6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eddig egy olyan parlamenti előterjesztés sem került a képviselők elé, amit beterveztek a tavaszi munkarendbe.

Szinte teljesen leállt a kormányzati törvényelőkészítő munka az elmúlt hónapokban, amit nem lehet mással magyarázni, mint a koronavírus-járvány mindennél erősebb harmadik hullámával. A parlament honlapjára tavaly december közepi dátummal került fel az idén tavaszi ülésszakra benyújtani tervezett törvényjavaslatok listája, havi bontásban. Ezt összevetve az ülésszak nyitánya óta a kormány által beadott javaslatokkal, egyetlen egyezést sem találunk. Ezekben a hetekben a járványkezeléssel, illetve különböző kétoldalú beruházási és egyéb egyezmények ratifikálásával kapcsolatos előterjesztések landoltak a parlamentben, de a hétköznapi működést szabályozó ágazati törvények egyelőre nem kerültek napirendre - igaz, nem is beszélhetünk átlagos hétköznapokról.

Borult a menetrend
Borult a menetrend

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes tavaly december 15.-i dátummal küldte el Kövér László házelnöknek a 2021. évi tavaszi ülésszakra vonatkozó törvényalkotási programot. Abban februári, márciusi benyújtással az alábbi előterjesztések szerepeltek:

Februári leadással

  • A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény módosítása
  • A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítása
  • Egyes energetikai tárgyú törvények módosítása
  • Törvényjavaslat a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló EU-irányelv előmozdításáról

Márciusi leadással

  • A pálinkáról, a törkölypálinkáról és a Pálinka Nemzeti Tanácsról szóló törvény módosítása
  • A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek vonatkozásában a beszállítókkal szemben alkalmazott, tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló törvény módosítása
  • Egyes földügyi tárgyú törvények módosítása
  • A közbiztonság erősítése érdekében egyes rendészeti igazgatási tárgyú törvények módosítása
  • Köziratokról, közlevéltárakról szóló törvény módosítása
  • A hivatalos iratok kézbesítéséről szóló törvény módosítása
  • Egyes, a fővárosi és megyei kormányhivatalok elektronikus ügyintézésével összefüggő törvények módosítása
  • A közigazgatási hatóságok kijelölésével kapcsolatos egyes törvények módosítása
  • Törvényjavaslat az ingatlan-nyilvántartásról
  • Törvényjavaslat a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről
  • Törvényjavaslat az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről

Ezek tehát azok a javaslatok, amelyeket az eredeti ütemezés szerint a tavaszi ülésszak első két hónapjában, februárban és márciusban kellett volna benyújtania a kormánynak. Természetesen az élet felül tudja írni a terveket, de arra nem nagyon volt példa eddig, hogy egyetlen, a munkatervben szerepeltetett javaslat se kerüljön be a parlament elé a megadott időben. Most ez történt: a fent felsorolt 15 előterjesztés egyike sem jutott el a képviselőkig.

Azt nem lehet állítani, hogy egyik nélkül sem lehet folytatni az életet, de azért akad köztük olyan, amit a Semjén-féle dokumentum is nagy terjedelműnek tekint (ami a szabályozás kiterjedtségére is vonatkozik). Ilyen például a megújuló energiaforrásokra vonatkozó javaslat, amellyel a megújulóenergia-irányelvnek a hazai jogrendbe történő átültetését célozza. Az ingatlan-nyilvántartási törvényjavaslat pedig az idevágó törvényi előírások felülvizsgálatát tartalmazza, az E-ingatlan-nyilvántartási Rendszerhez kapcsolódva.

Ehhez képest az alábbi javaslatok kerültek a parlament elé idén január vége óta (kronologikus sorrendben):

  • A koronavírus-világjárvány elleni védekezésről
  • Az adóalap-erózió és nyereségátcsoportosítás megelőzése érdekében hozott, adóegyezményekhez kapcsolódó intézkedések végrehajtásáról szóló Multilaterális Egyezmény
  • A Montrealban, 1999. május 28-án kelt, a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes jogszabályok egységesítéséről szóló Egyezmény 2019. évi módosításáról szóló egyezmény kihirdetéséről
  • A Magyarország Kormánya és a Szlovák Köztársaság Kormánya között a katonai repülés területén folytatott együttműködésről szóló Megállapodás kihirdetéséről
  • Az Egységes Szanálási Rendszerhez kapcsolódó kormányközi megállapodás módosításáról szóló megállapodás kihirdetéséről
  • A Magyarország Kormánya és a Finn Köztársaság Kormánya között a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Finn Köztársaság Kormánya között a beruházások védelméről szóló megállapodás megszűnéséről szóló megállapodás kihirdetéséről
  • A Magyarország Kormánya és a Koszovói Köztársaság Kormánya között a beruházások ösztönzéséről és kölcsönös védelméről szóló megállapodás kihirdetéséről
  • A nemzeti adatvagyonról
  • A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, valamint az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény módosításáról
  • A településtervezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról

Ez tíz előterjesztés, de mint látni, egyik sem szerepelt a tavaszi munkatervben. Elsőként a járványhelyzeti javaslatot nyújtotta be a kormány, reagálva az aktuális egészségügyi állapotokra, ebben az esetben tehát az élet diktálta a törvényalkotási munka rendjét. Több törvény pedig kétoldalú megállapodások, egyezmények ratifikálását fedi. Az szja-törvény módosítása a 25 év alattiak adómentességét rögzíti, 2022-től – a javaslat benyújtásának időzítése érdekes, semmi nem indokolja, hogy már most elfogadtassák azt a képviselőkkel. Hacsak az nem, hogy javaslat hatálya kiterjed a 2021-es évre vonatkozó, de csak 2022. január 10.-ét követően kifizetett bevételek adókötelezettségére is. 

Minden jel szerint tehát bénítólag hatott az államigazgatásra, annak is a törvényelőkészítő részére a járvány harmadik, minden korábbinál erőteljesebb hulláma. S bár van még szűk másfél hét hátra a márciusból, amikor elkezdhetnek beszivárogni a tervezett javaslatok a parlamenthez, az már most megállapítható, hogy az eredeti menetrendet alaposan felbolygatta a járványkezelés.

Elkésve azonban még semmiről nincs a parlament, az igazán fontos előterjesztések – mint a 2022-es költségvetésről, vagy az adórendszerről szólók – majd csak később, a tavaszi ülésszak második félidejében kerülnek be a parlamenthez, az eredeti tervek szerint is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!