6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kollégánk a Trend Fm műsorának nyilatkozott a jövő évi minimálbérről, inflációról, a járványügyi korlátozásokról ezen a héten várható kormányzati döntésről és az adóváltozásokról.

Mekkora lehet az infláció jövőre?

A Magyar Nemzeti Bank 3,5 százalékot vár középértéken, az idei évhez hasonlóan, 2022-re pedig már 3 százalékot. Mindegyik érték a jegybanki inflációs toleranciasávon belül van. Főleg az élelmiszerek árváltozása, illetve a jövedéki adó emelése (dohány) húzza az árakat a jegybanki magyarázat szerint, bár tavaly ebben a termékcsoportban nagyobb volt az infláció. Valamint a tartós fogyasztási cikkeknél megjelent a gyengébb forint árfolyamhatása. Az üzemanyagok viszont visszahúzzák, kisebb a kereslet az olajra a világpiacon a recesszió miatt.

Kis karácsony vagy nagy karácsony vár ránk? (Forrás: Orbán Viktor Facebook-oldala)
Kis karácsony vagy nagy karácsony vár ránk? (Forrás: Orbán Viktor Facebook-oldala)

Előre tekintve továbbra is a pandémia alakulása fogja meghatározni a gazdasági folyamatokat. Kérdés, hogy a keresleti piac felfutása milyen árkorrekcióra készteti a kínálati oldalon lévőket, igyekeznek-e minél gyorsabban visszanyerni a 12-25 hónapnyi veszteségeiket. Ha igen, akkor ez látszani fog az árak emelkedésében. A gazdasági fellendülés biztos, hogy lökést fog adni az olajpiacnak, szóval ebben az esetben számíthatunk a benzinárak emelkedésére. Nagy kérdés az élelmiszerpiac, itt a kínálatot a pandémia mellett az időjárás, a klímaváltozás is befolyásolja.

Arra nem számít kollégánk, hogy a havi árváltozások visszaesnének 0-1 százalék közelébe, ehhez a gazdaság teljes leállása kellene, azt viszont mindenáron el akarja kerülni az Orbán-kormány.

Járványügyi intézkedések

Az eddigi kormányzati nyilatkozatok alapján arra van nagyobb esély, hogy fennmaradnak a szigorítások. Az esetszámok egyelőre nem alakulnak biztatóan. De a kormánynak mérlegre kell tennie a társadalmi elvásárokat is: egy karácsonyt, szilvesztert senki nem szeretne a négy fal között tölteni. Ma azért annak van a nagyobb esélye, hogy nem lesz elég a 30 nap a járvány megfékezésére.

Minimálbér

Minden korábbinál több bizonytalanságot hordoz a mostani tárgyalás, máshonnan nézve azonban szó nincs bizonytalanságról, hiszen a járvány itt van köztünk, ahhoz vagyunk kénytelen alkalmazkodni. A minimálbérnek indikátor szerepe van a cégek bérpolitikájában: ha nem akarják hagyni, hogy a minimálbér emelés összenyomja a bérskálát, akkor muszáj a magasabb bérszinteken követni a legkisebb bér növekedését. Az elmúlt években 8-10 százalékos béremelés volt, de volt év, amikor még magasabb. Az adatok megítélésekor nehézséget okoz, hogy a statisztikai hivatal módszertana csak az öt főnél nagyobb vállalkozásokat veszi figyelembe, ráadásul idén a bérezésnek is idomulnia kellett a járványhoz, a részmunkaidős kifizetések pedig jelentősen torzítják az összképet. Míg a korábbi években 13-14 százalékot is elérte, tavaly 10-12 százalékos volt havi szinten a bruttó béremelkedés mértéke, idén 9-10 százalék között mozog. Ha hitetünk ennek a statisztikának, akkor már ez is szép eredmény az ismert körülményekhez képest.

De a cégek már a járvány második hullámával küzdenek. Ennek mélysége azonban más, mint az elsőé volt. Akkor a riadalom miatt a termelés is leállt sok helyen, az emberek visszafogták a költekezésüket, amit főleg a tartós iparcikkeknél, szolgáltatásoknál lehetett érezni – ebbe a korlátozások is vastagon belejátszottak. Egyedül az élelmiszerkereskedelem tűnt ellenállónak, de hát enni kell.

Most azért kisebb a pandémia hatása ezekre a folyamatokra. A szolgáltatások, ha időzárasan is, de elérhetőek, az ipar felől nem érkezett hír nagytömegű leállásokról.

De ettől még a vállalatok mindent el fognak követni, hogy ne nagyon rugaszkodjon el a valóságtól a bérdinamika. Nem kérdés, hogy szükség van a magyar fizetések emelésére, közeledni kell a nyugat-európai átlaghoz, hogy meg lehessen tartani a munkaerőt.

A legfrissebb hírek szerint a munkaadók a reálbérek megőrzését tekintik célnak. A jegybank aktuális inflációs jelentése alapján ez 3,5 százalék körüli emelést jelentene 2021-re. Ha a kormány előrejelzéséből indulunk ki, akkor pedig csak 3 százalékosat. A munkavállalók nyilvánvalóan ennél nagyobb emelésben érdekeltek. Az biztos, hogy nem lesz újabb hat éves megállapodás, a felek egy évre előre tudnak tekinteni. Kérdés, hogy a kormány mit tud ehhez hozzátenni, például a bérterhek csökkentésével. Itt a szochó csökkentése jöhet szóba, a munkavállalók pedig az szja csökkentését szorgalmazzák. Még az is lehet, hogy nem január elsejével kerül sor a béremelésekre, a munkaadók legalábbis ezt is bedobták, de azért várjuk meg a munkavállalók álláspontját is ez ügyben.

A végső szót a kormány fogja kimondani. Ha mindent mérlegre teszünk – szükség van a bérek felzárkóztatására, ugyanakkor a gazdasági helyzet most nem tesz lehetővé 10 százalék közeli béremelést – akkor kollégánk szerint valahol 4-6 százalék között fognak megállapodni a felek.

Adóváltozás

Egészen két héttel ezelőttig az volt munkatársunk álláspontja, hogy érdemi változás nem lesz az adórendszerben, leszámítva a kisadózó vállalkozások tételes adójának szigorítását. Ám Parragh László, az MKIK elnöke közben letett egy javaslatcsomagot a kormányfő asztalára, amiben nagy horderejű változások vannak: az iparűzési adó befizetési kötelezettség elengedése 2021-re (sőt, már 2020-ra is ezt javasolja a kamarai elnök), az egyéb önkormányzati adók szintjének befagyasztása, valamint a társasági adó csökkentése 5 százalékra a mostani 9 százalékról, szintén egy évre, jövőre.

Ezek a javaslatok kétségtelenül kedvezőbb helyzetbe hoznák a cégeket, bár iparűzési adót a korrigált árbevétel után kell fizetni, márpedig ahol nincs árbevétel, adóalap sem keletkezik. A tao-nál pedig a nominális kulcs kevésbé számít, inkább az effektív kulcs, ami az igénybe vehető kedvezmények miatt alacsonyabb, mint a nominális.

Az iparűzési adó csökkentését, újragondolását egyébként régóta szorgalmazzák az ágazati érdekképviseletek. Az ipa ugyanis aránytalanul terheli a cégeket, ilyen adónemre ráadásul nem is nagyon van példa külföldön. A kamarai javaslatról nem lehet azt állítani, hogy ebben az ügyben adófilozófiai fordulatot hozna, ez egy radikális lépés lenne, hogy két évi befizetést egyszerűen vonjanak el az önkormányzatoktól. Amelyek a gépjárműadó rájuk eső részének elvonásával már kaptak egy nagy pofont.

Ami az egyéb intézkedéseket, már elfogadott adótörvényeket illeti, folytatódik a jövedéki termékek adójának igazítása az uniós elvárásokhoz. Az adóadminisztrációban előremutató változások lesznek, már az áfabevallás-tervezetek elkészítése is bekerül az adóhivatali körbe. Javulnak a kata konkurensének szánt kisvállalati adó feltételei, bár ebben az áttörésre még várni kell.  De főleg az adózók életét, adminisztrációs kötelezettségein javító intézkedések lesznek jövőre.

A beszélgetést is hallgathatják meg:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!