3p

Míg idén a szociális hozzájárulási adót 72-28, addig jövőre már 89-11 százalékos arányban kell megosztani a nyugdíjkassza és az egészségkassza között. Ám az adó tervezett összegének növekedését nem indokolják sem a bértömeg emelkedésének, sem a foglalkoztatottság bővülésének tervszámai. A különbözetet a frissen bevezetett, megtakarítások hozamaira kivetett adó fedezheti.

Lapunk korábban már elemezte a költségvetés legfontosabb adóbevételeit, azonban úgy gondoltuk, a két nagy ellátórendszer, azaz az egészségügyi és a nyugdíjkassza fő bevételi forrásai, a szociális hozzájárulási adó (szochó) és a társadalombiztosítási járulék (tbj) külön cikket érnek.

Az egyik legfontosabb változás, hogy a 2024-es költségvetési javaslat szerint a szochó megosztási aránya nagyon durván megváltozik. Hogy az ilyen jogcímen befolyó összeget milyen arányban kell szétosztani a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap között, azt minden évben a költségvetési törvény határozza meg. A 2023-as büdzsé előírása szerint a szochó 71,63 százaléka a nyugdíjkasszába, 28,37 százaléka pedig az egészségkasszába kerül. 2024-ben azonban

a befolyó szochónak csak 10,86 százaléka fogja megilletni az egészségkasszát, és 89,14 százaléka megy a nyugdíjalapba.

A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy szochóból az idei évre várt 779,7 milliárd forint helyett jövőre csupán 335 milliárd fog befolyni az egészségügyi kiadások fedezésére. A nyugdíjkasszát viszont nagyon megtolja Orbán Viktor az európai parlamenti és önkormányzati választás évében: míg 2023-ban szochóból 1968,4 milliárd forint illeti meg a nyugdíjkasszát, addig jövőre már 2750 milliárd fog befolyni ilyen címen.

A nyugdíjkassza főösszege 8,4 százalékkal nő. Fotó: Pixabay
A nyugdíjkassza főösszege 8,4 százalékkal nő. Fotó: Pixabay

Miért is bontottuk ki ezt? Azért, mert ha összeadjuk a számokat, kiderül, hogy szochóból a 2023-ra várt 2748,1 milliárd forint után 2024-re 3085 milliárd forint bevételre számít a kabinet. Ez a 12,3 százalékos emelkedés pedig – figyelembe véve, hogy a költségvetés tervezési számai szerint 10,7 százalékos bértömeg-növekedéssel és 0,4 százalékos foglalkoztatásbővüléssel számolnak – magasabb, mint amennyivel az előbb említett két tényező alapján kalkulálni lehetett. A különbséget pedig miből szedik be?

A szerda esti Magyar Közlönyben megjelent adóemelés, mely szerint szochóval sújtják a megtakarítások hozamait, már alkalmas ennek a költségvetési lyuknak a betömésére.

A szochó nyugdíjkassza javára történő drasztikus eltolását a költségvetés többi fejezete bánja. A két nagy szociális ellátórendszert idén 1914,7 milliárd, jövőre pedig 1952,9 milliárd forinttal támogatja meg a büdzsé más forrásokból. (Ebbe a 13. havi nyugdíjra és nyugdíjprémiumra szánt költségvetési támogatást nem számítottuk be.) Ám míg a Nyugdíjbiztosítási Alap támogatása jövőre a tizedére csökken (652,6 milliárd forint helyett mindössze 61,9 milliárd forint lesz), addig az Egészségbiztosítási Alap dotációja a másfélszeresére nő: 1262,1 milliárd forint helyett 1891 milliárd forint jut ide.

A tbj-ből a kormányzat idén 4127,9 milliárd, jövőre pedig 4499,3 milliárd forint bevételre számít, itt továbbra is 60-40 százalék a megosztási arány a nyugdíjkassza és az egészségkassza között.

Összességben egyébként a Nyugdíjbiztosítási Alap főösszege 8,4 százalékkal, 6019,9 milliárd, míg az Egészségbiztosítási Alap főösszege 9,7 százalékkal, 4424 milliárd forintra nő 2024-re.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!