Ugyan a hazai kiskereskedelem folyamatosan növekedett 2013 júniusa óta, néhány bolttípus forgalma elképesztő mértékben bővült az azóta eltelt közel 3 év alatt. A webes áruházak előretörése közismert, az elmúlt 3 évben, vagyis 2013 és 2016 májusa között az évesített forgalmuk több, mint a duplájára nőtt, a periódus elején a 12 havi gördülő összeg 104,7 milliárdot tett ki, míg most májusban 255,3 milliárdot.
A KSH májusra kiadott részletes statisztikája alapján azonban az is látható, hogy 2013-tól kezdődően a kiskereskedelemből lényegesen nagyobb szeletet kihasító ruha- és cipőboltok forgalma meglódult. Olyannyira, hogy a 2013 májusi évesített 404,6 milliárd forint 561,4 milliárdra nőtt, vagyis közel 40 százalékos bővülést regisztrált a statisztikai hivatal.
Nem panaszkodhatnak az illatszer-kereskedők sem, hiszen a 3 év alatt 30 százalékos ugrást láthatunk, de a turkálók tulajdonosai is boldogok lehetnek a 25 százalékos forgalomnövekedéssel. Ugyanakkor ez utóbbi bolttípus felfutása megtörni látszik, a KSH által számított kiigazított volumenindex immár második hónapja mutat negatív értéket, az áprilisi 9,4 százalékos éves zsugorodást 5,8 százalékos követte az utolsó tavaszi hónapban. Ilyenre, vagyis két hónapnyi visszaesésre közvetlenül egymás után, utoljára 2012 év elején volt példa.
Az évesített számok 2013 és 2016 májusa közötti összevetése arra is rámutat, hogy ugyan az üzemanyagok immár évek óta jelentősen hozzájárulnak a kiskereskedelmi forgalom növekedéséhez, ám a benzin és az dízel árának zuhanása miatt összességében kevesebbet költünk a kutakon, mint korábban. Miközben 2013 májusában és az azt megelőző 11 hónapban összesen 1560,2 milliárdért vásároltunk üzemanyagot, addig ugyanez a mutató 2016 májusában 1500,1 milliárdot tett ki. Vagyis amellett, hogy a korábbiaknál lényegesen több üzemanyagot vásároltunk, még meg is takarítottunk pár milliárdot.
mfor.hu