A nemzetközi piacokon 100 dollár körüli olajár a benzin árakat is korábban elképzelhetetlen szintekre emeli, így felmerült, hogy az állam esetleg - egy korábbi lépéséhez hasonlóan ismét – beavatkozik. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője ugyanakkor az MTI-nek azt elmondta, hogy a benzin árát piaci folyamatok befolyásolják, s a tárca nem tervezi a beavatkozást. Hasonlóan nyilatkozott Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője is.
Korábban, 2004-ben a kormány nyújtott kompenzációt a felhasználóknak a magas benzinár miatt: az akkor december végéig érvényes jogszabály szerint amennyiben a 95-ös oktánszámú benzin két egymást követő hét hétfőjére vonatkozó átlagárának számtani átlaga elérte a 250 forintot, a jövedéki adót úgy mérsékelték, hogy a literenkénti fogyasztói ár 2 forinttal 248 forintra csökkenjen. További árnövekedés esetén 5 forintonként 1 forinttal csökkent a fogyasztói ár.
A gázolaj esetében a küszöbár 225 forint volt, a többi oktánszámú benzin ára a 95-össel megegyezően csökkent, azaz 2 forinttal, amennyiben a 95-ös elérte a 250 forintot. A jogszabály célja az volt, hogy a fogyasztói árak ne növekedjenek elfogadhatatlan mértékben.
A kompenzáció igénye 2005 elején is megfogalmazódott, de ekkor a kormány már úgy nyilatkozott, hogy nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni a benzinár-változások mérséklésére. Az indok részben az volt, hogy a 2004-ben alkalmazott kompenzáció pozitív hatása a fogyasztók számára sokkal kevésbé volt érzékelhető, mint amennyire negatívan befolyásolta - milliárdos tételről lévén szó - a költségvetést.