7p

Az eddigi gyakorlattal ellentétben nem egységesen, hanem rendkívül szélsőséges mértékben, 5 és 72 százalék között emelkednek az autópálya-matricák árai. A fuvarozók pedig hidegzuhanyként értékelik, hogy a kilométer-arányos útdíjakat már október 15-ével megemelik. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára emlékeztetett, a fuvarozók jellemzően adott évre szerződnek, az útdíjak emelkedése miatti önköltségnövekedést pedig indokolt lenne áthárítani a megbízókra.

Drasztikusan megemelkedhetnek a szállítási költségek Magyarországon, miután Palkovics László technológiai és ipari miniszter hétfői rendeletben kihirdette a 2023-as évre vonatkozó autópályamatrica-díjakat és kilométer-arányos útdíjakat – utóbbiak ráadásul nem is január 1-jétől, hanem már október 15-től emelkednek. Ami a magyar családok pénztárcáját közvetlenül érinti, az természetesen a személyautók matricadíja. Ebben a D1 díjkategóriában – hasonlóan az utánfutók U kategóriás díjához – a heti (pontosabban 10 napos) matricák ára 44, a havi matricák ára pedig 71 százalékkal fog többe kerülni, mint idén.

A motorkerékpározás szerelmesei is mélyebben kell, hogy a zsebükbe nyúljanak: az ő D1M kategóriájukban a tíznapos matrica 72, a havi matrica pedig 63 százalékkal fog drágulni.

Az autópálya-matricák közül a legnépszerűbbek 40-70 százalékkal drágulnak
Az autópálya-matricák közül a legnépszerűbbek 40-70 százalékkal drágulnak

Infláció alatti mértékben, csupán 5 százalékkal emelkednek a megyei matricák árai (valamennyi járműkategóriában), a buszosok B2-es díjszabása (mindegyik időtartamra), illetve az éves matricák árai motorra, személyautóra és utánfutóra is.

A D2-es kategóriát egyszerűen kisteherautóknak szokás nevezni, ám ennél azért szélesebb a kör: a 3,5 tonnánál nem nagyobb megengedett össztömegű kisteherautók mellett ide tartoznak a 7 főnél több személy szállítására alkalmas személyautók is. Az ő esetükben a tíznapos matrica 5, a havi matrica 21, míg az éves matrica 49 százalékkal fog többe kerülni.

Másfél hete még a miniszter is másképp gondolta

Maga az emelés mértéke is több mint fura. A vonatkozó minisztériumi rendelet ugyanis 2020 óta azt mondja ki, a tárgyévet (azaz jelen esetben 2023-at) megelőző év augusztusi, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által az előző évre vonatkozó augusztusi, egy évre vonatkozó (azaz az előző év augusztushoz viszonyított) fogyasztói árindexszel „módosul” (sic!) a matrica ára – minden kategóriában, minden időtartamra. A kijelentő mód pedig egy automatizmust jelent, vagyis hogy nem a miniszter pillanatnyi hangulatától függ, épp melyik kategóriának akar kedvezni vagy épp melyiket szeretné büntetni. Ez az automatizmus azt is jelenti (jelentené), hogy mivel a KSH idén augusztusban 15,6 százalékos inflációt mért az előző év augusztusához képest, nem emelkedhetnének ennél magasabb mértékben a matricaárak.

A differenciált matricaár-emelkedés olyannyira meglepő volt, hogy alig másfél hete még az illetékes technológiai és ipari miniszter, Palkovics László sem így gondolta. Az RTL Klub Híradója meg is kérdezte a minisztert, változtatnak-e a díjemelés szabályain, miután a pénzromlás üteme 24 éve nem látott szintre gyorsult.

„Hát ugye hoztunk egy szabályt egyszer, ami ezt a szabályt írta le. Ezen nem nagyon hiszem, hogy kívánnánk változtatni”

– felelte a miniszter a riporter kérdésére. Ehhez képest hétfő este meglepetésként érte az autós társadalmat, hogy egyes matricák esetén csupán 5, míg más, népszerűbb kategóriáknál akár a 70 százalékot is meghaladó mértékű volt az emelkedés. (A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szerint az idei év első hat hónapjában eladott 7,8 millió matricából 4 millió volt tíznapos, 2,2 millió pedig havi.)

A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautók azonban nem matricát vásárolnak, hanem kilométer-arányos útdíjat fizetnek a HU-GO rendszerben. Ez az összeg egy – tengelyszámtól függő – alapdíjból és egy, a jármű környezetvédelmi besorolása alapján megállapított szorzóból áll. Utóbbi az EURO V vagy annál „zöldebb” teherautók esetében 0,85, az EURO I vagy annál rosszabb besorolású gépkocsik esetében 1,15, négy- vagy több tengelyes jármű esetén pedig 1,2. Az alapdíjakat pedig a miniszteri rendelet rögzíti külön a gyorsforgalmi utakra, külön a főutakra. A rendelet október 15-ével az alapdíjakat is egységesen az idén augusztusi infláció mértékének megfelelően, 15,6 százalékkal emelte meg.

Hidegzuhany

„Hidegzuhanyként” értékelte az új útdíjrendeletet lapunk kérdésére Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Emlékeztetett, két éve vezette be a kormányzat azt a szabályt, hogy az útdíjakat minden évben az augusztusi infláció mértékével emelik meg, a konkrét számokat pedig november végéig teszik közzé, hogy legyen idő felkészülni a január 1-jei díjemelkedésre. Arra, hogy a kilométer-arányos útdíjak már október 15-ével emelkednek, úgy reflektált, hogy ez nehézséget okoz, ugyanis a fuvarozók jellemzően úgy szerződnek, hogy az egy tárgyévre, azaz január 1-től december 31-ig tartó időszakra vonatkozik.

„Tudomásunk szerint nincs olyan ország Európában, mely ne év elején változtatna útdíjat”

– emelte ki, hozzátéve:

a változtatás nem ad még 30 napnyi felkészülést sem a fuvarozóknak.

A fuvarozók érdekképviseleti vezetője szerint ezzel a szabályozási környezettel szemben egy bizalmatlanság alakul ki a vállalkozókban, nem lesz tervezhető a költségvetésük, a megbízásaik.

Az emelés mértékével kapcsolatban elismerte, nemzetközileg is bevett szokás az inflációkövető emelés, de a váratlan évközi emelés következményeként az önköltségek is nőttek, ami miatt most

  • belföldi fuvarozás esetén egy 4-5 százalékos,
  • nemzetközi fuvarozás esetén pedig 3-4 százalékos azonnali fuvardíjemelés lenne indokolt.

Árvay Tivadar leszögezte, ez egy objektíven mérhető valós költségnövekedés, amit a fuvarozóknak jogos lenne áthárítani a megbízókra. Azonban a kisebb, nem túl tőkeerős fuvarozó cégek esetében sokszor „a megbízó diktál”, ezért most nehéz helyzetbe kerülnek – mutatott rá a főtitkár.

Az érdekképviseleti vezető emlékeztetett, a DigiLog Consulting által közzétett Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) a 2022-es évre már korábban is akár 30 százalékos fuvardíj-emelést prognosztizált a szektor költségnövekedései (rezsi, bérek, üzemanyag, a járművek árát, a szervizköltséget) miatt.

„Ennek a 30 százaléknak nagyon nagy jóindulattal a felét tudták érvényesíteni a vállalkozások, ehhez képest kellene most egy további 3-4 százalékos díjemelést érvényesíteni”

– ismertette Árvay Tivadar. Úgy vélte, a szektor kisebb, nem elég stabil önköltségszámítási rendszerrel működő kis- és középvállalkozásait már csak a lendület meg az esetleges tartalékaik viszik előre.

Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára (Fotó: YouTube / N1TV)
Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára (Fotó: YouTube / N1TV)

A közeli jövőről szólva a főtitkár felvázolta, hogy 2023-tól júliusi inflációs adat alapján október 1-jei díjemelések lesznek, ami azt fogja jelenteni, hogy a magyar fuvarozók „kétszer fognak a megbízókkal megküzdeni”, egyszer az októberi emelés előtt és egyszer az év eleji tendereken, ahol a nemzetközi útdíjakkal kell kalkulálniuk.

A közúti fuvarozói alágazatról Árvay összességében úgy vélekedett, az őket sújtó nehézségek miatt, úgymint a járműbeszerzési problémák, az üzemanyagárak emelkedése, a kritikus és egyre súlyosabb munkaerőhiány, valóságként jelenhet meg az ellátási láncok zavara a hazai és az európai uniós piacon is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!