A jövő évi költségvetést megalapozó törvényjavaslat alapján a jövőben az egészségbiztosítási adatainkat a halálunk után 30 évig fogja tárolni az adatkezelő.
A javaslat más jogszabályok mellett módosítja a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997-es törvényt, új bekezdéseket illesztve abba. Ezek értelmében a TAJ szám (vagyis a társadalombiztosítási azonosító jel, amely alapján minden személyt be lehet azonosítani az ellátórendszerben) adatkezelőjének a kincstár központi szervét jelölik ki, tovább bővítve az államkincstár feladatait (korábban a nyugdíjakkal kapcsolatos ügyek is ide kerültek).
Ami azt jelenti, hogy a kincstár fogja nyilvántartani mindazon adatainkat, amelyek a TAJ-szám megképzéséhez, kezeléséhez szükségesek. Így például
- a TAJ számot
- a nevünket
- születési időnket
- állampolgárságunkat
- nemünket
- családi állapotunkat
- címadatainkat
- de része a nyilvántartott adatnak a külföldön történt letelepedés időpontja
- valamint természetesen az elhalálozás időpontja és helye.
A javaslat úgy rendelkezik, hogy a TAJ nyilvántartásban szereplő személyes adatokat a kincstár központi szerve az érintett személy elhunytát követő 30 évig kezeli. Ugyanezek a feltételek vonatkoznak az Egészségbiztosítási Alap kezelésére kijelölt egészségbiztosítási szervre is: egy külön paragrafusban rendelkeznek arról, hogy az egészségbiztosítási nyilvántartásban szereplő személyes adatok az érintett természetes személy elhunytát követő 30 évig nem törölhetők.
A TAJ számmal kapcsolatos hatályos információk szerint - melyeket a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő közöl a honlapján - 5, illetve 15 éves nyilvántartási kötelezettséget írnak jelenleg elő a szervek számára, attól függően, hogy milyen adatról van szó. A természetes személyeket a halálukat követően az erre vonatkozó tény közhiteles nyilvántartásba történő bejegyzését követő 5 éven belül törölni kell az úgynevezett összerendelési nyilvántartásból. Ez a különböző, velünk összefüggésben készül azonosító kódok és jelek összerendelését jelenti, amellyel a hivatalok számára könnyebben nyomon követhetők a rólunk szóló információk.