A Felügyelet mindkét társaságnál az összesen 30 intézményt érintő témavizsgálata során talált problémákat, amely a Magatartási Kódex rendelkezéseinek alkalmazását tekintette át. A kódexben foglalt rendelkezések be nem tartása egyúttal a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény megsértését is jelenti.
A HSBC Credit Zrt. késedelmesen fizető ügyfeleinek küldött fizetési emlékeztető és felszólító leveleiben nem közölte a hátralékos törlesztő összeg mértékét tőke és ügyleti kamat szerinti bontásban. A társaság az első ügyfélértesítéseket követő többi fizetési felszólításában nem hívta fel az ügyfelek figyelmét a számukra folyamatosan növekvő kamatteherre. A felszólító levelekben pedig nem szerepelnek teljes körűen az egyes várható jogkövetkezmények sem.
A Magatartási Kódex előírása szerint ugyanakkor valamennyi fizetési emlékeztetőben és felszólító levélben fel kell hívni a késedelmes ügyfél figyelmét a teljes fennálló tartozás összegére, a fizetendő kamatra, a késedelmi kamat mértékére és arra, hogy nemfizetés során a kamatteher folyamatosan nő, illetve jelezni kell a fizetés elmaradása miatti jogi következményeket is.
Az Erste Leasing Zrt. 2010 januárja óta nem írta elő a Magatartási Kódexben foglaltak betartását a szolgáltatásnyújtásában részt vevő ügynökeivel, megbízottaival kötött szerződéseiben, illetve ennek kapcsán nem módosította fennálló megállapodásait. A Magatartási Kódex viszont előírja, hogy a dokumentumot aláíró pénzügyi intézményeknek az ügynökeikkel és megbízottaikkal kötött szerződésben is kötelezniük kell e partnereiket a kódexben foglaltak betartására.
mfor.hu