TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
	


	
	

Két hét múlva kiderül, hogy továbbra is Donald Trump fogja-e kormányozni a világ talán legbefolyásosabb országát, vagy egy sok mindent megélt 77 éves politikus, Joe Biden veszi át tőle a kormányrudat. Sorozatunk előző részében a jelöltek adó- és kereskedelem-politikáját veséztük ki, most pedig azt nézzük meg, hogy milyenek az esélyeik, és miként tartanák életben a munkaerőpiacot.

Ez a cikk eredetileg laptársunknál, a Privátbankár.hu-n jelent meg

Változatlanul Joe Bidennek áll a zászló a Fehér Házért zajló versenyfutásban: a demokratapárti elnökjelölt mintegy 10 százalékponttal vezet Donald Trump előtt a legfrissebb országos közvélemény-kutatások szerint.

Bár az egyes eredmények között nagy a szórás – egy hétvégén publikált országos felmérés például 6, egy másik 13 százalékpontos pluszt mutatott Biden javára –, a demokratapárti politikus előnye általában jelentősnek látszik.

Trump fellángolásai – augusztusban csökkenni látszott a hátránya – tehát nem bizonyultak hosszúéletűnek, és kisebb csodára lenne szüksége ahhoz, hogy november 3-ig megfordítsa az eredményt.

Joe Biden és Donald Trump első televíziós vitája Clevelandban 2020. szeptember 29-én.  Forrás: Youtube Joe Biden és Donald Trump első televíziós vitája Clevelandban 2020. szeptember 29-én. Forrás: Youtube

Lesz-e csoda?

Az elnök korábban abban bízott, hogy még a választás előtt nagy bejelentés lesz a koronavírus ellenes vakcináról.

Bár múlt pénteken valóban történt egy bejelentés (az amerikai Pfizer gyógyszergyár novemberben kéri a vakcina engedélyezését, de az már nem kerül forgalomba a választások előtt), ez a hír önmagában aligha fogja feje tetejére állítani a vetélkedést.

Trump egyetlen reménye az maradt, hogy az előrejelzések tévednek: a választáson tömegesen jelennek majd meg az eddig "rejtőzködő" republikánusok, esetleg tömegesen állnak mellé a jelenleg még bizonytalan szavazók.

Egyszer már sikerült rácáfolnia a közvélemény-kutatókra, akik 2016-ban szinte végig az akkori riválisa, Hillary Clinton győzelmét jósolták.

Akkor végül mégis a kőgazdag vállalkozóból lett politikus költözhetett be a Fehér Házba, miután sikerült megnyernie az úgynevezett billegő államok többségét. (Ezek azok az államok, ahol a republikánus és a demokratapárti jelöltek általában hasonló eséllyel indulnak – a szerk.)

Trump hátránya idén januárban és márciusban, tehát a vírusválság kitörése előtt volt a legkisebb Bidennel szemben, azóta – kisebb ingadozásokat leszámítva – csak nőtt a különbség.

Azt már lehetetlen megmondani, mi lett volna, ha nincs koronavírus, az viszont egyértelműnek tűnik, hogy

a járvány, valamint a karantén és az általa okozott gazdasági mélyrepülés jelentősen rontotta Trump, mint regnáló elnök esélyeit.

Júniusban a szavazók csaknem háromötöde vélte úgy, hogy nem kezelte jól a járványt.

A Gallup indexe, amely azt jelzi, hogy jól végzi-e az elnök a munkáját a megkérdezettek véleménye alapján, szintén arra utal, hogy a krízis betett Trumpnak.

A mutató a válság amerikai mélypontja környékén, májusban zuhant be, július óta ugyanakkor folyamatosan emelkedik:

Donald Trump népszerűségi (világos zöld vonal) és népszerűtlenségi (sötét zöld vonal) indexe, 2019. február - 2020. szeptember. Forrás: Gallup

 

Több tízmillió munkahely a tét

Az tehát még nyitott kérdés, hogyan hívják majd az USA következő elnökét, azt viszont nagyjából be lehet lőni, hogy mi várható tőlük.

Arról már írtunk, hogy milyen adó- és kereskedelem-politikát követnének a következő négy évben, most pedig – a Wall Street Journal (WSJ) elemzése segítségével – azt nézzük meg, hogyan teremtenének új munkahelyeket.

Utóbbi kérdés azért is kiemelkedően fontos, mert a munkaerőpiac még nem tért magához a koronavírus-ellenes karantén okozta sokkból – a GDP 31,4 százalékkal zuhant a második negyedévben az előző három hónaphoz képest, márciusban és áprilisban pedig 22 millióan veszítették el állásukat –, és bár a korlátozások eltörlésének köszönhetően komoly visszapattanás történt – augusztusra a munkahelyek mintegy felét sikerült visszaállítani  –, a második hullám újabb Armageddont okozhat.

A vírusválság már eddig is több munkahelyet égetett fel, mint a nagy 2008-as pénzügyi válság. 

Munkanélküliség az Egyesült Államokban, 2019. szeptember - 2020. szeptember (százalék, forrás: Statista.com)
 

Az aligha meglepetés, hogy mindkét jelölt több millió új munkahelyet ígér, a WSJ szerint ugyanakkor más-más stratégiát követnének.

Mit akar Trump?

Trump deregulációt és további adócsökkentést szeretne – azaz a megszokott republikánus receptet követné –, Biden viszont újabb fiskális stimulusokkal operálna.

A jelenlegi elnök 10 millió új állást ígér 10 hónap alatt, és egymillió új kis céget hívna életre. Azzal kampányol, hogy az újabb adócsökkentések segítségével az Egyesült Államokban lehet tartani a munkahelyeket.

Judd Deere, a Fehér Ház egyik tisztviselője szerint

az elnök adó-, kereskedelmi és deregulációs politikája eddig működött – a munkanélküliségi ráta tavaly szeptemberben 3,5 százalékra süllyedt, ami az elmúlt fél évszázad legalacsonyabb értéke –, és működni fog a jövőben is.

Sok republikánus úgy véli, hogy a gazdaság további kormányzati stimulusok nélkül is képes talpra állni, ezért felesleges arra további forrásokat szánni.

Mit akar Biden?

Ezzel szemben Biden és a demokraták amellett érvelnek, hogy

további kormányzati segítségre van szükség, amíg relatív magas szinten van a munkanélküliség.

Támogatnák a kormányzati és önkormányzati szerveket, hogy ne bocsássanak el dolgozókat, a járvány ideje alatt pedig kiterjesztenék a munkanélküliek segélyezését.

A demokratapárti jelölt emellett adókedvezményekkel segítené a munkahelyteremtésben a cégeket – például azokat, amelyek bővítik amerikai bázisaikat. Büntetné viszont azokat a vállalatokat, amelyek külföldön gyártott termékeiket a hazai piacra importálják. (Utóbbi lépéssel kvázi Trump vitorlájából fogná ki a szelet, igaz, az amerikai elnök első ciklusában pedig azt erőltette, hogy az amerikai vállalatok hozzák haza a termelésüket.)

Összességében mindkét jelölt azzal csábítana haza cégeket – és hozna vissza munkahelyeket –, hogy a külföldinél kedvezőbb adózási feltételeket kínálna számukra.

(Folytatjuk.)

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.