6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jöhet még nagyobb különadó a külföldiekre, de ez hatástalan.

Ha szerepet kap a most még a Mezőhegyesi Ménesbirtokot vezető Lázár János a kormányban, akkor vélhetően a vidékfejlesztésért lesz felelős. Ebbe könnyedén becsomagolhatja régi harcát a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorításáért. Ám ez előtt akadályhegyek tornyosulnak. Mutatjuk, mik ezek és gazdasági szempontból miért tűnik reménytelennek, ráadásul politikailag kontraproduktívnak.

Mindent kicentiznek, ezért is hatékonyak.  Fotó: depositphotos.com
Mindent kicentiznek, ezért is hatékonyak. Fotó: depositphotos.com

A Karmelita kolostorba kegyesen beengedett birtokvezető lehetséges eszköztára:

  • Plusz ágazati adók vagy az adók összegének jelentős megemelése (az adópolitika tagállami hatáskör az EU-ban, a harmonizáció lassan halad és sok érdeket sért).
  • A plázastop meghosszabbítása (400 négyzetméternél nagyobb új üzlet nyitása).
  • Gyakoribb ellenőrzések a NAV-tól és a munkaügyi hatóságoktól, majd emelt bírságok.
  • Kötelező és a mostaninál is magasabb magyar beszállítói arány előírása. Megtiltani nem tudja, hogy a magyarok beszállítsanak a külföldieknek.
  • A Mol számára kötelező együttműködés a magyar beszállítókkal, akár expressz üzletek nyitása a Mol-kutakon.
  • Szuper kedvezményes fejlesztési hitel (például a felálló új NER-bankon keresztül, aminek az indulását 2023 májusára jelezték Mészáros Lőrincék.)
  • Vissza nem térítendő pénzügyi támogatás a magyar láncoknak.

Lehetnek még más módszerek is, a kormány vélhetően kitalál ilyeneket, de a miniszter-esélyesnek számolnia kell az uniós versenyhatóságok szigorával és egyéb kockázatokkal is. Az Európai Unióban szinte minden ország igyekszik valamilyen formában védeni a helyi termelőket és kereskedőket. De vannak közös uniós irányelvek (például a tőke és az áruk szabad mozgása), amiknek a túlzott megsértése ellen elég határozottan tudnak fellépni a tőkeerős kereskedelmi láncok. Például biztosan megtörténne ez, ha a jelenleginél nagyságrendekkel több terhet raknának rájuk Magyarországon. 

A külföldi láncokkal kapcsolatban ugyanakkor mindenképpen érdemes figyelembe venni:

  • A volumenvásárlás az egyik legnagyobb adu a kezükben. Egy ilyen inflációs környezetben az árversenyt mindig ők fogják nyerni és a vásárlónak ez a lényeg.
  • Erős külföldi és néhány nagy magyar beszállítóval van hosszú távú megállapodásuk.
  • Fejlett a logisztikai háttér, területileg is jól lefedik az országot ezáltal, erre az infrastruktúrára és az ezt működtető informatikára tetemes összeget, a bevétel mintegy 5-8 százalékát fordítják, további bővítéseket terveznek, ami munkahelyteremtő.
  • Sztenderd üzlettípusokat működtetnek, minden négyzetcentiméter és szolgáltatási perc ki van számolva, az üzleteket kevesebben és hatékonyabban üzemeltetik, egyre korszerűbb műszaki megoldásokkal, amikre évente több százmillió forintot fordítanak.
  • Megjelenésük óta, de az elmúlt 8-10 évben látványosan növelik az úgynevezett non-food (ruházat, kertészet, műszaki cikkek), termékek arányát, amiknek a forgalma gyorsan emelkedik, ezzel is vonzóbbá teszik magukat.
  • Saját márkás kínálatukban rengeteg magyar termelő áruját is elhelyezik, egyes magyar termelők áruit a nemzetközi hálózatukban is terjesztik. A magyar termelők csak nagyon drágán tudnának önállóan megjelenni a külpiacokon.
  • A Lidl stratégiai egyezményt kötött a kormánnyal, amely milliárdokkal támogatja új logisztikai központjának építését.
  • A magyar beszállítók arányát 50 százalék fölött tartják a termékpalettán, egyes láncok már 60 százalék felé tornászták ezt az arányt, az Aldi 2021 őszétől csak magyar friss húst árusít.
  • Nagy munkáltatók, például a Spar az ötödik legnagyobb a maga 14500 dolgozójával.
  • Az őket tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetségen keresztül az ÁFEOSZ-szal, az MNKSZ szervezeteivel, az Agrárkamarával, a Tej Terméktanáccsal is együttműködnek. 

Miért nehéz a magyar láncok helyzete?

  • A külföldiekhez képest nagyságrendekkel kisebb a tőkeerő, ennek megfelelően nem tudnak kellő ütemben fejleszteni (gyártás, logisztika, informatika), 
  • A felvásárlás sem opció, még akkor sem, ha a kormány úgymond kötelezné valamelyik állami pénzintézetet egy óriási hitelre. Az Auchan nem diszkont hálózat, Jellinek Dániel milliárdos nem fog ilyet csinálni belőle ha a mostani kisebbségi tulajdonát esetleg többségire változtatja.
  • A CBA tulajdonosai azt a stratégiát követik, hogy inkább csökkentik a hálózatot, és jobban szegmentálják a vevőkört, s ennek megfelelően alakítanak át bizonyos üzleteket. Egyébként pont az egyik versenytárs, a Lidl vásárolt meg hét egységet még 2017-ben.
  • A COOP lefedettsége erős a közepes és kisebb településeken, de például a Penny kifejezetten ezen a terepen gyorsít. A COOP-nál a franchise forma van túlsúlyban, sok bolttulajdonos gyakorlatilag belekényszerült ebbe, hogy élvezhesse a közös akciók adta előnyöket, egy kisebb, regionálisan erősebb részük beszerzési társulásban működik együtt.
  • A Magyar Falu programban megtámogatott kisboltoknak legfeljebb a felszínen maradásra elég a kapott pénz, fejleszteni nem tudnak.
  • A magyar cégek még összefogva is kisebb beszerzési volumeneket tudnak elérni, s ezért nem tudnak akkora kedvezményt kicsikarni a beszállítóknál, mint a külföldiek. Eleve sok kis beszállítóval dolgoznak, itt nehézkes az érdekek összehangolása, a gyors reagálás.
  • Nincsenek akkora és olyan fejlett feldolgozó üzemeik mint a külföldieknek, így tehát külső forrásból kell vásárolni a termékek javát.
  • Zömüknél elavult az ingatlanállomány, rengeteget kellene költeni ezek korszerűsítésére. Az üzletek formája, belső kialakítása és üzemeltetése egymástól is eltérő, nem sztenderdizált.
  • Az alacsonyabb hatékonysági mutatók (főleg EBITDA) miatt kevesebb jut fejlesztésre, toborzásra, munkahelyként is kevésbé vonzóak.
  • A beszállítók egy része a konkurenciának is szállít.

A Spar csoport nem régen számolt be 2021-es eredményeiről. Ott egyebek között elmondták, hogy tovább növelik a 250 egységből álló franchise hálózatot, tehát további magyar partnerekkel fognak dolgozni. Az Aldi és a Lidl folytathatja az ipari vagy belvárosi ingatlanokban való megjelenést, ezzel további szeletet fognak kihasítani a tortából.

A magyar hálózatok elől szívja el a levegőt az is, hogy például a Tesco a saját hipermarketjein belül más áruházaknak is helyet ad, így az „egy helyen mindent megvehetek” érzést erősítheti a vásárlókban, akik nem fognak üzletről üzletre menni csak azért, hogy úgymond magyar boltban költsék el a pénzüket.

A külföldi hipermarketláncok a járvány alatt is erősítették az online értékesítésüket, amit kiszállítással kombináltak. A diszkont láncok még csak az online eladásnál tartanak, a kiszállításba még nem vágtak bele részben azért is, mert a friss áru aránya náluk igen magas. A magyar versenytársak részéről nem látni hatásos erőfeszítéseket ezen a téren.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!