhítő körülmény volt viszont, hogy a bank megállapodásra törekedett az ügyfelek veszteségeinek kezeléséről, s a termékeire vonatkozó kellő mélységű tájékoztatása alapján – a fedezetfeltöltésre vonatkozó szabályok terméktájékoztatóban való szerepeltetésének kivételével – az ügyfeleknek megfelelően körültekintő eljárás mellett rendelkezésükre állnak a felelős befektetői/ügyletkötési döntés meghozatalához szükséges információk.
MTI/Menedzsment Fórum