Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
Vég Márton Vég Márton

Megbékélt egymással a kormány és a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., aminek egyik jele lehet, hogy a 2019-es gigantikus profitot ezúttal már nem vették ki a külföldi tulajdonosok a cégből.

Míg tavaly az utolsó fillérig mindent kivettek a Budapest Airport (BA) Zrt. tulajdonosai a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég gigantikus 2018-as nyereségéből osztalék formájában, addig idén mindent a tartalékba helyeztek, pedig 2019-ben még nagyobb profit jött össze a reptéri cégnél - derül ki a BA beszámolójából. A vállalat beszámolóját teljes egészében euróban tették közzé, mi 330 forintos euróárfolyamon számoltunk cikkünk megírásakor.

Így jött ki, hogy a BA Zrt. tavaly közel 110 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el 2019-ben, ami jelentős növekedésnek számít a 2018-as 95 milliárd forinthoz képest. Mind a légiforgalmi, mind a kereskedelmi bevételek szépen gyarapodtak. Az adózott eredmény pedig mintegy 29 milliárd forint lett, ez 2018-ban 24,6 millárd forint volt. Míg ezt legutóbb kivették a társaságból, addig most inkább eredménytartalékba helyezték.

Ennek tükrében még érdekesebb, hogy április végén a BA közel 300 főt érintő csoportos leépítést jelentett be, mert áprilisban az utasforgalom 99,3 százaléka kiesett, ezért nem tudta fenntartani a 16-17 millió fős utasszámhoz mért dolgozói létszámot. Tavaly rekordszámú, mintegy 16,2 millió utas használta a repteret. A reptéri cég 55,4 százalékos tulajdonosa jelenleg a német AviAlliance GmbH, amelyet megvásárolt egy kanadai nyugdíjpénztár.

Hogy ezúttal nem vitték ki a gigantikus profitot, abban az is szerepet játszhat, hogy megbékélt egymással a kormány és a reptéri cég. A hatalmas reptéri bevételeket látva az utóbbi időben a kormány célkeresztjébe került Ferihegy. Arról lehetett olvasni, hogy Mészáros Lőrinc a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. megszerzésére készülhet. Folyamatosak voltak a tárgyalások a reptér üzemeltetői és a kormány között.

"Pocsék üzemeltetés, maximális profit" - mondta tavaly nyáron Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter az egyik Kormányinfón.

Jelentős személycserék is voltak a reptéren annak érdekében, hogy jobb legyen a kapcsolat a repteret bíráló kormánnyal. Lecserélték a vezérigazgatót és új vezető került a vállalati kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatóság élére. A koronavírussal persze a reptéren sem számoltak előre, de a beszámolóban azt ígéri a cég, hogy a 2019-ben megkezdett beruházási projekteket várhatóan befejezik, amelyhez bankhiteleken keresztül megfelelő pénzügyi forrásokkal rendelkeznek.

A vezetés megteszi a megfelelő lépéseket ahhoz, hogy a Budapest Airport nyereségtermelő képessége visszaálljon a koronavírus-járvány előtti szintre. A Budapest Airport vezetői arra számítanak, hogy az elveszett bevételek döntő többségét a jelenlegi partnerek segítségével további szolgáltatásokon keresztül pótolhatja a határzár feloldását követően - szerepel a beszámolóban.

Egyelőre még csak éledezik a reptér, napi 10-15 járat már felszáll (főleg a Wizz Airé), de nagyon alacsony kihasználtsággal. Kérdés, hogy a koronavírus-járvány miatti turisztikai visszaesés miként érinti a reptéri gyorsvasút ügyét. A januári kormányzati ígéretek szerint a tervek elkészültek és a megvalósításhoz szükséges engedélyek is rendelkezésre állnak. A beruházás a 2021 és 2027 közötti, Európai Uniós költségvetési ciklusban erre a célra rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési forrásokból valósulhat meg. Január óta azonban sokat változott a világ. Az biztos, hogy a ferihegyi parkolóház nem fog megépülni, csak a gödröt ásták ki hozzá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.