Az Atradius Fizetési Szokások Barométer felmérés során 1.800 vállalatot kérdeztek meg 2009 első két hónapjában kilenc európai országban (Belgium, Dánia, Franciaország, Hollandia, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország és Svédország). Ezekbe az országokba irányul a magyar export nagy része. "A hazai vállalatok számára kulcsfontosságú lehet, hogy milyen változások tapasztalhatók ezeken a piacokon a fizetési szokások területén, hiszen az exporttevékenység kitörési lehetőséget jelenthet a recesszióból" – mondta Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője.
Dél-Európa a sereghajtó
A tanulmány jelentős különbségeket térképezett fel az országok fizetési feltételeiben. A német vállalatok állapítják meg a legrövidebb fizetési határidőt, átlagosan 24 napot, őket követik a svéd cégek 30 nappal. A leghosszabb fizetési határidőt, 75 napot a vizsgált országok közül a spanyol vállalatok állapítanak meg, Olaszországban ez a szám 67 nap.
A felmérés szerint a dél-európai országok rendelkeznek a legrosszabb fizetési szokásokkal. Olaszország (a megkérdezettek 76 százaléka), Franciaország (74 százalék) és Spanyolország (64 százalék) válaszadói a belföldi fizetési morált "gyengének" vagy "közepesnek" értékelték. Ezzel szemben Svédország és Dánia (62 százaléka válaszadóknak mindkét országban) vállalatai szerint a belföldi fizetési feltételek "jók", "nagyon jók" vagy "kiválóak".
A belföldi fizetési időtartam emelkedett a vizsgált országok felében 2008 nyarához képest, de – Belgium kivételével – nem haladja meg a 2007/2008 telén mért átlagot. A 2008 nyarán mért adatokhoz viszonyítva a belföldi fizetési időtartam Spanyolországban 14 nappal nőtt (átlagosan 80 nap a 2008 nyarán mért 66 naphoz képest), míg Olaszországban 6 nappal rövidebb lett (átlagosan 78 nap a 2008 nyarán mért 84 naphoz képest). 2008-hoz viszonyítva a belföldi fizetési késedelmek viszont csökkentek. A brit, a spanyol és a svéd cégek például "nagyon ritkán" vagy "inkább ritkán" tapasztaltak belföldi fizetési késedelmet, és "nagyon ritkán" belföldi nem-fizetést 2008 nyarához képest.
A külföldi fizetési morál jobb?
A felmérés szerint a vizsgált országok vállalatai általában jobbra értékelték a külföldi fizetési szokásokat, mint a belföldieket. Nagy-Britanniában a megkérdezett vállalatok 70 százaléka és Svédországban a megkérdezett vállalatok 59 százaléka "jónak", "nagyon jónak" vagy "kiválónak" minősítette a külföldi fizetési morált, azonban Franciaországban 56 százalék és Spanyolországban 57 százalék tartja a külföldi fizetési szokásokat "gyengének" vagy "közepesnek". Svédország és Dánia voltak az egyedüli országok, amelyek magasabbra értékelték a belföldi fizetési morált, mint a külföldit.
Külföldi fizetési késedelmet a dán, a francia és a német cégek 2008-hoz képest "nagyon ritkán" vagy "inkább ritkán" tapasztaltak, míg a brit és a svéd vállalkozások külföldi nemfizetést tapasztaltak "nagyon ritkán".
Növekvő fizetésképtelenség
Mind a belföldi, mind a külföldi fizetésképtelenség növekedett 2008/2009 telén az előző év hasonló időszakához képest a vizsgált piacokon. Ez ellentétben áll a külföldi nemfizetésben tapasztalható csökkenéssel és az emelkedő-csökkenő belföldi fizetésképtelenséggel 2008 nyarához viszonyítva.
A skandináv államok rendelkeznek a legjobb fizetési szokásokkal a nemzetközi üzleti partnerek szerint. A dán és svéd vállalatok fizetési morálját a nemzetközi üzleti partnereik átlagosan 70 százaléka minősítette jónak, nagyon jónak vagy kiválónak. Az olaszok fizetési szokásait a nemzetközi ügyfelek 62 százaléka, a spanyolok szokásait a megkérdezett nemzetközi partnerek 56 százaléka értékelte "gyengének" vagy "közepesnek".
Menedzsment Fórum