Ahogy arról mi is beszámoltunk, évek óta egyre súlyosbodó problémát jelent már a Debrecen-Mátészalka vasútvonal állapota. A helyzet mára annyira kritikus lett, hogy szakemberek ismerték el: menetrendet is nagyon nehéz kialakítani rá, így a teljes felújítás halaszthatatlanná vált.
Ezt csak megerősíti az is, hogy van olyan szakasz a vonalon, ahogy egy csigajelmezbe öltözött férfi is képes volt lefutni a vonatot. A figyelemfelkeltő akció után egy videóüzenetben hívták meg a civilek Mátészalkára Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt. A csoportnak ezzel kapcsolatban két kérése volt:
1) Szeptember 15-ig várják az államtitkárt.
2) Vonattal érkezzen, hogy személyesen is megtapasztalhassa a közlekedési viszonyokat.
Az államtitkár azonban abban a formában, ahogy a meghívás szólt, nem tud eleget tenni a kérésnek, programjai nem teszik lehetővé, hogy szeptember 15. előtt ellátogasson Mátészalkára. Ez azonban nem jelent teljes elzárkózást, Mosóczi hozzátette ugyanis:
"Szeptember második felében vagy októberben, térségi programjaihoz kapcsolódva szívesen találkozok Önökkel, a közlekedési kérdéseik megvitatása végett."
A civileknek így egyelőre kicsit még várniuk kell a találkozóra, ahol 55 millió forintos megtakarítási javaslatot fognak az államtitkárral megismertetni. A csoport tagjai azt szeretnék elérni, hogy ezt az éves szinten megspórolt összeget forgassák vissza a Mátészalka környéki kötöttpályás közlekedésbe. Például újítsák fel a vasúti kocsik kárpitjait, tegyék komfortosabbá az illemhelyiségeket, vagy sűrítsék a vonatjáratokat.
A csoportnak emellett több érvet is felsorakoztat a felújítás szüksége mellett:
- A vonal mentén élők munkaerőpiaci mobilitása növekedhetne, ha alkalmas lenne a vasútvonal a 80 km/h-s sebességre.
- A debreceni BMW-gyár elkészült járműveit is el kell szállítani a kereskedőkhöz, ami vasúton oldható meg a leghatékonyabban.
- Mátészalka és környéke jelentős teherforgalmat is bonyolít, hiszen a megtermelt szemes terményeket Mátészalka és Nyírbátor környékéről szállítják belföldre és külföldre. A vasúti pálya állapota miatti magas menetindő többletköltséget okoz a fuvarozóknak.
- A szabolcsi emberek számára könnyebben elérhető lenne a Debreceni Klinika és a hajdúsági megyeszékhelyen tanuló fiatalok életminőségében is pozitív változásokat eredményezne. Lehetőségük lenne úgy ingázni az otthonuk és az egyetem között, mint a Budapest elővárosában élőknek.