2020. június 4. 13:54

Megbékélt egymással a kormány és a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt., aminek egyik jele lehet, hogy a 2019-es gigantikus profitot ezúttal már nem vették ki a külföldi tulajdonosok a cégből.

Míg tavaly az utolsó fillérig mindent kivettek a Budapest Airport (BA) Zrt. tulajdonosai a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég gigantikus 2018-as nyereségéből osztalék formájában, addig idén mindent a tartalékba helyeztek, pedig 2019-ben még nagyobb profit jött össze a reptéri cégnél - derül ki a BA beszámolójából. A vállalat beszámolóját teljes egészében euróban tették közzé, mi 330 forintos euróárfolyamon számoltunk cikkünk megírásakor.

Így jött ki, hogy a BA Zrt. tavaly közel 110 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el 2019-ben, ami jelentős növekedésnek számít a 2018-as 95 milliárd forinthoz képest. Mind a légiforgalmi, mind a kereskedelmi bevételek szépen gyarapodtak. Az adózott eredmény pedig mintegy 29 milliárd forint lett, ez 2018-ban 24,6 millárd forint volt. Míg ezt legutóbb kivették a társaságból, addig most inkább eredménytartalékba helyezték.

Ennek tükrében még érdekesebb, hogy április végén a BA közel 300 főt érintő csoportos leépítést jelentett be, mert áprilisban az utasforgalom 99,3 százaléka kiesett, ezért nem tudta fenntartani a 16-17 millió fős utasszámhoz mért dolgozói létszámot. Tavaly rekordszámú, mintegy 16,2 millió utas használta a repteret. A reptéri cég 55,4 százalékos tulajdonosa jelenleg a német AviAlliance GmbH, amelyet megvásárolt egy kanadai nyugdíjpénztár.

Hogy ezúttal nem vitték ki a gigantikus profitot, abban az is szerepet játszhat, hogy megbékélt egymással a kormány és a reptéri cég. A hatalmas reptéri bevételeket látva az utóbbi időben a kormány célkeresztjébe került Ferihegy. Arról lehetett olvasni, hogy Mészáros Lőrinc a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. megszerzésére készülhet. Folyamatosak voltak a tárgyalások a reptér üzemeltetői és a kormány között.

"Pocsék üzemeltetés, maximális profit" - mondta tavaly nyáron Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter az egyik Kormányinfón.

Jelentős személycserék is voltak a reptéren annak érdekében, hogy jobb legyen a kapcsolat a repteret bíráló kormánnyal. Lecserélték a vezérigazgatót és új vezető került a vállalati kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatóság élére. A koronavírussal persze a reptéren sem számoltak előre, de a beszámolóban azt ígéri a cég, hogy a 2019-ben megkezdett beruházási projekteket várhatóan befejezik, amelyhez bankhiteleken keresztül megfelelő pénzügyi forrásokkal rendelkeznek.

A vezetés megteszi a megfelelő lépéseket ahhoz, hogy a Budapest Airport nyereségtermelő képessége visszaálljon a koronavírus-járvány előtti szintre. A Budapest Airport vezetői arra számítanak, hogy az elveszett bevételek döntő többségét a jelenlegi partnerek segítségével további szolgáltatásokon keresztül pótolhatja a határzár feloldását követően - szerepel a beszámolóban.

Egyelőre még csak éledezik a reptér, napi 10-15 járat már felszáll (főleg a Wizz Airé), de nagyon alacsony kihasználtsággal. Kérdés, hogy a koronavírus-járvány miatti turisztikai visszaesés miként érinti a reptéri gyorsvasút ügyét. A januári kormányzati ígéretek szerint a tervek elkészültek és a megvalósításhoz szükséges engedélyek is rendelkezésre állnak. A beruházás a 2021 és 2027 közötti, Európai Uniós költségvetési ciklusban erre a célra rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési forrásokból valósulhat meg. Január óta azonban sokat változott a világ. Az biztos, hogy a ferihegyi parkolóház nem fog megépülni, csak a gödröt ásták ki hozzá.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.