Akár hivatalos bejelentésnek is vehető Magyar Levente külügyi államtitkár keddi nyilatkozata. A Világgazdaságnak adott interjújában elmondta, hogy egy 600 hektáros, „rendkívüli méretű ipari zónát” hoznak létre egy Pécshez közeli zöldmezős területen.
A legfrissebb információk szerint viszont a SAIC Motor Corporation részvénytársaság folytat előrehaladott tárgyalásokat a Külgazdasági és Külügyminisztériummal – vagyis nagy esély van arra, hogy Kína legnagyobb autóipari vállalata érkezik ide. A sanghaji tőzsdén jegyzett vállalkozás egy sor gyártócéget fog össze és 11 milliárd részvénnyel rendelkezik.
Ezt az értesülést megerősíti egy áprilisi híradás is, amely az olasz sajtóban jelent meg. Eszerint a SAIC 18 hónapon belül évi 100 ezer autó gyártására alkalmas kapacitást kíván létrehozni Európában, elsősorban azért, hogy elkerülje az uniós vámokat.
Tavaly a SAIC még csak 243 ezer autót adott el Európában (5,1 százalékos növekedés egy év alatt), de ezzel már elérte a 2 százalékos piaci részesedést. Legismertebb márkája az MG, amely Magyarországon is kapható, nagyon kedvező áron. Jelenleg a brit piac az első számú célpont – már csak azért is, mert az MG tradicionális angol autómárka volt, mielőtt a kínaiak megvették volna. A másik legnagyobb európai piac viszont az olasz, ahol a tudósítás szerint erőteljes terjeszkedést terveznek az idei évre: a márkakereskedői hálózatot 60-ról 70-re, az értékesítési pontokat pedig 130-ról 150-re növelik.
Fotó: Pexels
A SAIC Motor Corporation a kínai után a nemzetközi piac meghódítását tűzte ki célul: ennek érdekében Indiában, Indonéziában és Thaiföldön is gyáregységeket, Kaliforniában, Birminghamban és Tel Avivban pedig kutatás-fejlesztési központokat hozott létre. Továbbá összesen 11 szerviz- és marketingközpontot létesített Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Afrikában, a Közel-Keleten és Ausztráliában. Az MG modellekből már 2021-ben 470 000 darabot adtak el a világ 17 országában. Ezt egészíti ki a SAIC Motor Maxus márkájának elektromos kishaszon-gépjárműve amely az egyik legnépszerűbb furgonja volt tavaly.
A gyár alapításra kiszemelt terület a Pécs közelében levő Bicsérd falu határában található, jelentős részben még mezőgazdasági művelés alatt. A jövendő gyár szempontjából nagyon fontos hogy remek közlekedési kapcsolattal rendelkezik: közelében halad a 6-os főút, vasúti kapcsolata is van, ráadásul mindössze 35 kilométerre található a mohácsi kikötő, és ott épül az új híd is. A 600 hektáros terület – csak összehasonlításként a BYD szegedi gyára ennek harmadán terül majd el – infrastruktúrájának elkészítése viszont 100-200 milliárd forintot emészthet fel. Az erre szolgáló tervek információink szerint már elkészültek, így már „csak” a szántóföldek kisajátítására kell sort – és pénzt – keríteni.