4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kevésbé pozitívra értékelték az európai vállalatok a belföldi és külföldi üzleti partnereik fizetési szokásait 2009 első felében, mint 2008 nyarán, és maguk is negatív értékelést kaptak a nemzetközi üzletfeleiktől – ez derül ki az Atradius legújabb, fizetési morált vizsgáló felméréséből. Az európai célpiacok fizetési környezete nagymértékben befolyásolja a magyar export lehetőségeit is.

Az Atradius Fizetési Szokások Barométer felmérés során 1.800 vállalatot kérdeztek meg 2009 első két hónapjában kilenc európai országban (Belgium, Dánia, Franciaország, Hollandia, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország és Svédország). Ezekbe az országokba irányul a magyar export nagy része. "A hazai vállalatok számára kulcsfontosságú lehet, hogy milyen változások tapasztalhatók ezeken a piacokon a fizetési szokások területén, hiszen az exporttevékenység kitörési lehetőséget jelenthet a recesszióból" – mondta Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője.

Dél-Európa a sereghajtó

A tanulmány jelentős különbségeket térképezett fel az országok fizetési feltételeiben. A német vállalatok állapítják meg a legrövidebb fizetési határidőt, átlagosan 24 napot, őket követik a svéd cégek 30 nappal. A leghosszabb fizetési határidőt, 75 napot a vizsgált országok közül a spanyol vállalatok állapítanak meg, Olaszországban ez a szám 67 nap.

A felmérés szerint a dél-európai országok rendelkeznek a legrosszabb fizetési szokásokkal. Olaszország (a megkérdezettek 76 százaléka), Franciaország (74 százalék) és Spanyolország (64 százalék) válaszadói a belföldi fizetési morált "gyengének" vagy "közepesnek" értékelték. Ezzel szemben Svédország és Dánia (62 százaléka válaszadóknak mindkét országban) vállalatai szerint a belföldi fizetési feltételek "jók", "nagyon jók" vagy "kiválóak".

A belföldi fizetési időtartam emelkedett a vizsgált országok felében 2008 nyarához képest, de – Belgium kivételével – nem haladja meg a 2007/2008 telén mért átlagot. A 2008 nyarán mért adatokhoz viszonyítva a belföldi fizetési időtartam Spanyolországban 14 nappal nőtt (átlagosan 80 nap a 2008 nyarán mért 66 naphoz képest), míg Olaszországban 6 nappal rövidebb lett (átlagosan 78 nap a 2008 nyarán mért 84 naphoz képest). 2008-hoz viszonyítva a belföldi fizetési késedelmek viszont csökkentek. A brit, a spanyol és a svéd cégek például "nagyon ritkán" vagy "inkább ritkán" tapasztaltak belföldi fizetési késedelmet, és "nagyon ritkán" belföldi nem-fizetést 2008 nyarához képest.

A külföldi fizetési morál jobb?

A felmérés szerint a vizsgált országok vállalatai általában jobbra értékelték a külföldi fizetési szokásokat, mint a belföldieket. Nagy-Britanniában a megkérdezett vállalatok 70 százaléka és Svédországban a megkérdezett vállalatok 59 százaléka "jónak", "nagyon jónak" vagy "kiválónak" minősítette a külföldi fizetési morált, azonban Franciaországban 56 százalék és Spanyolországban 57 százalék tartja a külföldi fizetési szokásokat "gyengének" vagy "közepesnek". Svédország és Dánia voltak az egyedüli országok, amelyek magasabbra értékelték a belföldi fizetési morált, mint a külföldit.

Külföldi fizetési késedelmet a dán, a francia és a német cégek 2008-hoz képest "nagyon ritkán" vagy "inkább ritkán" tapasztaltak, míg a brit és a svéd vállalkozások külföldi nemfizetést tapasztaltak "nagyon ritkán".

Növekvő fizetésképtelenség

Mind a belföldi, mind a külföldi fizetésképtelenség növekedett 2008/2009 telén az előző év hasonló időszakához képest a vizsgált piacokon. Ez ellentétben áll a külföldi nemfizetésben tapasztalható csökkenéssel és az emelkedő-csökkenő belföldi fizetésképtelenséggel 2008 nyarához viszonyítva.

A skandináv államok rendelkeznek a legjobb fizetési szokásokkal a nemzetközi üzleti partnerek szerint. A dán és svéd vállalatok fizetési morálját a nemzetközi üzleti partnereik átlagosan 70 százaléka minősítette jónak, nagyon jónak vagy kiválónak. Az olaszok fizetési szokásait a nemzetközi ügyfelek 62 százaléka, a spanyolok szokásait a megkérdezett nemzetközi partnerek 56 százaléka értékelte "gyengének" vagy "közepesnek".

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!