4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Bekerült egy érdekes passzus az MNB-törvény módosításába: a jövőben titkos lehet, mennyi tartaléka van a nemzeti banknak. Ez ismét arra utalhat, hogy a kormány valamilyen módon szeretné a maga céljaira felhasználni azt a 35,5 milliárd eurót. Mfor.hu-háttér.

Titkos lehet, mennyit ér a "családi ezüst"

A jövőben tíz évig titkos lehetne a jegybank deviza- és aranytartalékának összege, összetétele és kezelése, erről az MNB elnöke hozhatna döntést - olvassuk ma reggel a jegybanktörvény újabb módosításában. Most a nemzeti bank havonta közli az adatokat arról, hogy állunk, május végén 35,555 milliárd euró (mintegy 10 200 milliárd forint) volt a kasszában. A kormány valószínűleg nem Simor András kedvében akar járni a tervezett módosítással, hiszen a jegybankelnök és a kormányfő viszonya finoman szólva sem volt felhőtlen az elmúlt két évben. Azonban Simor mandátuma a jövő év első felében lejár, akkor pedig Orbán tehet javaslatot Áder Jánosnak az új elnök személyére, aki hat évig irányíthatja az intézményt.

Vagyis könnyen lehet, hogy a kormány már az "új érára" készül, a saját maga által kinevezendő leendő jegybankelnöknek akar komolyabb jogosítványokat adni. Ha rosszindulatúak akarunk lenni, akkor pedig azt feltételezzük, hogy ezzel a lépéssel a kormány akar rendelkezni a tartalékok felett. Érdemes megemlíteni, hogy jövőre nem csak Simor, hanem a két alelnök mandátuma is lejár, Karvalits Ferenc március végén, Király Júlia pedig július elején távozik, a helyükre is új embereket neveznek majd ki hat évre.

Minek a kormánynak a devizatartalék?

Korábban a kormány többször felvetette, hogy a jegybanki tartalékból be lehetne indítani a gazdaságot. Ráadásul a 35,5 milliárd eurós összegből a központi költségvetés 9412,6 milliárdos devizaadósságát is ki lehetne fizetni. Emellett ugyan maradna még devizaadósság az önkormányzatoknál, de az már elenyésző mértékű a központi költségvetés adósságához képest. A lakosságnál pedig hónapok óta igyekszik csökkenteni a devizahitelekből eredő kockázatokat a kormány a végtörlesztéssel és az árfolyamgáttal.

Ha ebből a forgatókönyvből indulunk ki, akkor a devizatartalékok "államosítása" után beindulhatna a forint gyengítése, ami versenyképesebbé tehetné a magyar gazdaságot, illetve az importcikkeken keresztül inflációt generálna, amivel a forintadósság egy részét is el lehetne inflálni. Erről a lehetséges forgatókönyvről korábban Zsiday Viktor is írt. Vagyis ez már tényleges adósságcsökkentés lehetne. A kockázat csak az, hogy az inflációt nem véletlenül nevezik a szegények adójának. Egy a mostaninál jóval magasabb pénzromlást mindenki megérezne a bőrén, hiszen kevesebbet érnének a fizetések, hacsak nem emelnék hasonló mértékben azokat is.

A felvázolt megoldás további hozadéka lenne a kormány számára, hogy a devizatartalékok feletti rendelkezéssel az IMF-megállapodást el tudnák kerülni. Ugyanis amíg fél éve képtelenek vagyunk egy 10-15 milliárd eurós keretről megállapodni a Valutaalappal, addig ennek a duplája pihen a jegybankban tartalékként. Azt már felvázoltuk, hogy a jelenlegi helyzetben akár a jövő év végéig is kihúzhatjuk a megállapodás nélkül, akkor pedig már új MNB-elnök lesz, aki majd tíz évre titkosíthatja a devizatartalékok felhasználását. Így a kormány ki tudja kerülni annak kockázatát, hogy az IMF beleszóljon a magyar gazdaságpolitika alakulásába.

Mit fognak ehhez szólni külföldön?

A kormány célja a jegybanktörvény újabb módosításával az lenne, hogy az EKB és az IMF korábbi kifogásainak megfeleljünk. Azonban könnyen lehet, hogy most a tartalékok titkosításába fognak belekötni a nemzetközi szervezetek. Ez a lépés ugyanis egyrészt rontja az átláthatóságot, másrészt könnyen értelmezhető a jegybank függetlenségébe való beavatkozásként.

Vagyis egyelőre nem biztos, hogy annyira optimistának kell lennünk, mint a kormány, mely szerint hamarosan megindulhatnak az IMF-tárgyalások. Persze az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy a korábbi ötoldalú tárgyalásokon már felvázolták ezt az elképzelést, azonban valószínűbbnek tűnik az, hogy a kormány újabb ad-hoc ötletét láthatjuk, amihez lesz még egy-két szava az EKB-nak és az IMF-nek.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!