Közép európai körkép
A régió lízingpiaci tendenciáiról készített elemzés alapján jól látszik: a gazdasági környezet változása nyomon követhető a lízingszerződések futamidejének, illetve a lízingelt eszközök korának emelkedésén is – összegezte a régió tapasztalatait az elemzést készítő cég.
A Hypo-Alpe-Adria Leasing az osztrák, a horvát, a magyar, a román és a szlovák lízingpiac tendenciáit vizsgálta meg, amelyek alapján kiderült: a válság jelei 2008. második félévében váltak kézzel foghatóvá. Mivel 2007, illetve 2008 első fele még a dinamikus fejlődés jegyében telt – a tavalyi év végi számok még nem mutatták a válság hatását. "A visszaesések mértékét akkor lehet jól érzékelni, ha 2009 első félévét hasonlítjuk a korábbi évek első féléves adataihoz".– mondta el Kiss Zoltán a Hypo-Alpe-Adria Leasing Zrt. vezérigazgatója– "A hazai, illetve a román piac szenvedte el a legnagyobb veszteséget az új lízing üzletkötések terén 2009 második félévéig, de az osztrák piac is az 5 évvel korábbi szintre esett vissza".
Hasonlóan más pénzpiaci szereplőkhöz a lízingcégek számára is beszűkültek a finanszírozási források, emellett a pénzügyi világban kialakult bizalmi válság miatt a korlátozottan elérhető források költségei jelentősen emelkedtek
Magyarország – növekedett a finanszírozott használt eszközök aránya
A magyar lízingpiac az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első félévéről 2009 első felére 62%-kal esett vissza a piac. A legnagyobb vesztes az ingatlan illetve a személyautó finanszírozás volt, 75, illetve 65%-os visszaeséssel. "Magyarországon – hasonlóképpen az elemzésben szereplő többi országban is – nyomon követhető a tehervállalási képesség és a vásárlóerő csökkenése a lízingszerződésekben. Ez egyrészt a szerződések futamidejének, másrészt a használt eszközök arányának növekedésében látható"– emelte ki Kiss Zoltán. (A járművek esetén az új eszközök még túlsúlyban vannak, de folyamatosan nő a használtak aránya.) Az új lízingkötések GDP-re vetített aránya hasonlóan Horvátországhoz, 4,5 százalék.
Öt évet lépett vissza az időben a legstabilabb Ausztria is
Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határontúli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben a határontúli, főleg a közép-kelet-európai országokban végzett tevékenység volt. E szegmens új üzletkötései 2008 első félévéről 2009 első félévére 83%-ot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb volt. A jármű, illetve ingatlan szegmens 20-20%-kal, a gép-eszköz lízing pedig 40%-al csökkent 2008 első félévéhez képest. Az osztrák lízingpiac, - főleg belföldi vonatkozásban - érettnek mondható, amit az is mutat, hogy a régióban ez a piac csökkent a legkevésbé – 37%-kal – az új üzletkötések tekintetében 2008 és 2009 első félévei között. A lízingpiac visszaesése Ausztriában a gazdaságot is kevésbé érintette, mint más országokban: az új üzletkötések GDP-hez viszonyított aránya itt a legkisebb, 3% 2008 év végén.
Horvátország és Szlovákia – a visszaesést követően a személyautó piac súlya meghatározó maradt
A horvát piacon 2009 júniusa és 2008 júniusa között a szerződéses állomány növekedése 43%-kal volt kisebb, mint az előző időszakban. A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új lízing szerződések volumene, 2008 év végén az új lízingkihelyezések GDP-hez viszonyított aránya 4,5 százalékos volt. A horvát lízingpiac legnagyobb szegmense 2008. végén a személyautó finanszírozás maradt. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43%-os volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első félévhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos visszaesést. Egyrészt a teherautók kereslete teljesen lecsökkent, másrészt a gazdaságélénkítő hatású roncsautó program Szlovákiában kizárta a pénzügyi lízinggel finanszírozott autócseréket, így az autólízing nem tudott profitálni a kormányzati programból. A legkevésbé érintett szegmens viszont Szlovákiában az ingatlan finanszírozás volt, amely az egész régióban a legkisebb, 5%-os visszaesést szenvedett el.
Románia – intenzív növekedést követően drasztikus visszaesés
A román lízingpiac volt a régió legdinamikusabban fejlődő piaca a válság előtti időszakig. Az új üzletkötések volumene 2004-ről 2008-ra több mint tízszeresére nőtt, ám ez a gyors növekedés sérülékennyé is tette a piacot. A tavalyi első félévhez képest az idén 73%-kal csökkent az új ügyletek volumene - mely a legnagyobb visszaesés a régióban -, és ezzel a 2005 első féléves szint alá került vissza a román piac. Korábban itt a fejlődés fő motorja a járműlízing volt, amely most 76%-os visszaesést szenvedett el. A legnagyobb veszteség a gép-eszköz finanszírozás területén látszott, itt 82%-os volt a visszaesés. A használt eszközök térnyerése Romániában is érezhető, ám csak a román piacra jellemző sajátosság az import eszközök részesedésének drasztikus csökkenése. Míg 2008 első felében a finanszírozott eszközök 79 százaléka importból származott, 2009 első félévére ez a mutató 18%-ra csökkent.
Menedzsment Fórum