7p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kiskereskedelmi adatok továbbra is gyengék. A lakosság ugyanis nem igazán szeretne költekezni. Pocsék számok következnek a magyar mindennapokból. 

Bár a múlt év végén, az idei év elején sokan - köztük a kormány - is arra számított, hogy a magasabb fizetések, a tavalyi mínuszból ebben az évben pluszba kerülő reálbérindex miatt megindult a lakossági fogyasztás, eddig erre nem került sor. Ez látszott a héten megjelent részletes GDP-adatokból is, az összesített fogyasztási kiadások az idei második negyedévben mindössze 4,1 százalékkal haladták meg a 2015-ös szintet. Ehhez képest 2022 és 2021 azonos időszakában 10,1, illetve 12,2 százalékos többletről volt szó. 

Pedig a bázis is alacsony volt

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtök reggel közzétett legfrissebb kiskereskedelmi számai sem adnak okot az örömre. Sokkal inkább búslakodásra. Júliusban, tehát a harmadik negyedév első hónapjában a kiskereskedelmi forgalom volumene - amely lényegében a mennyiségi eladások alakulását mutatja - a naptárhatással korrigált adatok alapján mindössze 2,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, havi összevetésben pedig nem történt változás. Az éves adatoknál azonban figyelembe kell veni, hogy tavaly júliusban - ahogy az év többi hónapjában is - az extrém inflációs környezet miatt az egy évvel korábbihoz viszonyítva 7,6 százalékos volt a volumencsökkenés. Vagyis az alacsony bázishoz képest következett be a júliusi, egyébként vérszegény növekedés.

Jobban mutatják a kiskereskedelem rossz helyzetét a hosszú távú mutatók. Júliusban a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,7 százalékkal elmaradt a 2021-es havi átlagtól. Vagyis többéves hátrányban van a szektor. 

Sok minden hiányzik a bevásárlókosarakból
Sok minden hiányzik a bevásárlókosarakból
Fotó: Depositphotos

Mi is az az óvatossági motívum?

 

A kormány arra számított korábban, hogy ebben az évben megindul a fogyasztás, ezen belül a kiskereskedelmi forgalom is tartósan felszálló ágba került. Ez azonban nem történt meg. Az elemzők és a kormány szerint is az úgynevezett "óvatossági motívum" a ludas. Az Orbán-kabinet ennek az emlegetésével közvetve arra igyekszik rábírni az embereket, hogy vásároljanak, ezzel is pörgetve a gazdaságot, hízlalva egyebek mellett az áfa-,  ezen keresztül a költségvetési bevételeket. 

Ez nagyon egyszerűen aannyit jelent, hogy a lakosság a bizonytalannak látja a mostani és a jövőbeli helyzetet, ezért fogyasztás, azaz vásárlás és költekezés helyett már előre felkészülnek, tartalékolnak a későbbi - esetlegesen bekövetkező - kedvezőtlenebb helyzetre. A tartalékolás miatt ezek az összegek nem jelennek meg a boltokban, autószalonokban és a szolgáltató cégek bevételeiben. 

Ez is pocsék lett

E kiábrándító jelzővel minősítette a csütörtökön megjelent firss kiskereskedelmi adatot Virovácz Péter, az ING közgazdásza. 

A beérkezett adat a piaci konszenzushoz képest komoly negatív meglepetést okozott, miközben a piacon a legpesszimistább előrejelzést adó ING Bank várakozásait is csekély mértékben alulmúlta. A szezonális és naptárhatástól megtisztított számok szintjén mindez azt jelenti, hogy a júniusban látott 0,2 százalékos visszaesés után júliusban egy stagnálás következett havi alapon. Vagyis ezen adatok alapján április óta lényegében stagnál az értékesítés volumene a szektorok összességét vizsgálva. A tavalyi alacsony bázis miatt azonban az éves  index jelentős változást nem mutatott az előző hónaphoz képest. 

Az elmúlt hónapok stagnálása miatt pedig már az sem állítható, hogy a kiskereskedelmi forgalom trendszerű bővülést mutatna. "Sőt, már az éves bázisú teljesítménymutatók esetében is egy trendszerű lassulás tapasztalható. Mindezek alapján továbbra is megállja a helyét a korábbi állításunk, miszerint a gazdasági alapfolyamatok gyengék, és csak egy-egy kiugró teljesítmény tud átmenetileg pozitív képet kirajzolni. Az elmúlt hónapokban a kiskereskedelemben pedig még erre az egy-egy egyedi hatásra sem számíthattunk. Ez utóbbi már csak azért is érdekes, mert azért a nagy sporteseményekkel tűzdelt időszakokban a kiskereskedelmi forgalom érdemi fellendülést szokott mutatni. A részleteket nézve jól látható, hogy a júliusi kiskereskedelmi teljesítményt – komoly meglepetésre – ismét az élelmiszer-kiskereskedelem húzta vissza jelentősen. Havi alapon 0,7 százalékos visszaesést mért a KSH. Mindez annak fényében okoz komoly fejtörést, hogy a kiskereskedelmi láncok meglehetősen pozitív hangvételben nyilatkoztak a forgalmuk alakulásáról a labdarúgó-Európa-bajnokság következtében. Míg júniusban ezt a negatív meglepetést ellentételezte a nem élelmiszertermék jellegű üzletek forgalma, addig júliusról ez aligha mondható el" - mutatott rá Virovácz Péter.

Akkor most mi lesz? 

Aki szerint összességében egy meglehetősen gyenge fogyasztás rajzolódik ki a harmadik negyedév elején. A teljes kiskereskedelmi szektor értékesítési volumene továbbra sem éri el a 2021-es átlagot, beragadt nagyjából 1 százalékkal a három évvel ezelőtti szint alatt.

"Bizakodásra adhat okot a továbbra is magas reálbérnövekedés és az összességében erős munkaerőpiac. Ez utóbbi azonban könnyen csalóka lehet a munkaerő-tartalékolás jelentősége miatt. Úgy tűnik tehát, hogy hiába az elmúlt egy év javulása a fogyasztói bizalomban, annak szintje még mindig túl alacsony ahhoz, hogy a háztartások fogyasztása érdemi impulzust adjon a gazdaságnak. A bizonytalan gazdasági környezet, a tartalékok visszaépítése és a személyihitel-állomány leépítése a fő fókusz a háztartások számára. A legbiztosabb pozitív fordulat 2025 elején érkezhet ebben a tekintetben, amikor is az ÁKK (vagyis az Államadósság Kezelő Központ - a szerk.) ismét jelentős kuponfizetéseket hajt végre a lakossági államkötvények tulajdonosainak. Addig is folytatódik a gyógyulás, de a teljes helyreállás nem a jelen, hanem inkább a jövő ígérete" - derül ki az ING elemzőjének előrejelzéséből. 

Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza több tényezővel magyarázta a gyenge adatokat. Egyebek mellett a már említett óvatossági motívummal, amelyben szerepet játszik, hogy a kialakult magas árszínvonalon nem vásárolnak. A szakember kommentárjában arról is írt, hogy a második negyedéves GDP-adatokból látszott, a háztartások fogyasztása szignifikánsan jobban nőtt, mint a kiskereskedelmi forgalom, azaz a két mutató közötti kapcsolat fellazult. Regős Gábor szerint ennek oka lehet, hogy

a háztartások többet vásárolnak külföldön vagy külföldi webshopokban, ami a magyar kiskereskedelem magas árszínvonalára és így alacsony versenyképességére mutat rá. Lehetséges az is, hogy szolgáltatásokból vásárolnak többet, bár a szálláshelyek adatait is inkább a külföldi, mint a belföldi forgalom húzza.

A Gránit Alapkezelő szakértője közölte azt is, hogy bár a fogyasztás éves alapon bővülni tud és ez lesz felhasználási oldalról a fő húzóerő, ennek üteme nem mindegy. A hazai kiskereskedelem beleragadt a magas árszínvonalba és ez a növekvő reálbérek mellett is a bővülés erőteljes korlátjává vált.

Kollégáival összhangban értékelte a friss adatokat Molnár Dániel, a Makronóm Intézet senior gazdasági elemzője. Szerinte a harmadik negyedév kezdetével sem oldódott fel az óvatossági motívum, a kiskereskedelmi forgalom felpattanására továbbra is várni kell. Hozzátette:

"Az infláció alacsonyabb szinten való stabilizálódása nem bizonyult elegendőnek, a felmérések alapján a háztartások még mindig magasabb inflációt érzékelnek, és ahhoz is időre van szükség, hogy alkalmazkodjanak a magasabb árszinthez, a vásárlások során használt referenciaárakat is az aktuális árakhoz igazítsák. Emiatt pedig a fogyasztás kevéssé tudja támogatni a gazdasági növekedést és ellensúlyozni a külső környezet gyengélkedése nyomán visszaeső export- és beruházási dinamikát."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!