Hétfőn újabb adóemelés miatt drágult az üzemanyag a hazai kutakon, ami aligha esett jól az autósoknak, de legalább a jövedéki adó emelésre a közeljövőben nem kell majd számítani. Ráadásul a növekvő adóterhelés mellett a nemzetközi folyamatok miatt egyébként is volt egy kisebb drágulás. Így a benzin ára 580 forint fölé kúszott, miközben a gázolaj a 620-as szinthez közelít.
Ha megnézzük, hogy a benzin ára hogyan változott euróban és forintban, akkor is egyértelmű, hogy december közepéig egy határozott csökkenő időszakot láthattunk, majd azóta megfordult a trend és részben a piaci folyamatok, részben az adóemelés miatt egyre több pénzbe kerül tankolni.
A januári folyamatok miatt az európai uniós rangsorban a magyar árak előrébb kerültek, így a 95-ös benzint összehasonlítva középmezőny alján állunk.
A régiós árakat összevetve az egyik szemünk sírhat, a másik nevethet. Pozitívum, hogy míg tavaly nyáron volt olyan hét, amikor a magyar kutaknál lehetett a legdrágábban tankolni, most az adóemelés ellenére sem lettünk éllovasok. Az ugyanakkor elég kedvezőtlen, hogy az alacsony magyar életszínvonal ellenére is az egyik legmagasabb árral kell, hogy a régióban szembesüljenek a magyar autósok.
A gázolaj esetén kicsit rosszabb az összkép, ennél az üzemanyagtípusnál a magyar árak az európai összehasonlításban némileg drágábbnak számítanak, mint a benzin.
Ha a régiós árakat hasonlítjuk össze, akkor hasonló a helyzet, mint a 95-ös benzinnél. Sok okunk nincs az örömre, legfeljebb az a káröröm kárpótolhatja a magyar autósokat, hogy a horvátok és az osztrákok még a hazai áraknál is többet kénytelenek fizetni.
Inkább áremelkedés jöhet
Ha megnézzük a nemzetközi piaci folyamatokat, akkor további áremelkedés is jöhet. Egyrészt érdemes megemlíteni, hogy a forint gyengült a vezető devizákhoz képest a héten, igaz pénteken sikerült a veszteség egy részét eltüntetni.
Az is aggasztó, hogy a Brent ára továbbra is 80 dollár körül mozog. Ennek hátterében elsősorban a közel-keleti feszültségek állnak. Ugyanakkor az Egyesült Államokban egyes helyeken a szélsőséges időjárás termelési zavarokat okozott, ami ismét csak a drágulást erősítette. Észak-Dakotában, az USA egyik legnagyobb olajtermelő államában a kitermelés mintegy 40 százaléka a hét közben leállt a rendkívüli hideg miatt.
A mérleg másik serpenyőjében a kínai és általában a globális gazdasági lassulás miatt várható keresletcsökkenés áll. A héten ugyanakkor a termeléssel szállítással kapcsolatos aggodalmak voltak erősebbek. Bonyolítja a helyzetet, hogy a gázai harcok mellett újabb tűzfészek miatt aggódnak a befektetők: Pakisztán csütörtökön megtorló támadásként csapást mért Iránon belüli szeparatista fegyveresekre. Emellett az Egyesült Államok újabb támadásokat intézett mért a Vörös-tengeren közlekedő hajókat támadó húszik ellen.
A kőolaj ára továbbra is érzékenyen reagál a közel-keleti eseményekre, vélik a szakértők. Éppen ezért az ellátási zavarok még mindig felfelé mutató kockázatot jelentenek. Ezeket a recessziós félelmek némileg ellensúlyozzák, így a héten csak kisebb mértékű áremelkedést láthattunk. Ezt támogatta a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) csütörtökön közzétett prognózisa, amelyben megemelték a 2024-es olajkereslet-növekedési előrejelzésüket. A magasabb kereslet ellenére az IEA előrejelzése azt is tartalmazta, hogy a piac 2024-ben meglehetősen jól ellátottnak tűnik, így a jelenlegi kitermelés le tudja fedni a növekvő keresletet.