5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Arról árulkodik a statisztika, hogy a lengyel, a lett, de még a kanadai kormány is családbarátabb az Orbán-kormánynál.

Mindössze 1,7 százalékpont. Ennyivel csökkentette az intézkedései révén a kétgyermekes átlagos fizetésből gazdálkodó családok adóelvonását az Orbán-kormány . A2011. január 1-jén bevezetett családbarát adórendszer lényege, hogy a legálisan dolgozó szülők annál nagyobb adókedvezményben részesüljenek, minél több gyermeket nevelnek. A kedvezmény mértéke a kétgyermekesek esetében az elmúlt 4 évben folyamatosan emelkedett, és a kormányzati híradások szerint 2011 és 2019 között összesen 2250 milliárd forint maradt a családoknál ennek köszönhetően.

Bár a kormány a zászlajára tűzte a családok védelmét és minden alkalmat megragad arra, hogy hangoztassa családbarát jellegét, ha nemzetközi viszonylatban kitekintünk egy friss OECD-statisztika segítségével, úgy tűnik, mindennek nagyobb a füstje itthon, mint a lángja külföldön. Igaz, az évértékelőn bejelentett családpolitikai intézkedésekre vitathatatlanul felfigyeltek külföldön is, hiszen nem sok olyan kormány van, amelyik a gyermekvállalás ígéretére lényegében 10 millió forintos szabadon felhasználható ingyenpénzt ad a pároknak.

Ami viszont az adórendszert illeti, a 2011 óta átalakított támogatási kedvezményrendszer nem igazolja a fenti magabiztos állításokat. Az OECD most megjelent kiadványa szerint a két gyermeket nevelő pár - melynek egyik tagja az átlagfizetésért, a másik pedig annak 67 százalékáért dolgozik - 36,2 százalékos adóelvonással számolhat. Vagyis egy gyermek nélkül egyedülálló, vagy gyermektelen pár adóékénél 8,8 százalékponttal vannak kedvezőbb adózási helyzetben a gyermeket nevelő párok.

Mi az adóék?
Az adóék azt mutatja meg, hogy a teljes munkaerőköltség (bruttó bér + munkáltató által fizetendő terhek) hány százalékát vonja el az állam különböző adók és járulékok formájában. A munkavállaló a bruttó béréből

  • 15 százalékos személyi jövedelemadót,
  • 10 százalékos nyugdíjjárulékot,
  • 7 százalékos egészségbiztosítási járulékot,
  • 1,5 százalékos munkaerőpiaci járulékot fizet.

A munkaadó a bruttó bérre vetítve

  • 2018-ban 19,5 százalék (2019 júliistól 17,5 százalék) szociális hozzájárulási adót,
  • és 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulást fizet.

2017-hez képest 1,1 százalékponttal csökkent az adóelvonás mértéke, ami két tényezőnek köszönhető. Egyrészt 2018-ban újabb 5000 forinttal növelte a kormány a kétgyermekesek által érvényesíthető adókedvezményt, másrészt a hatéves bérmegállapodás alapján a munkáltató által fizetendő szociális hozzájárulási adó 2,5 százalékponttal mérséklődött.

Ami viszont ennél megdöbbentőbb, hogy 2011-hez viszonyítva ennél alig nagyobb adózási előnyre tettek szert a kétgyermekes családok. Az adóék a vizsgált háztartás-típusnál ugyanis csupán 1,7 százalékponttal csökkent. A családbarát adórendszer elindítása évében 37,9 százalék volt az elvonás mértéke. A nemzetközi rangsorban a 8 év alatt kimutatott változással három helyet tudtunk javítani:

a magyar adóék 2011-ben a 10. legnagyobb volt, 2018-ban pedig a 13. a 36 országot rangsoroló listán.

 

A 2011-hez képest bekövetkezett 1,7 százalékpontos csökkenés sem teszi a legcsaládbarátabbá a magyar kormányt. A rendkívül alacsonynak tűnő adóék-csökkenés hátterében a 2010-ben másodszor hatalomra kerülő Orbán-kormány több, ellentétes hatású intézkedése áll. Azzal, hogy a progresszív személyi jövedelemadót egykulcsosra cserélték, minden dolgozó nyert, igaz, nem egyenlő mértékben. A magasabb keresetűek 30 százalék feletti szja, az alacsony keresetűeknek pedig 17 százalékos szja-ja csökkent 16 százalékra. Ezzel párhuzamosan a kisebb bérért dolgozókat az adójóváírás eltörlése hátrányosan érintette, ezt a hatást a gyermeket nevelők esetében ellensúlyozta valamilyen mértékben az újonnan bevezetett családi adókedvezmény. E három - önmagában is drasztikus - lépés eredményezte az, hogy hosszú távon, 2011 óta mindössze 1,7 százalékponttal csökkent az adóék az átlagos és az alatti fizetésből élőknél. 

A magyarnál nagyobb mértékben kilenc országban csökkent a teher. A legnagyobb mértékben, 5,9 százalékponttal Észtországban, ott, ahol egyébként 2011-ben és tavaly is kisebb teher sújtotta a kétgyermekes családokat. Az adóelvonás mértéke a vizsgált időszakban 36,2 százalékról 30,3 százalékra csökkent. Sőt, a lengyel kormány is "nagylelkűbb" volt, hiszen 3,9 százalékponttal 31 százalékról 27,1 százalékra mérsékelte a munkabért terhelő adók és járulékok nagyságát a két gyermeket nevelő párok esetében.

Ha pedig már Lengyelország, akkor visegrádi országok. Míg 2011-ben Magyarország éllovas volt a maga 37,9 százalékos adóékével, addig 2018-ra sikerült kicsit jobban igazodni a régió szintjéhez.

  • Szlovákiában 36,7,
  • nálunk 36,2,
  • a cseheknél 34,8,
  • a lengyeleknél pedig 27,1 százalékot vont el az állam adók és járulékok formájában.

A szociális hozzájárulási adó idén júliusban esedékes újabb 2 százalékpontos csökkentésével már megközelítjük a cseh adóék mértékét. Így megalapozottan kijelenthető, hogy a kétgyermekes, átlagfizetésből élő családok esetében régiós szinten versenyképessé tette az adórendszert a magyar kormány. Az egyedülálló, gyermektelen dolgozók esetében azonban még nagy lépések szükségesek ahhoz, hogy az iménti kijelentés helytálló legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!