5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem várt mértékben csökkentek a fogyasztói árak szeptemberben, ami első hallásra örömhír hiszen többet ér a pénzünk, azonban érdemes megnézni az egyes termékkategóriákat, amelyek drágulása pont a szegényebb rétegeket sújtja.

A szeptemberi 0,5 százalékos deflációra emberemlékezet óta nem volt példa, az árak ilyen mértékű csökkenése még az elemzőket és a Magyar Nemzeti Bankot is meglepte. A zuhanáshoz nem meglepő módon nagymértékben járult hozzá a kormány rezsicsökkentési kampánya, amelynek köszönhetően a háztartási energia 12 százalékkal lett olcsóbb most szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest. A legutóbbi, szeptemberi árcsökkentés csak az októberi adatokban fog megmutatkozni. Az ebben szereplő tételeknek az inflációs súlya egyébként 9,7 százalékos, valamivel nagyobb, mint az üzemanyagoké, de jóval kisebb, mint az élelmiszereké.

A háztartási energia egyes tételeit vizsgálva azonban kiderül, hogy pont azok drágultak, amelyek a jellemzően rosszabb körülmények között élő emberek számára fontosak. Így a tűzifa 2,3, és a szén 1 százalékkal. A palackos gáz ára viszont mérséklődött, bár nem olyan mértékben, mint a vezetékesé. Most szeptemberben 1,6 százalékkal kellett kevesebbet fizetni érte, mint tavaly.

Áresés a krumplinál, komoly drágulás a tejtermékeknél

Az élelmiszerek ára csak kis mértékben emelkedett, 0,2 százalékkal, emögött ugyanakkor komoly eltérések mutatkoznak az egyes termékeket illetően. A húsok ára 0,8 százalékkal esett, viszont a hazai gasztronómiában sajnálatos módon kis súllyal szereplő hal 2,7 százalékkal drágult. Olcsóbbak lettek a zsiradékok 4,8 százalékkal, közülük is kiemelkedik az étolaj közel 11 százalékos áresése. Szintén olcsóbbak lettek a gabonafélék és a hozzájuk köthető termékek, illetve az édességek. A 3,2 százalékos mínusz mögött áll a cukor óriási 16,5 százalékos áresése, illetve a liszt, amely ára szintén 10 százaléknál is magasabb mértékben csökkent. A cukrászdákban ugyanakkor 2 százalékkal több pénz hagytunk és a méz is drágult (2,4).

A zöldség és gyümölcs termékcsoport ára lényegében stagnált, azon belül viszont hatalmas kilengéseket mért a KSH. A burgonya például 21 százalékkal olcsóbb, mint tavaly – bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy nagyon magas bázisról esett idén szeptemberben – és a friss zöldség is 10 százalékkal volt olcsóbb. 7,3 százalékkal drágult viszont a friss hazai és déligyümölcs, 6,3-al a száraz hüvelyesek és 4,5-el a dió, a mák és a mogyoró.

Az igazi hidegzuhany azonban a tejtermékeknél érte a vásárlókat, azok ugyanis (a tojással együtt) 4,9 százalékkal drágultak. A tej 5,1, a sajt 5,3, a tojás pedig 1,8 százalékkal.

Az élelmiszerekkel kapcsolatban általánosságban kijelenthetjük, hogy nagyon sok alapvető, viszont kevésbé egészséges alapanyag ára zuhant a 9. hónapban. Ilyenek a cukor, a liszt, az étolaj, a burgonya, illetve egyes zsiradékok, viszont ezek mellett olcsóbban juthattunk friss zöldséghez is. A másik oldalon viszont sok szegényebb családtól került távolabb a tej, a sajt és a gyümölcsök.

Berúgni olcsóbb, füstölni drágább

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a cigaretta ára most sem lett alacsonyabb, bár 2014 eleje óta ez az első hónap, amikor az áremelkedés nem kétszámjegyű, „csupán” 9,7 százalékos. 7 százalékkal olcsóbb viszont a bor, 2-vel a sör, a tömények pedig stagnáltak.

Rosszul járt, aki maga varrja a ruháját

Öltözködni 0,5 százalékkal került kevesebbe az előző hónapban, ugyanakkor pont azok jártak rosszabbul, akik nem engedhetik meg maguknak a bolti ruhaneműket, ugyanis a szövetek ára 3 százalékkal emelkedett. Vélhetően azonban ez túl sok embert nem érint hiszen a szövetek inflációs súlya igen csekély.

A tartós fogyasztási cikkek piacán 0,7 százalékos volt az áresés, folytatódott a TV-k rádiók, számítógépek árának mérséklődése. Jelentősebb drágulás az új személygépkocsik, az ékszerek és a mosó-, valamint mosogatógépek piacán mért a KSH megközelítőleg 2 százalékosat.

Tovább drágultak a gyógyszerek

1,8 százalékkal emelkedett a gyógyszerek és gyógyáruk fogyasztói ára, amely nagyjából megfelel annak az ütemnek, amelyet 2014 korábbi hónapjaiban diktáltak. Az üzemanyagok ára 2 százalékkal mérséklődött.

A szolgáltatások rontották a számokat

Amíg a 71,6 százalékos inflációs súllyal bíró termékek ára összességében 1,3 százalékkal csökkent, a fennmaradó részt kitevő szolgáltatásokért 1,6 százalékkal többet kellett fizetnünk. Ezen belül 4,4 százalékkal többet kellett, ha elromlott otthon valami vagy ha takarítót hívtunk. Az egészségügyi szolgáltatások pedig 6,5 százalékkal drágultak. A postán 5,6 százalékkal több pénzt hagytunk, ha pedig taxival utaztunk, akkor a számla 2,3-mal volt magasabb, mint tavaly. A belföldi üdülés 2 százalékkal drágult, a külföldi viszont 1-gyel mérséklődött. A színházlátogatás 6 százalékkal került többe.

Brutális citromdrágulás

Ha még mélyebbre megyünk az egyes termékek között, akkor kiderül, hogy aki egy jó paradicsomlevest szeretett volna készíteni, az a legfontosabb alapanyagért 37 százalékkal többet fizetett most szeptemberben, mint tavaly. Ha pedig ehhez egy limonádét készített, akkor a citromért 55 százalékkal hagyott többet a boltban. A dráguló termékek listáját a 3 cigarettamárka követi, majd pedig a banán, amely 7,6 százalékkal került többe.

Az árzuhanást a késői burgonya vezeti 21 százalékkal, de az asztali borok is majdnem ennyivel lettek olcsóbbak.  

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!