6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A diszkont kiskereskedők egyre nagyobb érdeklődést mutatnak üzlethelyeik bővítése iránt, beleértve a hagyományos bevásárlóközpontokat is. 

Ne lepődjünk meg, ha még több "olcsó" boltot látunk ezentúl a klasszikus bevásárlóközpontokban. Nemzetközi trendekről van és egyre több hagyományos plázában látni ilyeneket. Természetesen a plázák üzemeltetői igyekeznek folyamatosan a vásárlói igényekre szabni a bérlői mixet, de ők is érzékelik, hogy a diszkontoknak nehéz ellenállni. 

Egyre több diszkont láncnál működik saját benzinkút (fotó: depositphotos.com)
Egyre több diszkont láncnál működik saját benzinkút (fotó: depositphotos.com)

Két választásuk van: csupán a helyben lakók, esetleg egy szűk vásárlói réteg igényeit elégítik ki, vagy egy szélesebb vásárlói kört akarnak kiszolgálni és akkor sokkal színesebb, kevésbé egyneműbb lesz a bérlői paletta, s abba már bőven beleférnek a diszkontok is. 

Ezt a verziót erősíti egy friss felmérés. Az előrejelzések szerint a diszkont kiskereskedők nagyon vonzónak találják a közép- és kelet-európai (KKE) piacot, mivel a vásárlók az általuk kínált "ár-érték arányos" megközelítést részesítik előnyben - derül ki a Colliers új jelentéséből: "ExCEEding Borders CEE | December 2021 Alive & Kicking CEE-16 on the radar of discounters”.

Kevin Turpin, a Colliers közép- és kelet-európai regionális piackutatási igazgatója kifejtette:

„A folyamatban lévő világjárvány ellenére a GDP pozitív irányú visszapattanását észlelhettük. Az infláció növekedése és a globális ellátási lánccal kapcsolatos problémák, amelyek a termékek és erőforrások növekvő költségeit növelik, együttesen azonban mind hozzájárulnak a termelők, kiskereskedők és végső soron a fogyasztók előtt álló kihívásokhoz. "

Mivel a világjárvány hosszú távú hatásai még mindig nem ismertek, a kisebb bevásárlóközpont-formátumok és a kiskereskedelmi parkok jelentőségének növekedése erősödött. Az építés alatt álló vagy előrehaladott tervezési szakaszban lévő projektek többszörös száma alátámasztja ezt a tendenciát. 

Nemzetközi és helyi fejlesztők továbbra is érdeklődnek a kiskereskedelmi parkok iránt - ezt lapunknak megerősítette a VLK Cresa tanácsadó cég is. A hozamok idén tavasszal és nyáron 7-8 százalék körül voltak, ami azóta folyamatosan csökken, tehát az értéknövekedés lendületes ebben a kategóriában.

Számos fejlesztő fektet be ebbe a piaci szegmensbe, például az Immofinanz, a Saller, az EDS RP, a Trei Real Estate és a Fidurock. A fejlesztők, a befektetők és a kiskereskedők részéről az ilyen típusú eszközök iránti „étvágy” erősnek tekinthető. E piaci szegmens fejlettségi szintje a közép-kelet-európai országokban eltérő, de a kiskereskedelmi parkok szegmense nagy fejlődési potenciált mutat. 

Egy kiskereskedelmi komplexumban mindig fontos, hogy ki az igazi mágnesbérlő. Nos, az élelmiszer- és nem élelmiszer jellegű diszkont kiskereskedők gyakran meghatározó szerepet játszanak a kiskereskedelmi parkokban. A kisebb kiskereskedelmi parkok a mindennapi vásárlókra összpontosítanak, akik rendszeresen látogatják őket, ezért az ilyen komplexumok többségében jellemzően az élelmiszer- vagy nem élelmiszer jellegű diszkontáruházak a főbérlők. Ez a tendencia mind a nagyvárosok kiskereskedelmi parkjaira, mind pedig a kisebb városokban lévő projektekre vonatkozik. Ez a közép- és kelet-európai lakosok változó vásárlói magatartásának eredménye. Ugyanakkor a hagyományos bevásárlóközpontokon belüli üzlethelyiségek iránti növekvő érdeklődés is megfigyelhető.

A közép- és kelet-európai 16 országban több mint 30 élelmiszerdiszkontlánc működik. Az élelmiszerdiszkontok és a szupermarketek közötti különbség azonban egyre inkább elmosódik. A kezdeti kemény diszkont koncepció után a kiválasztott élelmiszerdiszkontok elkezdték átalakítani kínálatukat, hogy versenyre keljenek a hagyományos szupermarketekkel. Ugyanakkor a kiválasztott szupermarketek a "legalacsonyabb ár" marketingre összpontosítanak, és saját márkás termékeket is bevezettek. Az évek során a diszkontok és a szupermarketek közötti különbség a kínálatból és a termékek üzletekben való bemutatásának módjából kiindulva eltűnt. 

Az üzletek számát tekintve a KKE-16 országaiban a vezető kiskereskedő a portugál Jeronimo Martins tulajdonában lévő Biedronka, amely több mint 3100 üzlettel rendelkezik Lengyelországban. A második helyen a német Schwarz csoport tulajdonában lévő Lidl áll több mint 2000 üzlettel. Ukrajna legnagyobb élelmiszerdiszkontlánca, az ATB a harmadik helyen van. A Lidl és a Kaufland mellett a közép-kelet-európai régióban aktív német láncok közé tartozik az Aldi, amely Lengyelországban Aldi Nord, Magyarországon pedig Aldi Süd néven van jelen, valamint a Penny, amely a Csehországban, Magyarországon és Romániában aktív. 2020 eleje és 2021 első félévének vége között több mint 1350 élelmiszerdiszkont üzlet nyílt a közép- és kelet-európai régióban. Ez megerősíti, hogy a régió továbbra is a fejlődés útján halad, és képes sok új létesítményt befogadni.

De nemcsak enni szeretnek a vásárlók, hanem a kozmetikai szegmenst is sokra tartják. A közép- és kelet-európai régióban több mint 45 nem élelmiszeripari diszkontlánc működik. Az üzletek számát tekintve a legnagyobb a Pepco, amelyet a KiK, az Avrora és az Ostrov Chistoty követ. A Pepco közel 2500 üzlettel 11 országban van jelen. A Pepco csoport a tulajdonosa a Dealz márkának is közel 100 üzlettel Lengyelországban. A második legnagyobb lánc a KiK, közel 1000 üzlettel rendelkezik 8 országban. Ezek, valamint a holland Action márka és a német TEDi márka úgy döntöttek, hogy kiskereskedelmi parkokban megnyitott üzleteken keresztül lépnek be a közép-kelet-európai piacokra. Gyors növekedésük során azonban ezek a láncok a hagyományos bevásárlóközpontokban is keresik a lehetőségeket. 

Úgy tűnik, hogy a diszkontok kevésbé szenvedtek a hagyományos kiskereskedőkhöz képest. A gyakran kisebb, szabadtéri parkolókkal és egyedi bejáratokkal rendelkező diszkontok a világjárvány idején valamivel kisebb zavarokat tapasztaltak a különböző szabályozások, illetve a vásárlói aggodalmak miatt.

A 2021-re vonatkozó főbb adatok:

  • A hagyományos bevásárlóközpontok száma a közép- és kelet-európai 16 országban meghaladta az 1200-at 
  • A hagyományos bevásárlóközpontok állománya megközelítőleg 28,5 millió négyzetméter 
  • A kiskereskedelmi parkok kb. 1,350 projektet tesznek ki
  • A kiskereskedelmi parkok teljes állománya kb. 9 millió négyzetméter

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!