3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mialatt az európai autóipar egyre inkább magára talál a válság után és a prémium márkák iránt is nő a kereslet, a BMW Minije és a Daimler Smartja nem igazán kelendőek.

5,43 millió személyautó kelt el az EU-ban az idei év első 5 hónapjában, ami 6,9 százalékos emelkedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, csak májusban 4,5 százalékos volt a bővülés. A növekedésből szinte valamennyi márka kivette a részét, azonban a BMW és a Mercedes „testvérmárkái” elég csúfosan teljesítettek. Mialatt a BMW 4,9 százalékkal növelte eladásait, a Mini 11,4 százalékkal esett vissza. A Mercedes iránt 4,5 százalékkal nőtt a kereslet, de a Smartok eladásai 12,4 százalékkal zsugorodtak – derül ki az ACEA adataiból.

A fentieken kívül nem sokan ülnek még az európai autópiac szégyenpadján. Az egyik a Chevrolet, amely iránt érhetően azért csappant meg a kereslet, mert a GM kivonja a márkát Európából. A statisztikákban mellesleg a Chevrolet 46,8 százalékos visszaesése egy 0 százalékos csoportszintű növekedési adatot generált, ugyanis az Opel az átlagot is meghaladó mértékben, 7,9 százalékkal növelte eladásait. Nem nevezhető az idei év nyertesének az Alfa Romeo sem. 10,7 százalékos visszaesése talán üzenet a gyártónak, hogy nem kellett volna drasztikusan szűkíteni a termékkínálatot. Lehet, sokan azt sem bocsátották meg, hogy sokszor a világ legszebb autójaként aposztrofált 159-es utódlásáról sem gondoskodott a cég.

Mínuszos előjellel szerepel még a Lancia/Chrysler, bár nem jelentős, mindössze 1,7 százalékos csökkenésről van szó, hasonlóan a Hyundaihoz. A koreai márkát ugyanakkor nem kell félteni, továbbra is komoly szereplője az európai piacnak és még annak ellenére is nagyobb részesedést birtokol, mint a Kia, hogy utóbbi 5,4 százalékkal nőtt. A japánok közül egyedül a Honda kényszerült a szégyenpadra 5,3 százalékos visszaesésessel.

A felsoroltakkal szemben jópár olyan gyártó van, amely igencsak ráérzett az európai ízlésvilágra. Az egyik ilyen, a Dacia, amely – vélhetően elsősorban a Dusternek köszönhetően – 37 százalékkal növelte eladásait, a 150 ezres határt is túllépve. Ugyancsak hasít a Skoda, amelynek középkategóriás modellje az Octavia, a magyar piacon is népszerű. Míg 2013 első 5 hónapjában 200 ezernél kevesebb kocsit értékesítettek, az idén 21,5 százalékos növekedéssel már a 240 ezret közelítik. Ugyan nem egy nagy volumenű gyártóról van szó, de 39 százalékos növekedést produkált a Jeep is, a prémium kategóriát pedig a Lexus képviseli 35,8 százalékos bővüléssel. Honfitársai közül szárnyal a Mazda 27,8 és a Mitsubishi 18,4 százalékos növekedéssel.

Országok szerinti bontásban csak Ausztriában és Lengyelországban regisztrált visszaesést az ACEA. Előbbi esetben 1,7, utóbbiban 5,3 százalékost. Rákaptak ugyanakkor az autóvásárlásra a portugálok (42), a horvátok (27,4), a litvánok (26,1) és az írek (24,1) is. Magyarországon 20,5 százalékkal bővült a piac az első 5 hónapban.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!