5p

Miközben a kormány évek óta rendre megemlíti és a főbb dokumentumokban meg is célozza a költségvetési kiadások lefaragását, a gyakorlatban ezt nem sikerül megvalósítani. Ráadásul a saját magára fordított összegekkel is csak növelte a vízfejűséget.

Összességében a költségvetés kiadási oldala a GDP 49,9 százalékát tett ki 2014-ben, és bár a kormány rendre hangoztatja és célként fogalmazta meg az elmúlt években a kiadások csökkentését, a gyakorlatban ezt nem sikerült megvalósítania. 2010-hez képest ugyanis kereken 1 százalékponttal növekedtek a GDP-arányos kiadások, miközben a csehek és a lengyelek 2,6, illetve 3,6 százalékponttal csökkentették az állami kiadásokat, a szlovákoknál pedig 0,6 százalékponttal emelkedtek. Ráadásul míg nálunk a GDP-arányában 49,9 százalék volt a kiadás, addig

  • a cseh kormány a GDP 42,6,
  • a lengyel 42,1,
  • a szlovák pedig 41,6 százalékát költötte el 2014-ben.

Ahogy az az alábbi grafikon alapján is leszűrhető, a visegrádi országok kormányai az önmagukra fordított összegek, az egészségügy és a szociális védelem területén követnek jelentősen eltérő politikát.

A költségvetés kiadásai a GDP arányában, 2014
(Forrás: mfor.hu)

Nagyon visszafogta a szociális kiadásokat a kormány...

Szembeszökő változás, hogy hiába növekedett a magyar GDP-arányos költségvetési kiadás 2010 és 2014 között, a szociális kiadásokra (pl. nyugdíjak, családtámogatás, munkanélküli ellátások) 1,9 százalékkal kevesebbet fordítottak Orbánék, 15,6 százalékot.

Ráadásul ez meglehetősen szokatlan lépésként értelmezhető a visegrádi országok vonatkozásában is, hiszen a csehek csupán 0,9, a lengyelek 0,4 százalékponttal mérsékelték a kiadásaikat, a szlovákok pedig 7,8 százalékkal növelték. Igaz, a hazai apadás hátterében meghatározó intézkedés volt a munkanélküli ellátások átalakítása, és jelentős szigorítása. 

A magyar 15,6 százalékos kiadás a második legalacsonyabb a cseh 13,2 százalék után, ennél többet, 16,1 százalék a lengyel költési arány, a szlovákok pedig a GDP 20 százalékát fordítják erre a célra. 

... ellenben magára jóval többet fordít

Miközben a szociális védelmi kiadásokat visszavágta a kormány, jelentősen növekedett az általános közszolgáltatásokra, vagyis egyszerűbben megfogalmazva a saját magára fordított összeg.

Ez 2014-ben a GDP 10,2 százalékát jelentette, vagyis több mint 3000 milliárd forintot. Ezzel a visegrádi négyek közül toronymagasan kiemelkedik a magyar állam, mivel a cseheknél 4,8, a lengyeleknél 5, a szlovákoknál pedig 5,7 százalékos ez az arány a GDP-hez mérten. A látványos különbség azonban nemcsak az állam vízfejűségével magyarázható, hanem olyan technikai dolgok is közrejátszanak, mint a kiemelkedően magas áfa, vagy éppen a kamatkiadások magasabb szintje.

Mivel az állam saját maga részére is vásárol termékeket, szolgáltatásokat, azok áfatartalma növeli a kiadási oldalt - igaz, ezzel párhuzamosan nagyobb áfabevétel is keletkezik, így teljes költségvetési szinten a magas áfa előnye és hátránya nullszaldót eredményez. Nemzetközi összehasonlításban még kiemelkedő is a magyar áfakulcs mértéke, hiszen a szlovákoknál 20 százalékos az áfa, a cseheknél 21, a lengyeleknél pedig 23.

Ami pedig a kamatkiadásokat illeti, mivel a visegrádi országokéhoz viszonyítva közel 1,5-szer nagyobb a GDP-arányos államadósság Magyarországon, értelemszerű a kamatkiadások magasabb volumene is. Az Eurostat adatai szerint 2014-ben

  • Magyarországon a GDP arányában 4 százalék volt a kamatkiadás,
  • Szlovákiában és Lengyelországban egyaránt 1,9,
  • Csehországban pedig 1,3 százalék.

Azonban nemcsak a többi országhoz képest költ sokkal többet magára az Orbán-kormány, de 2010-hez képest is növelte ezt az összeget. GDP-arányosan ugyanis 1,1 százalékponttal növekedtek a kiadások, ezzel szemben a lengyelek ugyanilyen mértékben csökkentették ezt a tételt, a cseheknél és szlovákoknál pedig csupán 0,2 és 0,5 százalékkal növekedtek a kiadások.

Kevésbé lett fontos a közrend, a védelem

A többi kiadási tételt nézve Magyarország költi a legtöbbet gazdasági ügyekre, a GDP 7,4 százalékát, és bár az elmúlt hónapok történései alapján nehezen lehet ezt elhinni, az oktatásra fordított összegek területén sem áll rosszul Magyarország a vizsgált 4 országhoz képest. A GDP 5,2 százalékát fordítjuk erre, akárcsak a csehek, a lengyeleknél 5,3, a szlovákoknál pedig 4,1 százalék ez az arány.

Igen jól állunk ugyanakkor a szabadidő, kultúra, vallás területén elköltött pénzekkel, hiszen erre a célra a GDP 2 százaléka ment el 2014-ben szemben a cseh és lengyel 1,2-1,2, valamint a szlovák 0,9 százalékkal. Ráadásul jelentős növekedés volt ezen a területen, míg a többi ország valamivel csökkentette ilyen célú költekezését, az Orbán-kormány 2010-hez képest 0,6 százalékponttal növelte, amiben vitathatatlanul nagy szerepe van a stadionépítési láznak.

Ám nemcsak ebben, hanem a környezetvédelelmre fordított összegek terén is jól állunk, hiszen 2014-ben a GDP 1,2 százaléka ment el ilyen célra szemben a cseh 1,1, a lengyel 0,9 és a szlovák 0,7 százalékkal. A környezetvédelem növekvő fontossága a kormányzati költésekben is megmutatkozik, 2010-hez képest ugyanis nagyobb összeget fordított erre az állam. 

Kevesebb pénzt fordítottak viszont a közrendre és a közbiztonságra, hiszen 2010-hez képest 0,1 százalékponttal 1,9 százalékra csökkent a GDP-arányos kiadás. A lengyel és a szlovák kormány számára ez a funkció nagyobb prioritással él, hiszen a GDP 2,2 és 2,3 százalékát fordítják rá. A védelmi kiadások viszont egyaránt csökkentek a visegrádi országokban, hazánk esetében ez a GDP 0,6 százaléka volt 2014-ben, ugyanakkor 2015-től a migrációs válság és a fokozódó terrorveszély miatt minden bizonnyal ismét többet költenek erre a célre a kormányok. 

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!