5p

Legalábbis ezt ígérte nemrég lapunknak a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely.

A Népszavának adott interjút Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke, a beszélgetésben újra kritikus megközelítésben került elő a magyar egészségügy, kiemelten a kórházak gazdálkodása. A területet rendszeresen ellenőrzi a számvevőszék, és az elmúlt időszalban lesújtó jelentésekben tárták a nyilvánosság elé, hogy milyen anomáliákat tapasztaltak a pénzügyekben. Gondatlanság, korrupció - a pénzszórás számtalan formájával találkoznak a számvevők az intézményekben.

Képünk illusztráció (fotó: MTI)
Képünk illusztráció (fotó: MTI)

Domokos László általában szigorúan ítéli meg az egészségügyi költségvetések végrehajtását, ezúttal is keményen fogalmazott a lapnak. Szavaiból kiderül, hogy az ÁSZ számos problematikus elemet azonosított be a kórházak működésére rendelkezésre álló pénz felhasználása során. Összegző megállapítása szerint "a világon mindenhol látszik, hogy ezen a területen több pénzre van szükség, tehát erre nincs igazi végleges megoldás, ezt valahogy kezelni kell. Rendet kell tenni, és utána újra lehet gondolni a finanszírozást is".

Az ÁSZ elnökének álláspontja szerint először a kórházak feladatait kell tisztázni, és ahhoz rendelni a megfelelő összegeket. Ezt sürgeti tehát, de ha hinni lehet a kormány tájékoztatásának, ez a feladat már ki lett pipálva.

Még június végén, az egyik Kormányinfón kérdeztük a kórházi adósságok rendezéséről Gulyás Gergely minisztert. Már akkoriban 43 milliárd forintra hízott a kórházak idei adóssága, és a beszállítókat képviselő egyik szakmai szervezet sürgette annak mihamarabbi rendezését. Arra alapesetben minden év végén szokott sor kerülni - ilyenkor a költségvetésből pótolják a 60-80 milliárd forintos adósságot - de a cégek megelégelték, hogy hosszú hónapokon keresztül hitelezik lényegében az egészségügy működését, és már a nyáron adósságrendezést követeltek.

Ebből ugyan nem lett semmi, de a Miniszterelnökséget vezető miniszter azért tudott megnyugtató üzenetet küldeni az érintetteknek. Gulyás kérdésünkre elmondta, hogy a 2020-as költségvetést úgy alkották meg, hogy abban már figyelembe vették a kórházak tényeges kapacitásait is, és ehhez rendelték a forrásokat. Ezt mondta a miniszter a Kormányinfón.

"A kormánynak az a terve, hogy legalább az ideit követően ne legyen olyan év, hogy az adósságállomány töb tízmilliárdossá fejlődik év végére. Természetesen mindig előállhatnak olyan helyzetek, amelyek eredményezhetnek néhány milliárdos hiányt. A kormány számára azonban nem elfogadható, hogy minden év végére 70-80 milliárd forintot kell a költségvetésben kiegészíteni... A finanszírozást újra kell gondolni, hogy pontosan meghatározzuk, melyik kórháznál mi az a kapacitás, ami elégséges ahhoz, hogy ne kelljen minden év végén újra és újra eljátszani (az adósságrendezést). A felelős gazdálkodás szabályai szerint olyan kapacitásokat állapítottunk meg, amiből a kórház ki tud jönni, s utána lehet a vezetői felelősséget érvényesíteni."

Vagyis elismerte, hogy az elmúlt években sem sikerült változtatni azon a gyakorlaton, hogy nem az adott kórház valós ellátási képességéhez mérten állapították meg a finanszírozást. Ez azonban szavai alapján változik 2020-tól, mert jön az új finanszírozási rend. Mivel a Kormányinfót követően két héttel a parlament áldását adta a jövő évi büdzsére, ez az új rend elvileg jogszabályba lett ültetve. Vagyis amikor az ÁSZ elnöke - igaz, a múltbeli gazdálkodásra, az abból nyert tapasztalatra hagyatkozva - arról beszél, hogy rendet kell tenni az egészségügyben az adósság újratermelődésének megelőzése érdekében, akkor elméletileg már egy teljesített feladatot kér számon a kormányon.

Persze azt majd a januárt követő időszak tapasztalatai döntik el , hogy tényleg sikerült-e új alapokra helyezni a finanszírozást. A törvény elfogadását megelőzően a pénzügyminiszter, Varga Mihály arról beszélt, hogy a terület összesen 184 milliárd forinttal több pénzből gazdálkodik jövőre, mint idén.

Más vélemények szerint ez az összevetés az újabb egészségügyi béremelések fedezetét is tartalmazza, így nem pontos, mert a kórházak működési feltételeinek javítására csak a béremelésen túl megmaradó összeg jut, vagyis kisebb a mozgástér.

Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy pont a bérigények miatt akadozik egy-egy kórház gazdálkodása. Mára olyan intenzív lett a nyugati kórházak munkaerő elszívó hatása, hogy nagyon komoly, 2-4 milliós fizetést kell biztosítani egy jobb szakorvosnak, hogy egyáltalán szóba álljon az adott intézménnyel. Ezt a pénzt pedig a működésre - így a gépek beszerzésére, felújítására, a kórház napi üzemeltetésére - betervezett keretből kénytelenek lecsípni a kórházvezetők. Amennyiben tehát a költségvetés képes annyi pénzt adni az intézményeknek, hogy ez a többlet is beleférjen, akkor elképzelhető, hogy elkezdődik az adósságállomány apadása.

Ha viszont onnan nézzük a lehetőségeket, hogy míg az idei költségvetésben 911 milliárd forintot biztosítottak az összevont szakellátásra - ahová a kórházak is tartoznak -, s ugyanerre a feladatra jövőre 932 milliárd forint lett betervezve, akkor mégis azt kell megállapítanunk, nem biztos, hogy elég lesz a célok teljesítéséhez a bővített keret.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!