4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hazánkban a lakosság 17 százaléka gondolja úgy, hogy a következő 12 hónapban félre tud tenni. A többi kelet- és közép-európai országban 2009-ben jelentősen csökkent azok aránya, akik hajlandóságot éreznek a megtakarításra és mindezt meg is tudják tenni – állapítja meg a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérése. Minden vizsgált országra jellemző, hogy a lakosság tartalékol a nehezebb időszakokra, a gyerekek támogatására és egyre inkább a nyugdíjas évekre. A banki termékek közül még mindig a folyószámla a legnépszerűbb, viszont jelentősen lecsökkent az értékpapír, mint befektetési forma népszerűsége.

Közép-Európa EU-tagországaiban öt lakosból négy banki ügyfél, Délkelet-Európában ez csak a lakosok feléről mondható el – derül ki a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérésből. A régió országai e téren jelentős eltérést mutatnak. Ausztriában és Szlovéniában például szinte minden 15 évesnél idősebb ember ügyfele valamelyik pénzintézetnek. Magyarországon, a Cseh Köztársaságban, Horvátországban, Szlovákiában és Ukrajnában ez az arány 80 százalék feletti, Bosznia-Hercegovinában, Oroszországban és Szerbiában pedig 70 százalék körül van.

Rendkívül népszerű a folyószámla

Egyértelmű változás figyelhető meg az újonnan igénybe vett banki termékek terén és a termékek használatában. Még mindig a folyószámla a legnépszerűbb termék, amely érthető, hiszen sokan semmilyen kiegészítő szolgáltatást nem vesznek igénybe a folyószámlájukhoz, amely viszont szinte minden más termékhez alapfeltétel. Az elmúlt években egyetlen más termék ügyfélköre sem nőtt ehhez hasonló mértékben. De a nyugat-európai piacokhoz képest még mindig sokkal alacsonyabb a folyószámlával rendelkezők aránya a kelet-közép-európai régióban.

Szűkülő megtakarítási lehetőségek

A egész kelet- és közép-európai térségben egyre inkább elterjed az információs és kommunikációs termékek – a mobiltelefonok és az internet – használata. A térség egyes EU-tagországaiban magasabb az internethasználók aránya, mint a vizsgált dél-európai államokban. Nőtt a modern szolgáltatásokat igénybe vevők aránya is, amelyet alátámaszt a pénzt megtakarítók és befektetők számának növekedése is. Ugyanakkor jelentős változás tapasztalható a megtakarításhoz és a befektetéshez való viszonyulás terén.

Ausztriában tíz megkérdezettből négy válaszolta, hogy a következő 12 hónapban félre tud tenni, Magyarországon ezt a válaszadók 17 százaléka valószínűsítette. A többi kelet- és közép-európai országban 2009-ben jelentősen csökkent azok aránya, akik hajlandóságot éreznek a megtakarításra és mindezt meg is tudják tenni. Bulgáriában például mindössze a lakosság  6 százaléka gondolja úgy, hogy félre tud majd tenni a következő 12 hónapban.

"Általában véve elmondható, hogy a régiónkban a rendelkezésre álló pénzösszegeket inkább elköltjük, mint félretesszük, vagy befektetjük. Ezzel szemben Magyarországon éppen 2009-ben ugrott meg a banki megtakarítások aránya a pénzintézetek intenzív reklámkampányainak, a vonzó betéti kamatokat kínáló akcióknak köszönhetően" – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A megtakarítás és a befektetés népszerű formái

A folyószámlákkal egybevetve a megtakarítási termékek csak másodlagosak, és a megtakarítást mindenhol ugyanaz a tényező motiválja.

Minden vizsgált országra jellemző, hogy a lakosság tartalékol a nehezebb időszakokra, sok esetben a napi szükségletek ellátására is: például, ha elromlik a mosógép vagy az autó. Ezért egyre népszerűbbek azok a számlák, amelyekről bármikor felvehető pénz. A második jelentős tétel a gyermekek támogatása (a középiskola és a továbbtanulás időszakában egyaránt), illetve Magyarországon egyre fontosabb a nyugdíjas évekre való takarékoskodás.

Mélyponton az értékpapírok iránti érdeklődés

A 2009-es év másik fontos eredménye, hogy jelentősen lecsökkent a bizalom a megtakarítás és a befektetés alternatív és fejlettebb típusai iránt. A korábbi előrejelzések azt jósolták, hogy a 2010-es évek első felében jelentősen nő az értékpapírok népszerűsége, de a válság évében megtorpant ez a tendencia. Bár az elmúlt években megnőtt az érdeklődés az említett alternatív befektetési formák iránt, a részvényekbe és kötvényekbe történt konkrét befektetések száma jelentősen visszaesett.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!